Reprodukcją „Sądu Ostatecznego” redakcja kwartalnika „Ethos”, wydawanego przez Instytut Jana Pawła II KUL i rzymską Fundację Jana Pawła II, otwiera podwójny tom [2010 nr 2-3 (90-91)], poświęcony problematyce winy i kary. Do kondycji bycia człowiekiem należy bowiem odkrywanie dobra i zła, zmaganie z pokusami i wewnętrzne rozdarcie osoby ulegającej złu. Naruszenia obiektywnego ładu moralnego nie można wszakże zredukować do egzystencjalnych przeżyć, a godność winnej osoby niejako daje jej prawo do spowiedzi, kary, zadośćuczynienia i - w ostatecznej perspektywie - oczekiwania zbawienia („felix culpa” - „szczęśliwa wina”, o której pisze ks. Andrzej Szostek MIC). Szczególnie judeochrześcijańska wizja człowieka w jego odniesieniu do Boga i świata pozwala adekwatnie opisać fenomeny sprawiedliwości i miłosierdzia, aż po nadzieję powszechnego zbawienia (art. ks. Eligiusza Piotrowskiego), której sygnały można odnaleźć także w posłannictwie św. Faustyny (o czym wspomina o. Jacek Salij OP).
Do „Ethosu” o winie i karze swoje teksty napisali - oprócz już wymienionych - m.in. Rocco Buttiglione, rabin Burt Schuman, Furio Pesci, Giovanni Salmeri oraz ks. Tadeusz Dola, Robert Piłat, ks. Antoni Siemianowski, Ireneusz Ziemiński.
„Przez pryzmat Ethosu”, gdzie Maciej Sobieraj wspomina związanego przed laty z KUL-em śp. Janusza Krupskiego, a Maciej Nowak pisze o europejskiej asymetrii w podejściu do historycznej sprawiedliwości (odpowiedzialność za zbrodnie nazistowskie a odpowiedzialność za zbrodnie komunistyczne).
Kwartalnik można nabyć m.in. w EMPiK-ach, księgarniach uniwersyteckich i przez Internet.
www.ethos.lublin.pl;
www.kul.pl/ijp2
Dziś chciałbym opowiedzieć wam o św. Piotrze Kanisie, czyli Kanizjuszu, jak brzmi zlatynizowana forma jego nazwiska - bardzo ważnej postaci XVI wieku w Kościele katolickim. Urodził się 8 maja 1521 w holenderskim Nijmegen.
Jego ojciec był burmistrzem tego miasta. Gdy studiował na Uniwersytecie w Kolonii, odwiedzał mnichów klasztoru kartuzów św. Barbary - prężnego ośrodka życia katolickiego i innych pobożnych ludzi, praktykujących duchowość, zwaną devotio moderna. 8 maja 1543 wstąpił do Towarzystwa Jezusowego w Moguncji ( Nadrenia-Palatynat), po odbyciu rekolekcji pod kierunkiem bł. Piotra Favre´a (Fabera) - jednego z pierwszych towarzyszy św. Ignacego Loyoli. Wyświęcony na kapłana w czerwcu 1546 w Kolonii już w następnym roku jako teolog biskupa Augsburga, kard. Ottona Truchsessa von Waldburg, przybył na Sobór Trydencki, gdzie współpracował z dwoma swymi współbraćmi zakonnymi - Diego Laínezem i Alfonso Salmeronem.
Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
„Człowiek kruchy i omylny, a jednocześnie odważny i silny w wierze” – tak o świętym Józefie w IV Niedzielę Adwentu mówi Leon XIV. Podczas modlitwy Anioł Pański Papież wskazał Oblubieńca Maryi jako wzór wiary, która potrafi zaufać i wyruszyć w nieznane. Zachęcił wiernych, by ostatnie dni Adwentu przeżyli w duchu nadziei i przebaczenia.
W rozważaniu Ewangelii Ojciec Święty przypomniał, że liturgia IV Niedzieli Adwentu kieruje spojrzenie ku postaci św. Józefa. Ewangelista Mateusz nazywa go „człowiekiem sprawiedliwym”, czyli wiernym Izraelitą, żyjącym zgodnie z Prawem. Jak zaznaczył Ojciec Święty, Józef z Nazaretu „jawi się nam również jako osoba bezgranicznie wrażliwa i ludzka”. Ta postawa – dodawał Papież – przejawia się także zanim anioł objawił mu tajemnicę.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.