Reklama

Dramat rozpisany na lata

O sprawie Krzysztofa Olewnika słyszeli niemal wszyscy. Porwany w 2001 r. syn płockiego biznesmena był przetrzymywany przez porywaczy w nieludzkich warunkach i w końcu zamordowany. Rodzina zapłaciła porywaczom okup - 300 tys. euro, ale nie udało się ocalić porwanego. Olewnikowie są przekonani, że do dramatu doprowadziły opieszałość i kardynalne zaniedbania policji

Niedziela Ogólnopolska 46/2008, str. 12-13

Krzysztof Olewnik
Ze zbiorów rodziny Olejników

Krzysztof Olewnik<br>Ze zbiorów rodziny Olejników

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ojciec Krzysztofa - Włodzimierz Olewnik wciąż walczy o ujawnienie całej prawdy związanej z dramatem syna. Chce wiedzieć, kto był decydentem, kto stał za uprowadzeniem, kto kazał tak długo przetrzymywać Krzysztofa i wreszcie, kto wydał rozkaz jego zamordowania. Ale nie tylko o to chodzi. Olewnik senior chce się wreszcie dowiedzieć, jak było naprawdę z prowadzeniem śledztwa przez policjantów i prokuratorów. Za dużo bowiem w tej historii znaków zapytania i nieszczęśliwych zbiegów okoliczności, zbyt wiele złych zdarzeń, które doprowadziły do śmierci młodego człowieka.
Lista zarzutów rodziny Olewników jest niebywale długa, a postępowanie wymiaru sprawiedliwości wydaje się jakąś trudną do pojęcia grą, której logiczne wytłumaczenie znajdujemy tylko wtedy, gdy przyłożymy miarę, jaką stosują Olewnikowie i ich adwokaci - to zamierzony i z premedytacją przeprowadzony zbrodniczy plan, w którym mogli brać udział funkcjonariusze wymiaru sprawiedliwości.
Przypomnijmy krótko chronologię zdarzeń. W październiku 2001 r. z własnego domu w Drobinie niedaleko Płocka zostaje uprowadzony Krzysztof Olewnik, młody biznesmen zajmujący się handlem stalą, syn właściciela zakładów mięsnych z okolic Płocka. Porwanie zostaje dokonane w nocy, gdy w domu Krzysztofa odbywa się spotkanie, w którym uczestniczą policjanci. Gospodarz nie pije, odwozi swoich gości do ich domów. Po drugiej stronie drogi już czekają porywacze. Ktoś zostawia w willi Krzysztofa otwarte drzwi balkonowe. Porywacze mają wolną drogę.
Rodzina natychmiast zawiadamia policję, jeszcze zanim odezwą się do niej porywacze. Dwa dni później przestępcy żądają - bagatela! - 300 tys. euro za życie Krzysztofa. Jednak miną prawie dwa lata, zanim dojdzie do przekazania okupu. Dziesiątki prób przekazania okupu nie dochodzą do skutku. Przez kolejne niemal dwa lata porywacze kontaktują się z rodziną dość regularnie. Robią to sprytnie - Olewnikowie dostają listy pisane ręką uprowadzonego Krzysztofa lub odbierają telefony, w których odtwarzany jest z taśmy jego głos. Słychać, że Krzysztof mówi pod dyktando, że jest przymuszany, bity. Policja jednak uznaje, że Krzysztof dokonał samouprowadzenia, choć, zdaniem rodziny, nie było żadnych dowodów potwierdzających tę tezę. - Po co miałby to robić?! - pyta Olewnik senior. - Nie miał najmniejszego powodu.
Bardzo szybko rodzina nabiera podejrzeń co do kompetencji policji. Błędy w prowadzeniu dochodzenia są kardynalne. Oto kilka przykładów z długiej listy, jaką opracowali adwokaci rodziny: nie dano do badań wszystkich śladów zebranych w miejscu porwania; mimo że porywacze kilkanaście razy kontaktują się z rodziną, policja ani razu nie sprawdza, skąd dzwonią, mało tego - nawet nie nagrywa rozmów, jakie prowadzone są z porywaczami; zebrane materiały nie są poddawane analizie; gdy na 9 miesięcy przed zabiciem syna Olewnik senior dostaje anonim z nazwiskami porywaczy, policja nawet nie fatyguje się sprawdzić zapisanych tam informacji. - Bagatelizuje sprawę, a nawet usiłuje wmówić, że nigdy żadnego anonimu nie było - opowiada Włodzimierz Olewnik. - Policja nieustannie lansuje tezę, że Krzysztof uprowadził się sam, co sprowadza całą sprawę do poziomu rodzinnych porachunków - dodaje Ireneusz Wilk, adwokat rodziny.
Gdy porywacze po raz kolejny ustalają sposób przekazania okupu, rodzina sama spisuje banknoty, a pieniądze wiezie bandytom Danuta - siostra Krzysztofa. Nikt nie instruuje, jak powinna się zachować, zresztą - od początku sprawy Olewnikowie nie są instruowani, jak mają rozmawiać z porywaczami. Policja nawet nie ubiera kobiety w kamizelkę kuloodporną. Porywacze spokojnie przejmują więc pieniądze i znikają… Prawie dwa miesiące później mordują Krzysztofa.
Na marginesie: nie sprawdzono też, czy nie wypłynęły gdzieś banknoty pochodzące z okupu. Polska policja zawiadomiła Interpol o poszukiwanych pieniądzach dopiero w rok od przejęcia przez bandytów okupu.
Zdaniem rodziny Olewników, policja mogła jak po nitce trafić do przestępców, a co za tym idzie - zapobiec śmierci udręczonego Krzysztofa, który dwa lata żył przykuty łańcuchami do ściany, a ostatnie miesiące spędził w betonowym szambie. Tymczasem dowody, które mogły doprowadzić do niego, leżały w biurkach policjantów prowadzących sprawę. Tak było ze słynną już taśmą VHS, na której zapisano moment kupowania telefonu komórkowego przez szefa bandy. Taśma powstała w 2001 r., w miesiąc po porwaniu Krzysztofa, i przedstawiała szefa porywaczy kupującego telefon komórkowy, z którego potem dzwoniono do rodziny Olewników. Ekspedientkę przesłuchała nawet płocka policja, tylko jakoś nic z tego nie wyniknęło. Kuriozalna, zdaniem wielu, jest kradzież z policyjnego samochodu całości akt sprawy, które beztroscy policjanci w nim zostawili. Mecenas Wilk mówi o kilku „cudach”, które towarzyszą tej dziwnej sprawie. Na szczęście akta zostały skserowane wcześniej i przekazane do Krakowa. Gdyby nie ten fakt - wszystkie dowody winy przepadłyby na zawsze. Rodzina pyta też, dlaczego w biurku leżał przez ponad 4 lata niepoddany analizie DNA ślad zabezpieczony na miejscu porwania (włos sprawcy Kościuka), skoro wskazywał jego właściciela - a był nim mężczyzna znany policji. Gdy w końcu go zatrzymano i znaleziono przy nim kartę telefoniczną, z której korzystali porywacze, prokurator wypuścił przestępcę… bo jego siostra twierdziła, że brat jest chory psychicznie. - Zresztą w całej sprawie takich sytuacji jest wiele - przyznaje mecenas Wilk. - Gołym okiem widać, że świadkowie byli zastraszani, że nie liczono się z informacjami pochodzącymi od rodziny. Zrozpaczoną rodzinę mamiono obietnicami szybkiego odbicia Krzysztofa. A czas płynął. Gdy odbywały się te przepychanki, opóźniano czynności, bagatelizowano informacje, nie sprawdzano dowodów - Krzysztof Olewnik jeszcze żył…
Rodzina Olewników interweniowała u zwierzchników policjantów prowadzących sprawę i u zwierzchników ich zwierzchników. Robili, co mogli, zainteresowali sprawą Krzysztofa kolejnych ministrów sprawiedliwości oraz prokuratorów generalnych i krajowych. Jednak po jakimś czasie słuszny gniew wysokich urzędników dziwnie słabł, by wreszcie zamienić się w zwyczajną obojętność.
Sprawa ruszyła z miejsca, gdy przejęła ją prokuratura w Olsztynie. Na marginesie - o to, by sprawą zajęła się inna prokuratura, wielokrotnie prosił Olewnik senior. Wreszcie w 2005 r. - 4 lata od porwania - zaczęło się coś dziać. Nastąpiły aresztowania kolejnych członków bandy, która porwała i torturowała Krzysztofa, a później pozbawiła go życia. Prokurator wnosi akt oskarżenia: na ławie miało zasiąść 11 osób, które w różnym stopniu przyczyniły się do tragedii. Jednak i wtedy dochodzi do kilku dość dziwnych, zdaniem rodziny, wydarzeń. Jeszcze przed procesem popełnia samobójstwo główny oskarżony - Wojciech Franiewski. Niewielu jednak wierzy, że tego bezwzględnego i brutalnego przestępcę dopadły na koniec wyrzuty sumienia. W kilka miesięcy po wyroku podobny los spotyka drugiego głównego oskarżonego w procesie - Kościuka. Okoliczności i tego samobójstwa budzą spore wątpliwości.
Coraz częściej w prasowych komentarzach pojawia się inna wersja powodu porwania i zamordowania Krzysztofa Olewnika. O sprawie nie przestaje być głośno, do tak gorącego tematu lgną dziennikarze. Kolejne akty dramatu dzieją się więc na oczach całej Polski. Aresztowanie przestępców, proces, okrutne detale zbrodni, zrozpaczone twarze rodziny. I coraz częściej powracający wątek drugiego dna. Bronisław Wildstein w „Rzeczpospolitej” z 5 maja 2008 r. pisze: „Sprawę porwania i zamordowania Krzysztofa Olewnika potraktować można jako przykład zdumiewającej niekompetencji polskich organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości, na którą nałożyła się korupcja niektórych z ich przedstawicieli. (…) Olewnik nie chciał podporządkować się biznesowo-politycznemu postkomunistycznemu układowi, który pod rządami Millera coraz bardziej ostentacyjnie dominował polską gospodarkę. Jedną z jego metod było zniszczenie niepowiązanych z nim przedsięwzięć gospodarczych”.
Wielu innych komentatorów pisze otwarcie o zemście, jaką rodzinie Olewników zgotował lokalny układ polityczno-biznesowy, do którego nie chciał należeć Olewnik - ani ojciec, ani syn.

Za tydzień w „Niedzieli” - wywiad z ojcem i siostrą Krzysztofa Olewnika.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Czy Prymas Glemp wiedział, że ks. Popiełuszko miał być uwięziony w bunkrze w Kazuniu?

Przy okazji 41. rocznicy pogrzebu ks. Jerzego Popiełuszki (3 listopada) w przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że „prymas Polski Józef Glemp co roku przyjeżdżał do Kazunia i odwiedzał bunkier, w którym zginął ks. Popiełuszko”, ale „ukrywał ten fakt przed opinią publiczną”. Jaka jest prawda na ten temat?

W pogrzebie ks. Jerzego 3 listopada 1984 roku uczestniczyłam z rodziną jako mała dziewczynka. Trzymając mamę za rękę, stałam w tłumie na placu przed kościołem św. Stanisława Kostki w Warszawie i ze zdumieniem obserwowałam ludzi znajdujących się na drzewach oraz na dachach pobliskich domów, a także na balkonach mieszkań. O jedenastej, przy akompaniamencie dzwonów, stanął na balkonie prymas Polski, kard. Józef Glemp jako główny celebrans. Obok niego sześciu biskupów z jednej strony i sześciu księży z drugiej.
CZYTAJ DALEJ

Od 20 lat pomagają bliźnim w potrzebie

2025-11-03 20:56

fot. Archiwum Caritas

XX-lecie Parafialnego Zespołu Caritas w Lisowie

XX-lecie Parafialnego Zespołu Caritas w Lisowie

Jednym z fundamentalnych zadań każdej wspólnoty parafialnej jest troska o ludzi dotkniętych różnymi formami ubóstwa. W szczególny sposób w dzieło pomocy bliźnim w potrzebie włączają się Parafialne Zespoły Caritas, funkcjonujące we wszystkich parafiach Diecezji Rzeszowskiej.

26 października 2025 r. Parafialny Zespół Caritas w Lisowie świętował 20-lecie swojej działalności. Został on powołany do istnienia wkrótce po utworzeniu parafii, wydzielonej w 2005 r. z sąsiedniej parafii w Skołyszynie. Uroczystej Mszy św., w czasie której dziękowano za dokonane i otrzymane w ciągu 20 lat dobro, przewodniczył dyrektor Caritas Diecezji Rzeszowskiej ks. Piotr Potyrała, w koncelebrze z proboszczem parafii – ks. Bogdanem Klocem. Nawiązując do Ewangelii o pokornej modlitwie celnika – dyrektor rzeszowskiej Caritas podziękował całej wspólnocie parafialnej na czele z członkami Parafialnego Zespołu Caritas za pokorną pomoc ubogim, świadczoną nie tylko od święta, ale na co dzień. „Czasem wystarczy odwiedzić samotną staruszkę, biednemu sąsiadowi zanieść paczkę ze świątecznym prezentem, kupić lekarstwo temu, kto nie ma pieniędzy. A zawsze – możemy pomodlić się za tych ludzi. Wtedy na ich twarzy pojawi się uśmiech, a sercu radość. Bo dzięki wam poczują, że Jezus o nich nie zapomniał; że Jezus ich miłuje” – mówił kaznodzieja. Na zakończenie Mszy św. przewodnicząca Caritas w parafii Lisów otrzymała pamiątkowy dyplom wdzięczności, podpisany przez Biskupa Rzeszowskiego Jana Wątrobę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję