Reklama

Niedziela Częstochowska

Niezłomni

„Ojczyźnie dali życie i poświęcili marzenia. Bo tak im kazał honor, tak kazały sumienia...” (Zbigniew Herbert „Wilki’’). Są w roku dni, które skłaniają do przemyśleń, refleksji, spojrzenia wstecz. Niewątpliwie czasem stosownym na konstatację jest pierwszy dzień marca. Od kilku już lat to właśnie 1 marca obchodzimy Dzień Żołnierzy Wyklętych. Nie najszczęśliwsza to nazwa, rzecz jednak nie w słowach, liczą się intencje

Niedziela częstochowska 10/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

żołnierze wyklęci

Zdzisław Dudek

Mural przy ul. Reymonta w Radomsku poświęcony pamięci Stanisława Sojczyńskiego, twórcy Konspiracyjnego Wojska Polskiego

Mural przy ul. Reymonta w Radomsku poświęcony pamięci Stanisława Sojczyńskiego, twórcy Konspiracyjnego Wojska Polskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wyrastałem wśród żołnierzy „Warszyca” oni kształtowali moje poglądy, dlatego mówię o nich Niezłomni. Bo tacy właśnie byli, nie tracąc wiary, nie popadając w zwątpienie, na wolną Polskę czekali dziesiątki lat. Niektórzy z nich doczekali i mogą dziś z zasłużoną dumą stawać pod własnym sztandarem.

Na wniosek Porozumienia Organizacji Kombatanckich i Niepodległościowych ustawą z dnia 3 lutego 2011 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zatwierdził dzień 1 marca Narodowym Dniem Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Przywołuję tę datę, ponieważ stanowi ona istotne dopełnienie obrazu spustoszenia świadomości historycznej dokonanego przez komunistyczną propagandę. Po zestawieniu dwóch terminów jawi się nam rzeczywisty poziom społecznej oceny dramatycznych zdarzeń z lat 1945-56. Upadek systemu zniewolenia w Polsce datowany jest na rok 1989. Minęło zatem 22 lata, nim bohaterowie walki o suwerenną Polskę doczekali się symbolicznego zadośćuczynienia ze strony najwyższej władzy państwowej. Symbolicznego, bo tylko o takim tylko rozrachunku możemy obecnie mówić, doznanych krzywd dzisiaj już nikt nie jest w stanie wynagrodzić.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nieco historii

Konspiracyjne Wojsko Polskie powstało na początku maja 1945 r. w Radomsku jako jedna z tych organizacji, która podjęła czynną walkę z narzuconym przez Sowietów totalitarnym systemem zniewolenia. Nie był to spontaniczny zryw, lecz przemyślana decyzja, a także reakcja na poczynania tworzącego się systemu władzy, który na radomszczańskiej ziemi zaczął funkcjonować od 16 stycznia 1945 r. By nie powielać opisanych już w licznych publikacjach informacji, pominę historię tworzenia KWP, przypomnę tylko, że w kilka miesięcy po zaprzysiężeniu pierwszych żołnierzy była to już konspiracyjna organizacja licząca tysiące członków i swym zasięgiem obejmująca tereny województw: łódzkiego, katowickiego, warszawskiego i poznańskiego. Dobrze to świadczy o talencie organizacyjnym twórcy KWP Stanisławie Sojczyńskim ps. Warszyc. Kilka skutecznych akcji bojowych, jak rozbicie aresztu w Radomsku czy bitwa z oddziałem KBW pod Grabami, było potwierdzeniem skuteczności bojowej tworzonych oddziałów. Taktyka walki z niepodległościowym podziemiem, jaką zastosował Urząd Bezpieczeństwa, miała wschodni rodowód – to instruktorzy z NKWD zalecili, by posłużyć się przekupstwem i zdradą i rozbić podziemie niepodległościowe od środka. Tak też się stało, na skutek donosu z 27 czerwca 1946 r. w Częstochowie na kwaterze przy ul. Wręczyckiej został aresztowany Stanisław Sojczyński. Przejęto też wiele dokumentów, następowały dalsze aresztowania.

Reklama

Po długim i pełnym tortur śledztwie w Łodzi odbył się proces dowództwa Konspiracyjnego Wojska Polskiego. Na karę śmierci skazano „Warszyca” i kilku jego podkomendnych, wyroki wykonano 19 lutego 1947 r., na 3 dni przed ogłoszeniem amnestii. Jak się wkrótce okazało, amnestia nie była aktem miłosierdzia czy dobrej woli ze strony komunistycznej władzy – to był taktyczny wybieg obliczony na uspokojenie społeczeństwa i wygaszenie działalności niepodległościowej. Nadal trwały aresztowania polskich patriotów, Urząd Bezpieczeństwa gęstą siecią konfidentów oplatał teren. Łódzki proces i surowe wyroki nie stanowiły jednak kresu konspiracyjnej działalności. W tym czasie powstaje druga komenda KWP, mimo braku szans na zwycięstwo walka toczy się nadal. Odpowiedzią komunistów była zbiorowa odpowiedzialność nałożona na środowiska niepodległościowe.

Ogrom krzywd i zniesławień

Bezmiar krzywd i poniżenia dotyczył nie tylko osób podejmujących walkę z totalitarnym systemem, ale także ich rodziny, szykanami objęte były całe okolice, przykładem mogą być tu wioski (Rzejowice czy Wola Rożkowa) i miasta (Przedbórz czy Radomsko). W zachowanych dokumentach bezpieki z lat 40. XX wieku wyczytać można, jak często wobec tych miejscowości stosowano epitety: „bandycka wieś” czy „bandyckie miasto”.

Reklama

Osieroceni dwaj synowie twórcy Konspiracyjnego Wojska Polskiego Stanisława Sojczyńskiego przez lata nie znali rzeczywistej przyczyny śmierci własnego ojca. Mimo zabiegów rodzin, by uchronić przed dyskryminacją niewinne dzieci, aktywiści partyjni znajdowali sposoby na realizację swych niecnych zamiarów. Miejscem represji była także szkoła, tam usłużni wobec UB nauczyciele dokonywali swoistej selekcji, typując potomków „bandytów”. Przekładało się to na oceny i dalszą edukację młodzieży z patriotycznych rodzin. Częstą w tych środowiskach była odzywka prowadzącego lekcję: „Bandyta do tablicy”. Przy rekrutacji na wyższe uczelnie przez cały czas trwania PRL-u obowiązywały punkty za pochodzenie. Koniecznym w tym miejscu jest jeszcze jedno wyjaśnienie – „ludowa władza” nie skazywała Żołnierzy Niezłomnych na zapomnienie, co powielane jest w wielu publikacjach. Wyrok w tej sprawie był znacznie surowszy – polskich patriotów, najlepszych synów tej ziemi, skazywano na wieczne zniesławienie. Wymownym tego przykładem jest właśnie osoba Stanisława Sojczyńskiego, oficera Wojska Polskiego, uczestnika kampanii wrześniowej, w latach 1940-45 żołnierza podziemia niepodległościowego, oficera Armii Krajowej, zdolnego dowódcy i uczestnika wielu akcji bojowych. Za czyny bojowe został odznaczony dwukrotnie Krzyżem Walecznych oraz Krzyżem Virtuti Militari i awansowany przez gen. Okulickiego do stopnia kapitana. Znamienna też była postawa „Warszyca” w czasie śledztwa i łódzkiego procesu. Nie wydał nikogo ze swoich podkomendnych, odmówił współpracy z bezpieką.

To w sali rozpraw sądowych padły doniosłe słowa określające postawę Sojczyńskiego: „Jeśli padam na kolana, to tylko przed Bogiem”. W uzasadnieniu do wyroku podporządkowany komunistycznej władzy łódzki sąd jednym zdaniem skwitował działalność niepodległościową Sojczyńskiego: „Skazany z Niemcami nie walczył, bez stopni wojskowych i odznaczeń”. Tym samym dla potomnych przywódca podziemia niepodległościowego, niekwestionowany patriota miał się jawić jako bezideowy watażka, bandyta rabujący dorobek umęczonej wojną polskiej wsi.

Dziś zostało już bardzo niewielu żołnierzy Konspiracyjnego Wojska Polskiego, żywa jednak jest pamięć o nich, a liczne miejsca pamięci, pomniki i tablice sławią ich czyny. Obecnie w wolnej Polsce młodzi spadkobiercy przejmują tradycję niepodległościową, wypełniają testament poległych i umęczonych patriotów. To wymowny dowód na to, że trud, cierpienie i ofiara krwi złożone przed 70 laty nie były daremne.

2017-03-01 12:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Dec: winniśmy się nawracać na prawdę o najnowszej historii, która została zafałszowana

[ TEMATY ]

żołnierze wyklęci

Archiwum

Oddział „Roja”

Oddział „Roja”

W przeddzień Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”, w obliczu najnowszej historii, winniśmy się nawracać na prawdę o Żołnierzach Wyklętych, która to prawda, została zniekształcona i zafałszowana – mówił bp Ignacy Dec. 28 lutego biskup świdnicki przewodniczył uroczystej Eucharystii w katedrze świdnickiej wspominając Żołnierzy Wyklętych.

„Spoglądając dzisiaj na Żołnierzy Wyklętych, czyli niezłomnych, dostrzegamy bohaterów i patriotów, jakimi byli żołnierze, którzy po II wojnie światowej nie złożyli broni, ale podjęli walkę z nowym okupantem, który wyzwalając Polskę pozostał na jej ziemi i podjął nową okupację” – mówił bp Dec.

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: na Błoniach zakończył się Marsz Nadziei

2024-04-25 07:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Biuro Prasowe Jasna Góra

„Każde Życie jest Ważne”, „Pomagamy, Wspieramy, dajemy Nadzieję” - z takimi hasłami i przesłaniem zakończył się na jasnogórskich Błoniach Marsz Nadziei. To w ramach ogólnopolskiej kampanii Pola Nadziei, która zwraca uwagę na działalność hospicjów i wszystkich pacjentów dotkniętych niepełnosprawnościami i chorobą nowotworową. Uczestnicy przy figurze Niepokalanej pomodlili się i złożyli kwiaty.

W Marszu wzięli udział uczniowie częstochowskich przedszkoli i szkół, mieszkańcy miasta, a także pacjenci hospicjum. - Od czterech lat korzystam z pomocy hospicjum. Jestem pacjentem onkologicznym, a moi bliscy już nie żyją. Pracownicy dali mi wsparcie i opiekę, są dla mnie jak rodzina. Czuję się jakby podarowano mi drugie życie - powiedział pan Dariusz, pacjent częstochowskiego hospicjum. Dodał, że Marsz jest dla niego manifestacją i apelem, że „osoby chore też mają prawo do normalnego funkcjonowania”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję