Zbliża się czas, kiedy podatnicy będą rozliczać podatek dochodowy za 2008 r. Wypełniając zeznania podatkowe, będziemy podawać wysokość uzyskanych dochodów, ale jednocześnie korzystać z ulg, które przysługują zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jednak chcąc z nich skorzystać, musimy je prawidłowo udokumentować:
Osoba, która korzystała lub zamierza skorzystać z ulgi pozwalającej na odliczenie od swego dochodu darowizny na rzecz instytucji pożytku publicznego lub kultu religijnego, musi ten fakt udokumentować dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a jeśli przedmiotem darowizny będą inne rzeczy i prawa niż środki pieniężne - dokumentem, z którego będzie wynikała wartość przedmiotu darowizny.
Honorowi dawcy krwi muszą posiadać dokument potwierdzający oddanie krwi. Jest to zazwyczaj odpowiednie zaświadczenie wystawione przez stację krwiodawstwa, z którego wynika ilość oddanej krwi, a także oświadczenie pobierającego krew o przyjęcie darowizny. W przypadku odpłatnego oddania krwi ulga nie przysługuje.
Podatnicy, którzy korzystają z Internetu w swoim miejscu zamieszkania, chcąc skorzystać z przysługującej im ulgi, muszą posiadać fakturę VAT.
Korzystający z ulgi rehabilitacyjnej, która przysługuje niepełnosprawnym oraz tym, którzy mają takie osoby na utrzymaniu, muszą posiadać faktury VAT lub inny rachunek potwierdzający wydatek np. na zakup sprzętu, leków, za opłacanie przewodnika. Ponadto dobrze jest posiadać tzw. kartę zabiegową, potwierdzającą korzystanie z zabiegów rehabilitacyjnych.
Należy pamiętać, żeby dokumenty te przechowywać przez sześć lat, gdyż Urząd Skarbowy ma prawo żądania ich i kontrolowania prawidłowości rozliczenia podatkowego.
B. Z.
Pomóż w rozwoju naszego portalu