Reklama

Działalność misyjna odnawia Kościół

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przyzwyczajeni do zapełnionych, bogato zdobionych kościołów, mamy skłonność do myślenia o sobie, że nasze chrześcijaństwo w sposób ewidentnie lepszy realizuje pójście za Chrystusem, niż czynią to nasi bracia w wierze w innych krajach świata. Tymczasem jakość pójścia za Chrystusem nie mierzy się bogactwem liturgii, wystrojem wnętrza świątyni czy nawet liczbą wiernych, wyspowiadanych i komunikowanych z okazji takich czy innych świąt. Prawdziwej dynamiki wiary nadaje wspólnocie wierzących zatroskanie i działanie na rzecz głoszenia Dobrej Nowiny. Ojciec Święty Jan Paweł II uczy: "Wszystkie kościoły lokalne - od najmłodszych po najstarsze, od tych, które cieszą się wolnością, po te, które cierpią prześladowania, od zasobnych w dobra materialne po żyjące w niedostatku - niech uświadamiają sobie, że powinny poszerzyć własny widnokrąg i przyjąć współodpowiedzialność za misje ad gentes. (...) Pozostajemy wierni tożsamości
Kościoła w takiej mierze, w jakiej wspieramy jego działalność misyjną" (Orędzie na Niedzielę misyjną 1992 r.). Żaden Kościół lokalny nie może zamknąć się w kręgu własnych spraw, a jeśliby nawet przeżywał różnego rodzaju problemy, nie może nad nimi skupiać swojej uwagi. Jeżeli "jesteśmy Kościołem Chrystusa", to nie możemy się wymówić od obowiązku współodpowiedzialności za niesienie Ewangelii tym, którzy o niej jeszcze nie słyszeli.
Musimy ciągle uświadamiać sobie, że jesteśmy Kościołem Chrystusowym, który otrzymał nakaz misyjny nie jako dobrowolne zadanie, ale jako zasadniczy obowiązek, który nie może być zaniedbany ani przez hierarchię, ani przez ludzi świeckich. Myśląc i mówiąc o misjach, nie mamy jednak na uwadze jakiejś akcji papieża czy biskupa, albo jakiegoś oddanego sprawie misji księdza. Misje to nasza sprawa, bo my jesteśmy Kościołem.
Żyjemy w czasie, kiedy Pasterz Kościoła powszechnego, Jan Paweł II, wyznacza nam zadanie nowej ewangelizacji. Ojciec Święty wzywa nas do odnowy ducha, co pozwoli nam ukazać na nowo światu niezmienną prawdę Ewangelii jako jedyna prawdę o Bogu i człowieku. Odnowa, która stale potrzebna jest Kościołowi, ma jedno ze swoich źródeł w jego misyjnym posłannictwie i zadaniu. Wzmocnienie wiary wspólnot chrześcijańskich, powiew nowego ducha i całe dzieło nowej ewangelizacji "owa iskra" ma przyjść - jak nas uczy Ojciec Święty - właśnie przez nasze misyjne zaangażowanie. Otwarcie na tych, którzy nie są świadomi tego wielkiego daru przekazanego ludzkości, jakim jest Kościół, ukierunkowany jest ostatecznie na nas samych, czyni nowym i świeżym nasze chrześcijaństwo, a przez to nas samych umacnia w wierze, która z kolei otwiera nasze serca na braci. Popatrzmy więc na misyjne zaangażowanie jako na szansę wzrostu naszej wiary, i to zarówno we wspólnocie, jak i w życiu osobistym. Warto uświadomić sobie fakt, iż każda forma zaangażowania misyjnego to wewnętrzne wzbogacenie nas samych, to przejaw troski o nasze zbawienie, gdyż jak uczy Jan Paweł II - "wiara umacnia się, gdy jest przekazywana; zaangażowanie misyjne jest nastawione przede wszystkim na cel wewnętrzny: odnowę wiary i życia chrześcijańskiego".
Każdy może mieć w tym wielkim dziele swój udział. Pod słowem każdy należy rozumieć wszystkich, bez względu na wiek, stan majątkowy, stan zdrowia czy status społeczny. Każdy w sobie tylko właściwy sposób może się włączyć w misję Kościoła - Świętego Ludu Bożego. I choć może nie będą to tak wielkie dzieła jak choćby ostatnia męczeńska śmierć pracujących na misjach ojców franciszkanów Zbigniewa Strzałowskiego i Michała Tomaszka, kleryka Roberta Gucwy czy księdza diecezji tarnowskiej Jana Czuby. "Każda pomoc się liczy i każda pomoc jest potrzebna. Dlatego zapraszamy do współpracy wszystkich: chorych i cierpiących, którzy mogą swoją modlitwą i cierpieniem wspomagać pracę misjonarzy; wszystkie dzieci, które swoją radością, zabawą i nauką stają się fundamentem powołania misyjnego; młodzież i dorosłych, w gestii których leży sprawa praktycznego głoszenia. Niech każdy ma od dziś swój udział w wielkiej budowie Kościoła, który nieustannie jest misyjny. Niech każdy pamięta, iż wszystko to, co czynimy dla misji, zanim przyniesie korzyść ludziom niewierzącym, przynosi błogosławieństwo nam" (kandydat na ołtarze misjonarz - o. Paweł Manna).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Nauczyciel życia duchowego

Święty Paweł VI uważał go za wzór do naśladowania dla wszystkich współczesnych księży cierpiących na kryzys tożsamości.

Święty Jan z Ávili urodził się w rodzinie szlacheckiej o korzeniach żydowskich. Już jako 14-latek studiował prawo na uniwersytecie w Salamance, a potem filozofię i teologię w seminarium w Alcalá. Od samego początku jednak chciał służyć biednym. Po śmierci swoich rodziców rozdał majątek ubogim, a na przyjęcie po święceniach kapłańskich zaprosił dwunastu żebraków i osobiście im usługiwał. Jego wielkim pragnieniem były misje w Ameryce, jednak na polecenie arcybiskupa Sewilli został misjonarzem ludowym. Głosząc misje w Andaluzji, katechizował dzieci, uczył dorosłych modlitwy, był gorliwym spowiednikiem. W 1531 r. trafił do więzienia inkwizycji, gdyż oskarżono go o herezję iluminizmu (przeświadczenie, że prawdę można poznać wyłącznie intuicyjnie, dzięki oświeceniu umysłu przez Boga). Po licznych interwencjach oczyszczono go jednak z zarzutów i został uwolniony. Założył m.in. uniwersytet w Baeza, na południu Hiszpanii. Powołał także do istnienia stowarzyszenie życia wewnętrznego. Prowadził korespondencję duchową m.in. z Ludwikiem z Granady, Ignacym Loyolą i Teresą z Ávili.

CZYTAJ DALEJ

Bulla na Jubileusz 2025: Rok Święty będzie nacechowany nadzieją

2024-05-10 10:47

[ TEMATY ]

papież Franciszek

bulla papieska

nadzieja zawieść nie może

Vatican Media/www.vaticannews.va/pl

Papież ogłosił jubileuszową bullę zwołującą Rok Święty

Papież ogłosił jubileuszową bullę zwołującą Rok Święty

„Zbliżający się Jubileusz będzie Rokiem Świętym, charakteryzującym się nadzieją, która nie gaśnie, nadzieją w Bogu” - stwierdza Franciszek w odczytanej dziś bulli ogłaszającej Jubileusz zwyczajny roku 2025. Zaczyna się ona od słów św. Pawła „nadzieja zawieść nie może” (Rz 5, 5). W dokumencie Ojciec Święty wskazuje między innymi główne cele i etapy tego wydarzenia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję