Reklama

Nasze „niedzielne” sprawy

Niedziela Ogólnopolska 6/2009, str. 12-13

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Woynarowska: - Wydawcy gazet mawiają, że łatwo jest zrobić gazetę, znacznie trudniej ją sprzedać. Księże Redaktorze, jak „Niedziela” dociera do czytelników, czyli jak zorganizowany jest jej kolportaż?

Ks. Inf. Ireneusz Skubiś: - Nasz tygodnik jest rozprowadzany przez parafie tych diecezji, z którymi zostały zawarte umowy o dodatku diecezjalnym „Niedzieli”. Optujemy za modelem, w którym diecezja dokonuje kolportażu własnymi siłami. Diecezja przejmuje wtedy nakład z drukarni i dostarcza „Niedzielę” do poszczególnych parafii. Otrzymuje na ten kolportaż ustaloną marżę, wystarczającą do obsługi parafii, nie jest więc obciążona żadnymi dodatkowymi kosztami.

- Czy parafie mogą dokonywać zwrotów niesprzedanych egzemplarzy „Niedzieli?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Oczywiście! Chcę to podkreślić raz jeszcze, wyraźnie i zdecydowanie: parafie mogą dokonywać zwrotów niesprzedanych egzemplarzy „Niedzieli”. Tak było i jest w przypadku wszystkich naszych edycji diecezjalnych.
W jednej z diecezji ktoś pomówił administrację centralną „Niedzieli”, jakoby nie przyjmowała zwrotów. Jeszcze raz podkreślam, że przyjmowaliśmy je i cały czas przyjmujemy.

- Jakie są koszty wydawania „Niedzieli”?

Reklama

- „Niedziela”, jako pismo ogólnopolskie, zatrudnia ok. 170 pracowników i opłaca bardzo wielu współpracowników. Nakłady niektórych edycji są dość szczupłe, z trudem pokrywamy koszty ich utrzymania. To wielki wysiłek dla redakcji centralnej. Co tydzień bowiem drukujemy 220 stron „Niedzieli”, płacimy honoraria za artykuły i zdjęcia. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak wysokie są to koszty.

- Wielu pracowników i współpracowników, ponad 200 stron tekstów... Czytelnik widzi jedynie 52 strony plus 8 stron wydania diecezjalnego. Skąd się biorą te liczby?

- Policzmy: do 52 stron „Niedzieli” ogólnopolskiej trzeba dodać 8 stron wkładki liturgicznej oraz 20 edycji diecezjalnych po 8 stron każda - daje to razem 220 stron, za które trzeba zapłacić. Gdy chodzi o zdjęcia, nie zaspokajamy najwyższych standardów płacowych, ale są autorzy czy agencje fotograficzne, które stawiają wysokie wymagania finansowe. Wydawanie gazety to, oczywiście, jeszcze wiele innych kosztów...

- Jakie są te „inne koszty”?

- Na wydawanie „Niedzieli” składa się kilka elementów. Przede wszystkim trzeba zapłacić za papier i druk. Obecnie, gdy wartość złotówki spadła, a znacznie podrożało euro - a w tej walucie płacimy za papier - koszt zakupu papieru wzrósł w krótkim czasie o 20 proc. Jest to niezmiernie ważne w sytuacji utrzymania pisma, gdyż wydrukowanie co tydzień całego nakładu „Niedzieli” wymaga wielu ton papieru. Poza tym papiernia ma tendencje do podwyższania jego cen.

- Jak parafie radzą sobie z rozprowadzaniem „Niedzieli”?

Reklama

- Wiele parafii radzi sobie z tym znakomicie. Jestem wdzięczny naszym dzielnym duszpasterzom i ich pomocnikom. Miałbym tu prośbę. W wielu parafiach już po drugiej Mszy św. niedzielnej nie ma „Niedzieli”. Czy nie można by zamawiać więcej egzemplarzy tygodnika? Przecież to nic nie kosztuje, bo niesprzedane egzemplarze można zwrócić. Mówię o tym, bo ludzie nas o to proszą.

- Wiele gazet otwarcie przyznaje, że utrzymuje się dzięki dochodom z reklam i ogłoszeń. Jakie jest miejsce reklamy w mediach katolickich?

Reklama

- Prasa katolicka nie ma tu wielkich osiągnięć. Reklamodawcy wolą ogłaszać się w pismach sobie bliższych, a często w ten sposób chcą poprzeć swoich kolegów z różnych opcji politycznych, np. lewicowych. Prasa katolicka nie doznaje tego rodzaju poparcia. Jesteśmy więc wdzięczni tym, którzy reklamują się w naszym tygodniku. Mamy także złe doświadczenia wypływające z rozpowszechniania nieprzychylnych nam opinii, jakoby „Niedziela” nie miała wystarczająco wysokiego nakładu, który w przypadku reklamy jest bardzo ważny. Tymczasem to, że nie należymy do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy - do czego mamy pełne prawo, bo żyjemy w wolnym kraju, a przynależność do tego związku nie jest obowiązkowa - nie znaczy, że nas nie ma. Jeżeli jakiś wydawca katolicki mówi o wysokim nakładzie swojego pisma, a jednocześnie przemilcza znany mu fakt, że „Niedziela” ma duży nakład, to znaczy, że działa w złej wierze, nie jest uczciwy ani obiektywny. Przy słupkach wskazujących wysokość nakładów czy stan czytelnictwa gazet powinna się znaleźć informacja, że badania dotyczą tylko tytułów, które są członkami Polskich Badań Czytelnictwa oraz należą do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy - tak jak czyni to branżowe pismo „Press”, ogłaszające wyniki badań. Jeśli takiej informacji nie ma, jest to zwykła nieuczciwość, i takich metod nie powinni się chwytać wydawcy katoliccy…

- „Niedziela” ma 20 wydań diecezjalnych. To niemal pół Polski. Jak Ksiądz Redaktor ocenia współpracę z diecezjami w tej kwestii?

- Muszę przyznać, że w latach 90., gdy zaczynaliśmy współpracę z diecezjami, sytuacja była o wiele lepsza niż dzisiaj. Wszyscy mieliśmy wiele nadziei i twórczej radości. Celem naszej redakcji była pomoc diecezji w rozwinięciu zaplecza informacyjnego. My dawaliśmy tzw. opcję ogólną, diecezja natomiast dodawała swoje proprium. I tak wypracowaliśmy wspólnie konkretne formy współdziałania i zdobywania wiadomości w diecezji. Zdarzały się, oczywiście, kłopoty, czasem jakaś diecezja rezygnowała ze współpracy z nami, inne natomiast zgłaszały chęć jej podjęcia. Do formuły „Niedzieli” przyzwyczaiło się wielu jej czytelników, którzy jeśli nie mogą nabyć jej w parafii, kupują nasze pismo w kioskach „Ruchu”. Przy okazji chciałbym podkreślić moją wielką wdzięczność dla pracowników kiosków, którzy spełniają bardzo ważną rolę, ułatwiając ludziom nabywanie katolickiego pisma.

- Zatem - jeśli nie ma „Niedzieli” w parafii, możemy ją kupić w najbliższym kiosku „Ruchu”. Czy są jeszcze inne możliwości nabywania tygodnika?

- W całej Polsce możemy kupować „Niedzielę” w kioskach różnych firm kolportażowych oraz w EMPiK-ach. Z bogatej korespondencji od czytelników dowiaduję się, że bardzo wielu z nich otrzymuje „Niedzielę” tą właśnie drogą. W różnych konkursach ogłaszanych na naszych łamach często biorą udział osoby z diecezji, w których nie mamy edycji.
Gorąco zachęcam do zamawiania „Niedzieli” w kioskach z prasą, a od jakiegoś czasu jest także możliwość nabywania jej przez Internet. Ta ostatnia propozycja jest skierowana głównie do ludzi młodych. Za jedyne 2 zł otrzymuje się w ten sposób całą „Niedzielę” w postaci plików internetowych - zarówno wydanie ogólnopolskie, jak i edycje diecezjalne.
Jest, oczywiście, jeszcze jedna możliwość niezawodnego, regularnego otrzymywania naszego tygodnika - jego prenumerata bezpośrednio w redakcji. Każdy może wtedy otrzymać tygodnik na próg swego domu. Wystarczy wypełnić blankiet - podać swoje nazwisko, adres zamieszkania i przesłać zamówienie, a wtedy drogą pocztową dostarczymy „Niedzielę” pod wskazanym adresem. To bardzo popularna na świecie forma kolportażu. Być może uda nam się jeszcze skuteczniej skorzystać z tego sposobu dostarczania „Niedzieli” do rodzin.
Obecnie nasz kolportaż opiera się głównie na siatce parafialnej. Gazeta przychodzi do parafii, przyjmuje ją ksiądz proboszcz, który poprzez ministrantów lub jakieś ustalone wcześniej w parafii formy sprzedaży rozprowadza ją wśród wiernych. Ale z pewnością warto wziąć po uwagę tę formę indywidualnych zamówień, które redakcja realizuje od dowolnego numeru „Niedzieli” przez cały rok. Koszt zamówienia nie jest duży. Dla czytelników byłoby lepiej, gdyby zamówienia opiewały na 2 egz., np. dla dwóch rodzin - wtedy taka przesyłka nie będzie obciążona opłatą pocztową ze strony prenumeratora, a gazeta będzie mieć swoją stałą cenę - 4 zł. Przy wysyłce pojedynczych egzemplarzy także będziemy dążyć do minimalizacji kosztów, czujemy się bowiem w obowiązku dbania o naszego czytelnika.
Powyżej zamieszczamy kartę informującą o możliwości zamówienia „Niedzieli” bezpośrednio w redakcji. Zachęcam gorąco wszystkich, którzy mają kłopoty z nabyciem naszego tygodnika do zapoznania się z nią. Dla 50 czytelników, którzy pierwsi zamówią prenumeratę „Niedzieli” na cały rok, przygotowaliśmy nagrodę - album na trwający właśnie Rok Świętego Pawła.

Prenumeratę „Niedzieli” możesz zamówić bezpośrednio w redakcji

52 numery od dowolnego wydania

Prenumerata roczna 1 egzemplarza - cena 343,20 zł (208,00 zł - prenumerata + 135,20 zł - opłata pocztowa; koszty przesyłki pocztowej pokrywa prenumerator).

Prenumerata roczna 2 egzempalrzy od dowolnego numeru - cena 416,00 zł (koszty przesyłki pocztowej pokrywa redakcja).

W prezencie album „Za świętym Pawłem ku Chrystusowi”
Album otrzyma pierwsze 50 osób, które zamówią roczną prenumeratę „Niedzieli”.
W rocznej prenumeracie dodatki do „Niedzieli” - gratis.

Niedziela: ul. 3 Ma­ja 12, 42-200 Czę­sto­cho­wa, tel./fax (0-34) 324-36-45
cen­tra­la: tel. (0-34) 369-43-00 lub (0-34) 365-19-17; fax (0-34) 366-48-93
kolportaz.niedziela@niedziela.pl.
Bezpłatna infolinia: 0-800-200-506
kon­to: PKO BP I/O Częstochowa 86 1020 1664 0000 3102 0019 7418

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papiescy gwardziści w nowych mundurach. Czy zastąpią one kolorowy strój galowy?

2025-10-03 08:42

[ TEMATY ]

Papieska Gwardia Szwajcarska

nowe mundury

strój galowy

Vatican Media

Papieska Gwardia Szwajcarska w nowych mundurach

Papieska Gwardia Szwajcarska w nowych mundurach

W koszarach Papieskiej Gwardii Szwajcarskiej w Watykanie zaprezentowano nowy mundur reprezentacyjny gwardzistów, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Papieża. Nie zastąpi on dobrze znanego kolorowego stroju galowego, ale będzie stanowił powrót do tradycji, nieobecnej w ostatnich dziesięcioleciach. Wydarzenie było także okazją do przedstawienia ceremonii zaprzysiężenia nowych rekrutów, zaplanowanej na sobotę 4 października.

Papieska Gwardia Szwajcarska strzeże Ojca Świętego i jego rezydencji nieprzerwanie od 1506 r. W duchu łączenia tradycji z nowoczesnością, a także przy okazji trwającego Roku Świętego, do umundurowania gwardzistów powrócił nieużywany od kilkudziesięciu lat mundur reprezentacyjny, zwany półgalowym lub oficerskim mundurem wyjściowym. Jego unowocześniony i zarazem wierny tradycji krój, został zaprezentowany 2 października, w koszarach Gwardii Szwajcarskiej, na kilka dni przed zaprzysiężeniem nowych rekrutów, które odbędzie się już jutro na Dziedzińcu św. Damazego Pałacu Apostolskiego w Watykanie.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Św. Franciszku, naucz nas nie tyle szukać pociechy, co pociechę dawać, nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć, nie tyle szukać miłości, co kochać!

Wszechmogący, wieczny Boże, któryś przez Jednorodzonego Syna Swego światłem Ewangelii dusze nasze oświecił i na drogę życia wprowadził, daj nam przez zasługi św. Ojca Franciszka, najdoskonalszego naśladowcy i miłośnika Jezusa Chrystusa, abyśmy przygotowując się do uroczystości tegoż świętego Patriarchy, duchem ewangelicznym głęboko się przejęli, a przez to zasłużyli na wysłuchanie próśb naszych, które pokornie u stóp Twego Majestatu składamy. Amen.
CZYTAJ DALEJ

CBOS: Rośnie liczba tych, którzy pozytywnie oceniają działalność Kościoła katolickiego

2025-10-03 21:53

[ TEMATY ]

badania

opinie

Karol Porwich/Niedziela

Częstochowianie chętnie modlą się w Dolinie Miłosierdzia

Częstochowianie chętnie modlą się w Dolinie Miłosierdzia

45 proc. badanych pozytywnie ocenia działalność Kościoła katolickiego, to o 3 punkty więcej niż w marcu; źle – 41 proc., o 4 punkty mniej niż poprzednio - wynika z wrześniowego badania CBOS. Zadowolone są w większości osoby identyfikujące się z prawicą, a krytyczne - o poglądach lewicowych lub centrowych.

Podziel się cytatem Pozytywnie działalność Kościoła katolickiego oceniło ocena 45 proc. dorosłych Polaków. To o 3 punkty więcej niż pół roku temu. Z kolei źle oceniło 41 proc. respondentów, o 4 punkty mniej niż poprzednio. „Od pięciu lat opinie o Kościele są wyraźnie spolaryzowane, przy czym raz niewielką przewagę zyskują osoby z aprobatą wypowiadające się o działaniu tej instytucji, a innym razem – jej krytycy” - wskazał CBOS.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję