Reklama

Zdaniem plebana

Narkotyki na tzw. własny użytek

Nie tak dawno w ponad 250 miastach UE odbyły się pochody tych, którzy opowiadają się za legalizacją marihuany. Największe marsze miały miejsce w Amsterdamie, Paryżu i Rzymie. Brali w nich udział przeważnie ludzie młodzi. Wznosili hasła nawołujące m.in. do wprowadzenia ustawodawstwa pozwalającego na posiadanie małych ilości marihuany na „własny użytek”, jak to ma miejsce w Italii. Chciałbym w tym miejscu przytoczyć autentyczne świadectwo pewnej szesnastoletniej Darii, które spisałem przed kilku laty.
„Z początku z koleżankami popalałyśmy tylko marihuanę, ale w wakacje zaczęłyśmy chodzić na dyskoteki i tam poznałyśmy dilerów. Na początku dawali nam prochy za darmo. Potem motałyśmy kasę chociaż na punkta. Jak ktoś jest na głodzie, to dla niego liczy się tylko towar. Próbowałam chyba wszystkiego. W końcu doszło do tego, że z jednym z dilerów uprawiałam seks za prochy. W tej chwili jestem po detoksie, ale długo nie wytrzymam, bo mam słabą psychę. Jak ktoś mi zaproponuje, to wątpię, że odmówię”.
Zwolennicy legalizacji narkotyku uzyskiwanego z konopi indyjskich twierdzą, że przecież nic złego się nie dzieje po jego zażyciu. Tymczasem praktycznie wszyscy są zgodni co do tego, że tzw. bezpieczne narkotyki po prostu nie istnieją. Młodzi ludzie może nie zdają sobie z tego sprawy, ale nawet jednorazowe zażycie powoduje realne zagrożenie dla zdrowia. Najkrócej pisząc, zażywanie narkotyków wywołuje nieodwracalne zmiany w mózgu, powodując m.in. „dziury” w pamięci. Mało tego, narkotyki są przyczyną psychoz i urojeń. Ponadto praktycznie nieodwracalnie niszczą zdrowie, doprowadzając do ruiny żołądek, płuca, śluzówkę w nosie i ustach. Nie wspomnę już o takich skutkach ubocznych, jak: brzydka cera, łamiące się zęby itp.
Dzisiaj nikt przy zdrowych zmysłach nie propaguje legalnego dostępu do jakichkolwiek narkotyków. Co prawda, w Polsce, niestety, można nabyć tzw. dopalacze (koniecznie zob. nt. tekst Katarzyny Woynarowskiej, „Uwaga na «dopalacze»”, „Niedziela” nr 2/2009), których zażywanie również może prowadzić do uzależnienia i powodować podobne skutki jak branie narkotyków. W każdym razie jakkolwiek by na to nie patrzeć, postulat posiadania narkotyków na tzw. własny użytek do niczego dobrego nie prowadzi.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gdy nie było sakramentu

2023-01-31 15:03

Niedziela Ogólnopolska 6/2023, str. 12-13

Adobe Stock, montaż M.P.

Dlaczego Kościół katolicki z taką łatwością orzeka dziś nieważność małżeństwa? I to nawet w sytuacji, gdy małżonkowie mają już dorosłe dzieci? Czy nie jest to wyraz relatywizowania małżeństwa sakramentalnego? – pyta czytelnik.

W tak sformułowanym pytaniu kryje się teza, że orzeczenie nieważności małżeństwa jest dziś łatwiejsze niż niegdyś. Istotnie, o takiej możliwości słyszymy coraz częściej, zwłaszcza gdy dotyczy to osób znanych w świecie polityki, kultury czy show-biznesu. W prasie codziennej i w internecie opisywane są – nierzadko w sensacyjnym albo oskarżycielskim tonie – historie osób, które przeszły przez procedurę kanoniczną w sądach kościelnych. Na czym ona polega i czy naprawdę jest łatwiej?

CZYTAJ DALEJ

Św. Agata

Niedziela Ogólnopolska 6/2006, str. 16

„IcoonAgatha” autorstwa Bergognone (1481-1522) - Transferred from nl.wikipedia(Original text 

Agata urodziła się w Palermo (Panormus) na Sycylii w bogatej, wysoko postawionej rodzinie. Wyróżniała się nadzwyczajną urodą.

Kwintinianus - starosta Sycylii zabiegał o jej rękę, mając na względzie nie tylko jej urodę, ale też majątek. Kiedy Agata dowiedziała się o tym, uciekła i ukrywała się. Kwintinianus wyznaczył nagrodę za jej odnalezienie, wskutek czego zdradzono miejsce jej ukrycia. Ponieważ Agata postanowiła swoje życie poświęcić Bogu, odrzuciła oświadczyny Kwintinianusa. Ten domyślił się, że ma to związek z wiarą Agaty i postanowił nakłonić ją do porzucenia chrześcijaństwa. W tym celu oddano Agatę pod opiekę Afrodyzji - kobiety rozpustnej, która próbowała Agatę nakłonić do uciech cielesnych i porzucenia wiary. Afrodyzja nie zdziałała niczego i po trzydziestu dniach Agatę odesłano z powrotem Kwintinianusowi, który widząc, że nic nie wskóra, postawił Agatę przed sobą jako przed sędzią i kazał jej wyrzec się wiary. W tamtym czasie obowiązywał wymierzony w chrześcijan dekret cesarza Decjusza (249-251). Kiedy Agata nie wyrzekła się wiary, poddano ją torturom: szarpano jej ciało hakami i przypalano rany. Agata mimo to nie ugięła się, w związku z czym Kwintinianus kazał liktorowi (katu) obciąć jej piersi. Okaleczoną Agatę odprowadzono do więzienia i spodziewano się jej rychłej śmierci.

CZYTAJ DALEJ

Zgłębiają liturgię

2023-02-05 08:23

[ TEMATY ]

oaza

Ruch Światło‑Życie

diakonia liturgiczna

KODAL

Kurs Oazowy dla Animatorów Liturgii

Łagów Lubuski

Katarzyna Krawcewicz

Podczas spotkanie w małej grupie dzielenia

Podczas spotkanie w małej grupie dzielenia

Diecezjalna diakonia liturgiczna Ruchu Światło-Życie prowadziła w Łagowie w dniach 30 stycznia – 5 lutego rekolekcje specjalistyczne dla młodzieży.

KODAL, czyli Kurs Oazowy dla Animatorów Liturgii, w tym roku przebiegał pod hasłem Desiderio Desideravi. Jest to tytuł ogłoszonego przez papieża Franciszka listu apostolskiego o liturgii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję