Reklama

Niedziela Wrocławska

125 lat kościoła św. Bonifacego

29 listopada 1898 r. odbyła się konsekracja kościoła św. Bonifacego we Wrocławiu. W dzień jubileuszu miała miejsce uroczysta Eucharystia dziękczynna, której przewodniczył i homilię wygłosił bp Jacek Kiciński.

Marzena Cyfert

Dziękczynna Eucharystia pod przewodnictwem bp. Jacka Kicińskiego w 125. rocznicę konsekracji kościoła św. Bonifacego we Wrocławiu

Dziękczynna Eucharystia pod przewodnictwem bp. Jacka Kicińskiego w 125. rocznicę konsekracji kościoła św. Bonifacego we Wrocławiu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Jerzy Żytowiecki, proboszcz parafii przypomniał krótko historię świątyni. Podkreślił, że powstała ona z inicjatywy parafian, którzy wraz ze swoim proboszczem zaczęli walczyć o budowę kościoła. – Walka była ciężka, walczyli bowiem o wolność kościoła katolickiego, bardzo mocno wówczas uciskanego pod zaborem pruskim. Po 2 latach pod przewodnictwem ówczesnego ordynariusza kardynała Jerzego Koppa uzyskali wreszcie pozwolenie na budowę. W rekordowym tempie, jak na ówczesne warunki techniczne, powstał kościół. Ksiądz kardynał widząc że prawie połowa katolików z Różanki i Osobowic mówi po polsku, erygował parafię 3 stycznia 1899 r., przyłączając do niej te dwie miejscowości – mówił ks. Żytowiecki. Przypomniał, że w ołtarzu znajdują się relikwie św. Jacka Odrowąża.

W homilii bp Jacek Kiciński zatrzymał się przy kilku obrazach biblijnych, które ukazują nam prawdę o Kościele – czym jest Kościół, jakie znaczenie ma dla nas i dokąd nas prowadzi. Pierwszy z nich to biblijny raj, w którym zamieszkiwał człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boga. Tam człowiek doświadczał miłości Boga, miłości wzajemnej i miłości stworzenia. Mógł korzystać ze wszystkich dobrodziejstw raju z wyjątkiem drzewa zakazanego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– To drzewo było wyrazem Bożego prawa a prawo Boże jest niezmienne i nienaruszalne. Dlatego Pan Bóg zakazał człowiekowi sięgać po owoce z drzewa poznania dobra i zła. Człowiek uległ jednak pokusie uśpienia, dał się zwieść. A propozycją było stanięcie w miejscu Boga i uczynienie siebie równym Bogu – tłumaczył ksiądz biskup, podkreślając, że człowiek odwrócił się na chwilę od drzewa życia, stracił czujność i sięgnął po owoc zakazany. Stanął w miejscu Boga, po czym przeżył rozczarowanie i upokorzenie. W konsekwencji musiał opuścić raj.

– Zawsze wtedy, gdy człowiek odchodzi od słowa Bożego, doświadcza głębokiej porażki życiowej. Choć na początku wszystko wydaje się piękne i wspaniałe, to jednak przychodzi moment rozczarowania – podkreślał biskup Jacek i tłumaczył, na czym polega fenomen miłości Boga: – Człowiek może odejść od Boga i często odchodzi; człowiek może odejść od człowieka i często odchodzi; człowiek nawet może wykreślić Boga ze swojego serca, ale Bóg nigdy nie wykreśla człowieka. Tak bardzo Bóg zakochał się w człowieku, że nie jest w stanie z człowieka zrezygnować. Dlatego Bóg walczy do końca o każdego człowieka, zawsze daje szansę; dlatego posłał na świat swojego Syna Jezusa Chrystusa.

Bp Kiciński tłumaczył, że Jezus został posłany po to, aby na nowo przywrócić prawdziwy obraz Boga w sercu człowieka. Przyszedł po to, by nam powiedzieć trzy słowa: Bóg jest miłością.

Nawiązał następnie do wydarzenia pod Cezareą Filipową, gdzie Jezus pytał uczniów, za kogo ludzie Go uważają i za kogo uważają Go sami uczniowie. Odpowiedź Piotra w imieniu wszystkich: „Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego” była wyznaniem wiary w bóstwo Jezusa. Po tym padła zapowiedź zbudowania Kościoła na skale, czyli na św. Piotrze.

Reklama

– Wyobraźcie sobie to miejsce pod Cezareą Filipową, to miejsce, w którym uczniowie Jezusa widzieli ruiny największej pogańskiej świątyni bożka pana, bożka pasterzy. Jezus zapowiada coś nowego, nowych pasterzy; coś, co będzie trwało aż do skończenia świata. A tutaj ruiny największej pogańskiej świątyni. To, co zostało zbudowane ręką ludzką, legło w gruzach. A Jezus mówi: „Na tobie, Piotrze, na tobie, słaby człowieku, zbuduję mój Kościół a bramy piekielne go nie przemogą”. To nie jest zapowiedź budowy Kościoła Piotra, bo Jezus mówi: „To jest mój Kościół i ten mój Kościół będzie trwał, choć ty Piotrze okażesz się słaby – nauczał bp Kiciński.

Podkreślił, że krzyż, na którym umarł Jezus, stał się biblijnym drzewem życia. Tam też nastąpiła publiczna kanonizacja dobrego łotra.

– A z boku Jezusa wypływa krew i woda. A krew i woda to sakramenty. A sakramenty to Kościół. Jezusa umiera na drzewie krzyża pośrodku Golgoty i z boku Jezusa płynie krew i woda, sakramenty. Czyli Kościół jest biblijnym drzewem życia, które stoi pośrodku dzisiejszego świata. A jego owoce dają życie wieczne. Jakie to owoce? Eucharystia. „Kto spożywa Ciało moje i pije Krew Moją, ma życie wieczne” – tłumaczył bp Kiciński, przywołując słowa Jezusa.

Zauważył, że jest jeszcze drzewo poznania dobra i zła. To propozycja szatana. Zło próbuje oderwać człowieka od drzewa życia, od Kościoła, od Eucharystii, od wspólnoty. Propozycja jest taka sama jak w raju: „Będziecie mądrzy jak Bóg, będziecie niezależni, będziecie panami swego życia”. Dziś szatan to wszystko proponuje a człowiek traci czujność i daje się skusić, zaczyna wierzyć w potęgę swojej niezależności. A potem otwierają się oczy i jest rozczarowanie.

Reklama

– Zobaczmy, ile dzisiaj mamy ludzi zrozpaczonych, rozczarowanych, upokorzonych, którzy tak jak pierwsi rodzice chowają się przed Panem Bogiem, bo utracili swoją godność. Dlatego Bóg dzisiaj woła w Kościele tak, jak wołał w raju: „Gdzie jesteś?”. Bóg woła w sakramencie pokuty i pojednania: „Gdzie jesteś? Ja nadal Cię kocham i potrzebuję, jesteś dla mnie kimś ważnym”. Kościół jest przedłużeniem miłości Jezusa Chrystusa tu na ziemi. Dlatego szatan próbuje wykrzywić obraz Kościoła – nauczał ksiądz biskup.

Nawiązując do Ewangelii podkreślił, że będziemy cierpieć prześladowania, ale Jezus będzie z nami. Dlatego ważna jest postawa wierności. I dziś mamy takich świadków wierności: Józefa i Wiktorię Ulmów, rodzinę, która żyła Kościołem i czerpała siłę z owoców drzewa życia, z Eucharystii.

– Fenomen tej rodziny polegał na tym, że Józef i Wiktoria urodzili się w jednej miejscowości, w jednym kościele byli ochrzczeni, w tym samym kościele przyjęli Komunię św. i w tym samym kościele zawarli sakrament małżeństwa. I w tym samym kościele byli beatyfikowani. To jest Kościół, drzewo życia. Dlatego tu przychodzimy, by się spotkać z Jezusem – mówił ksiądz biskup i zakończył: – W tej świątyni od 125 lat głoszona jest Ewangelia, sprawowane są sakramenty. To jest dom Boga. A my jesteśmy rodziną Boga.

2023-11-30 17:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Anastazy I, papież - patron dnia

[ TEMATY ]

wspomnienie

pl.wikipedia.org

Św. Anastazy I

Św. Anastazy I

Anastazy pochodził z Rzymu, był synem kapłana Maksymusa (w tamtym okresie duchowieństwa nie obowiązywał jeszcze ściśle celibat).

Na stolicę Piotrową Anastazy został wybrany w 399 r. Szczególną troską otoczył Kościół afrykański. Nawoływał biskupów afrykańskich zebranych na synodzie w Kartaginie w 401 r. do walki przeciwko donatyzmowi.
CZYTAJ DALEJ

14-latek pojawił się w szkole z maczetą; zaatakował pracownika i uciekł

2025-12-19 11:24

[ TEMATY ]

szkoła

Tarnobrzeg

Adobe Stock

Sąd rodzinny zdecyduje o losie 14-latka, który w poniedziałek przyniósł do szkoły podstawowej w Tarnobrzegu maczetę. Ośmioklasista uderzył trzonkiem pracownika placówki, po czym uciekł ze szkoły. Zatrzymali go policjanci.

Jak powiedziała PAP we wtorek oficer prasowy policji w Tarnobrzegu podinsp. Beata Jędrzejewska-Wrona, 59-letni pracownik szkoły, który został kilkukrotnie uderzony przez 14-latka, nie odniósł poważnych obrażeń.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję