Reklama

Niedziela Legnicka

Pszczelarskie święto plonów

Pierwsza połowa sierpnia to każdego roku okazja do dziękczynienia lubańskich pszczelarzy za rok pracy i plony z pszczelego roju. Uroczyste dożynki świętowano 10 sierpnia w kościele pw. św. Jadwigi Śląskiej w Lubaniu

2014-09-03 16:12

Niedziela legnicka 36/2014, str. 3

[ TEMATY ]

pszczelarz

Oswald K.

Dożynkowe dziękczynienie poprzedził kiermasz pszczelarski, który miał miejsce na placu, nieopodal kościoła. Głównym punktem dnia była Msza św., której przewodniczył wicedziekan lubańskiego dekanatu ks. Kazimierz Gębarowski. W Liturgii w intencji pszczelarzy uczestniczyli także przedstawiciele lokalnych samorządów. Nie mogło więc zabraknąć wicestarosty lubańskiego Konrada Rowińskiego, burmistrza Lubania Arkadiusza Słowińskiego, burmistrza Olszyny Leszka Leśko, wójta gminy Lubań Zbigniewa Hercunia i wójta Siekierczyna Janusza Niekrasza. W homilii ks. Bartosz Och mówił o wartościach, jakie niesie ze sobą pszczelarstwo i troska o pszczoły. Kaznodzieja podkreślał, że Pismo Święte jest pełne odniesień do pracy pszczół i owoców, które ona przynosi człowiekowi.

– Czego możemy się uczyć od pszczół? Harmonijnej współpracy, celowości pracy, pracowitości, zachowania porządku i higieny, ducha wspólnoty – mówił w kazaniu ks. Bartosz. – Św. Józefowi, św. Franciszkowi i św. Ambrożemu powierzamy dzisiaj pracę pszczelarzy, która nie jest łatwa.

Podczas Mszy św. wspominano nie tylko te dobre chwile. Pszczelarze pamiętali także o tych, którzy w minionym roku odeszli do wieczności. Prezes koła Pszczelarzy Ziemi Lubańskiej Wiesław Wypych wspomniał, że kiedy tradycja pszczelarskich dożynek zakorzeniła się w Lubaniu nie było jeszcze świątyni pw. św. Jadwigi Śląskiej, która dziś staje się coraz piękniejsza na chwałę Boga. Uroczystość ta – jak mówił – to uhonorowanie trudu pracy pszczół, ale również pszczelarza. Jest chwilą zadumy i zachętą do zwolnienia tego zawrotnego tempa, które tak często narzuca nam współczesny świat.

Reklama

– Mamy też to szczęście, że udało nam się znaleźć ogromne zrozumienie u władz samorządowych, które stworzyły możliwości wsparcia, umożliwiając tworzenie nowoczesnych pasiek oraz dofinansowują spotkania pszczelarzy – powiedział po Mszy św. dożynkowej Wiesław Wypych. – Chcę im bardzo serdecznie podziękować za przychylność i osobiste zaangażowanie.

Dożynki pszczelarskie w kościele pw. św. Jadwigi Śląskiej w Lubaniu to uroczystość, która każdego roku gromadzi pszczelarzy dzięki inicjatywie dziekana ks. Andrzeja Fili i wiceprezesa koła Franciszka Bogdanowicza.

Święto plonów zakończyła wspólna biesiada, która stała się przyczynkiem do kuluarowych rozmów i bardziej swobodnej wymiany doświadczeń.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie tylko dla pszczelarzy

2019-12-04 07:07

Niedziela Ogólnopolska 49/2019, str. 47

[ TEMATY ]

pszczelarz

pszczoła

stock.adobe.com

Od wielu lat pod koniec listopada, tuż przed świętem św. Ambrożego (7 grudnia), patrona pszczelarzy, ukazuje się Kalendarz pszczelarza polskiego. Wielu jego odbiorców z dużym wyprzedzeniem, nawet rok wcześniej, rezerwuje sobie nowe wydanie – argumentują, że znajdują w tym kalendarzu treści, których nie ma w innych, także pszczelarskich kalendarzach. W listach do redakcji piszą np.: „Nie spotkałem w Polsce kalendarza bardziej wartościowego niż ten”; „Żaden ze znanych mi kalendarzy nie umywa się do tego”; „To kopalnia wiadomości”; „Jak to dobrze, że wśród różnego rodzaju blichtru, który zalewa czytelniczy rynek, można jeszcze spotkać takie perełki jak KPP”; „Brawo, redakcja, brawo, wydawca! Niech Was Bóg błogosławi za to, co robicie”; „To naprawdę mądry kalendarz”. Zdarza się, że czytelnicy, którzy mają w ręku ostatni kalendarz, zwracają się też po te wcześniej wydane, co uzasadniają faktem, że owszem, tzw. kalendarium się dezaktualizuje, ale pozostałe rozdziały są tak wartościowe, że chcą je mieć u siebie.

Najnowszy kalendarz w niczym nie ustępuje poprzednim, a pod niektórymi względami, np. grafiki, jest nawet lepszy. Co do treści, są one zbliżone do tych z lat poprzednich. Wciąż chodzi przecież o to samo: o zdrowie – duszy i ciała, godność i honor pszczelarza oraz troskę o masowo ginące pszczoły. W podzielonym na rozdziały kalendarzu znajdują się porady: w jaki sposób opiekować się pszczołami, jak prowadzić pasiekę, aby w coraz gorszych warunkach – bo brak pożytków w wielu rejonach naszej ojczyzny z powodu kurczącego się nadal naturalnego, przyjaznego pszczołom, środowiska – pozyskiwać miód, czy też jak sprostać wzrastającemu od kilku lat zainteresowaniu społeczeństwa pyłkiem, pierzgą i propolisem.

O niezwykłych właściwościach tych produktów, które znamy dopiero od niedawna, pisano w kalendarzu wielokrotnie, jednak wiedza na ten temat jest nadal niewielka. Tymczasem ich właściwości, zarówno profilaktyczne, jak i lecznicze, są niekiedy tak nieprawdopodobne, że aż trudno uwierzyć. Wielu czytelników kalendarza przekonało się na sobie, że chemia, stosowana masowo w „lekach” syntetycznych jeśli na jedno pomaga, to równocześnie na drugie szkodzi. Wystarczy przeczytać jakąkolwiek ulotkę dołączoną do kupowanego w aptece leku. Wytwory pszczele – niezwykłe i nadal nieznane dla wielu – nie mają działań ubocznych. Są po prostu naturalne i nie szkodzą. I Bogu dzięki, że natchnął tylu uczonych, abyśmy dzięki ich badaniom te właściwości poznali. Zdarza się, że istnieją szanse wyleczenia danej osoby, ale okazuje się, że jest na to zbyt późno. Dopiero kiedy lekarz nie może już pomóc, często umierający człowiek szuka ratunku w produktach pszczelich. A potem słyszymy: „Żebym ja wcześniej to wiedział...”. I właśnie dlatego w kalendarzu pszczelarza jest tyle informacji – jak ratować zdrowie, jak przedłużyć życie, co z wytworów pszczelich i w jaki sposób przyjmować, aby ulżyć w cierpieniu.

W tegorocznym wydaniu naszego kalendarza poruszane są m.in. tematy: „Apiterapia i apifarmakoterapia w naukach medycznych” (autor: prof. Artur Stojko); „Leczenie pyłkiem” (prof. Bogdan Kędzia, mgr Elżbieta Hołderna-Kędzia); „Apiterapia, czyli zapobieganie i leczenie poprzez pszczele wytwory” (dr Eugeniusz Marciniak); „Pszczoły – biznes czy sposób na życie” (mgr Jerzy Gnerowicz); „O rójce nieco inaczej” (mgr Czesław Baliński); „Niezbędne pożytki dla pszczół, aby przetrwały” (mgr Wacław Święcicki); „Zapachy i wonności – czyli pszczoły w swoim domu” (ks. dr Stanisław Jankowski); „Bezprawie – Puszcza Białowieska” (?prof. Jan Szyszko?); „Polska blokuje wszystko” (prof. Andrzej Nowak); „Ekologiczne metody zwalczania chorób i pasożytów pszczelich przy wykorzystaniu nanotechnologii i olejków eterycznych” (nowość); „Klienci pytają, pszczelarz odpowiada”.

Kalendarz kosztuje 25 zł, a więc mniej niż słoik miodu. Można go zamawiać telefonicznie: 694 475 695, 694 475 692, 512 233 111; mailowo: humana.divinis@op.pl; lub listownie u wydawcy – pod adresem: Fundacja Pomocy Człowiekowi i Środowisku „Humana Divinis”, ul. Biała 1a, 87-100 Toruń.
Przy zamówieniu 10 lub więcej kalendarzy wydawca udziela rabatu 5 zł na egzemplarzu. Koszt wysyłki niezależnie od liczby egzemplarzy wynosi ok. 20 zł.

CZYTAJ DALEJ

Kanada: władze Quebecu zapowiadają likwidację religii w szkołach

2020-01-15 21:10

[ TEMATY ]

prześladowania

BOŻENA SZTAJNER

Władze Quebecu - francuskojęzycznej prowincji Kanady - chcą wycofać ze szkół zajęcia z etyki i kultury religijnej. Zamiast tego dzieci będą uczęszczać na lekcje wychowania seksualnego, praworządności, demokracji, kultury i obywatelstwa cyfrowego.

Walka z religią w szkole to jedno z następstw nowego prawa o świeckości państwa. Za dwa lata kultura religijna ma zniknąć z podręczników. Zdaniem rządzących wspominanie o niej w szkole dyskryminuje ateistów.

Biskupi Quebecu wezwali władze do ponownego rozważenia tej decyzji. Podkreślili, że zajęcia te, które miały w istocie formę religioznawstwa, przyczyniały się do wzajemnego poznania i poszanowania mieszkańców regionu, chroniąc tym samym młodych przed wpływami radykalnych ideologii. Episkopat przypomniał ponadto, że to rodzice powinni mieć decydujące zdanie w sprawie wychowania swych dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: dyskusja o teologii po Holokauście

2020-01-17 18:09

[ TEMATY ]

Warszawa

teologia

Holokaust

Ks. Paweł Kłys

Czy w obliczu dehumanizacji i niewyobrażalnego cierpienia człowiek „nie jest sam”? Czy perspektywa Auschwitz zmieniła rozumienie Boga? O tych kwestiach w kontekście Holokaustu rozmawiali abp Grzegorz Ryś, metropolita łódzki, ks. prof. Bogusław Milerski, rektor Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej, Zuzanna Radzik, teolożka i publicystka oraz prof. Paweł Śpiewak, dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego. Spotkanie zatytułowane „Pamięć Zagłady w myśli teologów żydowskich i chrześcijańskich” poprowadziła dr Joanna Barcik z UPJPII w Krakowie.

Prof. Paweł Śpiewak podkreślił, że nie ma jednego judaizmu, jednego wspólnego stanowiska i ciężko prezentować ogólne opinie. W tym systemie religijnym filozofia czy postawy są kwestią otwartą, do dyskusji.

- Jest silny nurt, gdzie chce się Holokaust wpisać w teologię, w teodyceę, szukając sensu. To jest szczególnie obecne w nurcie tradycyjnym – wskazał profesor dodając, że nie używa się raczej tam terminu „Holokaust” ze względu na przywiązanie do biblijnych pojęć. - Uważają że śmierć milionów jest karą za grzechy – za odejście od judaizmu, bo się ochrzcili, odeszli w stronę syjonizmu czy ruchów lewicowych. Kara za zerwanie przymierza. Ale są tez inne nurty myślenia – powiedział prof. Śpiewak.

Wskazał, że inni żydowscy myśliciele wskazują na obraz Boga, który odwraca swoje oblicze: „Robi to wtedy, kiedy naród wybrany grzeszy. To odwrócenie obecności Boga jest jednocześnie skazaniem ludzi na siebie samych. A skazanie ich na siebie samych jest też wolnością ku dobremu i złemu. Jedynym momentem, w którym pojawia się modlitwa przeciwko wolności, jest modlitwa na koniec roku, gdy wierni proszą Boga, żeby sam wziął królestwo we władanie” - powiedział prof. Śpiewak.

Metropolita łódzki wskazał na dwa przełomowe elementy nauczania soborowej deklaracji Nostra aetate z 1965 roku. Pierwszym jest fakt, że Żydów nie oskarża się już o zamordowanie Jezusa, a drugim – odejście od teologii zastępstwa. „Tu jest przełom – nie ma winy, więc nie mówimy o kategorii kary, jeśli chodzi o Zagładę” – wskazał, przywołując nauczanie Katechizmu Kościoła Katolickiego, gdzie napisano o winie chrześcijan za śmierć Chrystusa.

- W tym dniu, w którym ojcowie głosowali nad Nostra aetate, Kongregacja Kultu Bożego zniosła kult Szymona z Trydentu. To był chłopiec nastoletni, o którym twierdzono, że był rytualnie zabity przez Żydów. Mimo że papieże od XIII wieku zabraniali tego kultu. W końcu w XVI wieku dali jednak zgodę na lokalny kult, który trwał aż do 1965 roku – opowiadał abp Ryś.

Skrytykował również nie oddające oryginalnego łacińskiego znaczenia polskie tłumaczenie wielkopiątkowej Modlitwy Powszechnej, gdzie mowa o narodzie, który niegdyś był narodem wybranym, podczas gdy tekst typiczny mówi o narodzie pierwszego wybrania. Podkreślił, że rozsądniejsi księża pozwalają sobie na zastosowanie lepszego tłumaczenia.

Ks. prof. Bogusław Milerski stwierdził, że nie ma jednej teologii ewangelickiej, więc podobnie jak w przypadku judaizmu ciężko ogólnie zreferować nauczanie ewangelickie w kwestii teologii po Zagładzie. Wskazał, że dziś potrzeba znany świadomości mentalnej, a nie publikowania kolejnych apeli. „Ponosimy odpowiedzialność za przekaz kulturowy, za to jak była kształtowana świadomość” – mówił.

Zauważył, że w kwestii podejścia do Żydów między spadkobiercami Reformacji a katolikami nie było zbyt dużych różnic i wyraził nadzieję, że to przykre dziedzictwo już zostało przezwyciężone.

Zuzanna Radzik podzieliła się swoim doświadczeniem pracy z Ocalałymi – osobami, które przeżyły Holokaust oraz ich potomkami. Wskazała, że tam realizuje się „teologia praktyczna po Holokauście”, gdzie najważniejsze wydają cię być czułość, obecność, towarzyszenie, chęć wzajemnego zrozumienia.

- Świadczymy o możliwości pojednania, ale z pokornym uznaniem, że nie mamy prawa oczekiwać, że to się wydarzy, musimy zaakceptować obecną w tym wszystkim dużą przestrzeń bólu, traumy i uszanować to – mówiła Radzik.

Abp Ryś zauważył, że nawet profesorowie teologii, których zna, rozmijają się z narracją zaprezentowaną w Nostra aetate. Wspomniał, że wygłaszał godzinną konferencję o tematach związanych z żydami dla katechetów diecezji bielsko-żywieckiej, na terenie której znajduje się Oświęcim. Uczestnicy nie wiedzieli wcześniej np. tego, że Kościół zachęca do wspólnej modlitwy z Żydami.

Zuzanna Radzik odnosząc się do poziomu recepcji soborowego nauczania wskazała na odpowiedzialność hierarchii kościelnej, która może wpłynąć na to, by seminarium duchownego czy wydziału teologii nie opuściła osoba nie znająca i nie uznająca nauczania Kościoła w tej kwestii. Przywołała również przykłady nauczania niektórych biskupów, które rozmija się z wykładnią kościelnych dokumentów. „Nie ma nawet książki opisującej ten fenomen, napisanej przez polskich teologów, zabrakło czułości, wrażliwości że to ważny temat” – dodała.

Opowiedziała o realizowanym przez nią w Forum Dialogu projekcie Wspólne Dziedzictwo, w którym edukuje się chrześcijańskich liderów oddziałujących następnie na swoje środowiska. Zachęciła też, by zgłaszać wszelkie pomysły na konkretne działania. Zaznaczyła, że jako chrześcijanie w kraju, na terenie którego doszło do Zagłady, mamy większą odpowiedzialność i inne doświadczenie niż przedstawiciele pozostałych Kościołów i inną odpowiedzialność.

Ks. prof. Milerski, rektor ChAT zauważył, że przestrzenią, która mogłaby pomóc we wzroście tolerancji i jedności winny być wspólne, ponadkonfesyjne lekcje religii. Zauważył, że sama wiedza nie wystarcza, a potrzebne jest świadectwo, doświadczenie drugiej osoby, jedności.

Spotkanie zorganizował Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma oraz Centrum Myśli Jana Pawła II. Wydarzenie wpisało się w obchody Dnia Judaizmu w Kościele katolickim. Spotkanie odbyło się 16 stycznia w Żydowskim Instytucie Historycznym (ul. Tłomackie 3/5, Warszawa).

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję