Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Dzieło zwieńczy jubileusz

W październiku br. Sosnowieckie Hospicjum im. św. Tomasza Apostoła obchodzić będzie jubileusz 20-lecia swojego powstania. Z tej okazji 7 października w sosnowieckiej katedrze Pasterz naszej diecezji, bp Grzegorz Kaszak przewodniczyć będzie uroczystej Eucharystii dziękczynnej za dar istnienia placówki, która chorym i ich rodzinom spieszy w potrzebie, spieszy na ratunek...

2017-09-13 11:20

Niedziela sosnowiecka 38/2017, str. 6

[ TEMATY ]

hospicjum

aukcja

obrazy

Archiwum hospicjum

Na rzecz hospicjum artyści przekazali obrazy na aukcję

W obchody jubileuszu wpisuje się też koncert Janusza Radka, który odbędzie się 10 października w sosnowieckiej Szkole Muzycznej, jak również wystawa obrazów polskich artystów w Pałacu Schoena, która rozpoczęła się 4 września i potrwa do 27 września, a zakończy ją aukcja, z której dochód przeznaczony zostanie na zakup wyposażenia powstającego hospicyjnego centrum opiekuńczego w Sosnowcu przy ul. Mjr. Hubala-Dobrzańskiego.

Cenny podarunek

Jednak największym darem, jaki można było sobie wyobrazić, wieńczącym jubileusz 20-lecia jest otwarcie jeszcze w tym roku kompleksowego, wspomnianego wcześniej centrum hospicyjnego, które powstaje w rekordowym czasie 12 miesięcy. Inwestycja Centrum opiekuńcze składa się z budynku szkoły oraz dobudowanego pawilonu w kształcie rotundy, by jak najmniej podopiecznym przypominał szpital. – Z okazji naszego jubileuszu pragniemy podarować społeczeństwu szerszą, bardziej kompleksową opiekę. Będzie to pierwsze całodobowe stacjonarne hospicjum w regionie, ale także dzienna pomoc oraz centrum rehabilitacji. W ośrodku będzie ok. 20 miejsc dla osób potrzebujących opieki przez całą dobę oraz 20 kolejnych miejsc dla pacjentów, którzy będą pod naszą opieką w ciągu dnia – mówi Joanna Śliwińska z Sosnowieckiego Hospicjum im. św. Tomasza Apostoła.

Kosztowna inwestycja

Budowa stacjonarnego ośrodka hospicyjnego w Sosnowcu po wielu latach starań ruszyła w listopadzie ub.r. Prace przebiegały dwutorowo. Z jednej strony adaptowany był budynek po starej szkole, a z drugiej budowana od fundamentów część hospicjum stacjonarnego. Na budowie codzienne pracowało bardzo wielu pracowników – murarze, tynkarze, instalatorzy. Generalny wykonawca, Zakład Budowlano-Handlowy Muc Andrzej realizuje scenariusz prac sukcesywnie.

Reklama

Nowe hospicjum jest niezwykle potrzebnym i bardzo oczekiwanym przedsięwzięciem przez mieszkańców Sosnowca oraz miast sąsiednich. Koszt całej inwestycji wraz z wyposażeniem to blisko 10 mln zł. To kwota mocno przekraczająca możliwości hospicjum jako stowarzyszenia, stąd pomogła i nadal pomaga ofiarność ludzi dobrej woli, którzy angażując się w różne akcje na rzecz budowy pospieszyli z pomocą. I tak dzięki ofiarności społeczeństwa udało się zebrać 3,5 mln zł. Środki własne na inwestycję stowarzyszenie zgromadziło głównie z publicznych zbiórek i odpisów 1 proc. podatków. Ponadto w związku z ogromnym zapotrzebowaniem na hospicjum stacjonarne w naszym regionie projekt budowy został wysoko oceniony przez Urząd Marszałkowski i ze środków unijnych na budowę ośrodka przyznano kwotę 5,4 mln zł.

Przedaukcyjna wystawa

Wciąż jednak potrzeba wsparcia, aby hospicyjne centrum opiekuńcze wyposażyć w odpowiedni sprzęt medyczny i by móc rozpocząć przyjmowanie pierwszych podopiecznych już pod koniec 2017 r. Artyści polscy zapragnęli dołożyć swoją cegiełkę do tego pięknego dzieła hospicyjnego. Z tego pragnienia zrodziło się 21 prac, które we wrześniu br. wystawione są w Pałacu Schoena w Sosnowcu. Prezentowana wystawa zakończy się aukcją 27 września o godz. 18.00. Wystawę prac można zwiedzać i podziwiać w godzinach otwarcia Pałacu. A swoje obrazy prezentują artyści: Tadeusz Drążkiewicz, Roman Chruściel, Wojciech Dzienniak, Czesław Gałużny, Ewa Jędryk-Czarnota, Zbigniew Bajek, Zbigniew Blukacz, Gabi Buzek-Garzyńska, Janusz Karbowniczek, Piotr Muschalik, Roman Kalarus, Karolina Kindler-Skowronek, Piotr Kossakowski, Elżbieta Kozera, Michał Minor, Monika Panek, Małgorzata Rozenau, Jacek Rykała, Beata Sołtysik, Michał Smółka, Ewa Zawadzka i Jakub Zdejszy.

Apel o pomoc

– Potrzeby hospicjum są ogromne, dlatego liczy się dla nas każdy grosz. Gorąco zachęcam do wspierania nas podczas akcji na rzecz hospicjum. Trwa wystawa, przed nami aukcja obrazów, a także koncert Janusza Radka. Okazji w najbliższym czasie do materialnej pomocy nie brakuje. Zawsze można nas wesprzeć również darowizną pieniężną na konto. Zapewniamy, że wszystkie środki zostaną dobrze zagospodarowane w trosce o naszych pacjentów – zaznacza Joanna Śliwińska.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Panorama Świdnicy z religijnym przesłaniem

2019-11-13 11:47

Niedziela świdnicka 46/2019, str. 7

[ TEMATY ]

muzeum

obrazy

Krystyna Smerd

Kopię religijnego obrazu z katedry świdnickiej autorstwa Ruszkiewicza i Kukli możemy oglądać wśród dzieł malarskich kolekcji Muzeum Dawnego Kupiectwa

Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy w swoich bogatych zbiorach dotyczących historii miasta posiada bardzo ciekawą kolekcję obrazów, uzupełnianą od lat o dzieła współczesne, autorstwa uznanych artystów tworzących w Świdnicy i na ziemi świdnickiej

Do tych dzieł należy m.in. wielki obraz olejny zawieszony na ścianie muzeum przy szerokich schodach prowadzących do sal ekspozycji na pierwszym piętrze. Obraz ten przedstawia panoramę XVII-wiecznej Świdnicy, nad którą została namalowana postać Matki Bożej pełniącej z nieba straż nad jej mieszkańcami. Religijne przesłanie obrazu, jego rozmach i doskonałe wykonawstwo zapierają dech. Świdnica została zilustrowana z pełną obręczą posiadanych ówcześnie wspaniałych murów obronnych i bastei, które broniły wejść do XVII-wiecznego miasta. Jest zamek, są kościoły – w tym ten najważniejszy – wspaniała katedra pw. św. Stanisława i św. Wacława, świdnicki ratusz, kupieckie kamienice oraz ulice i place. Inspiracją dla powstania tego obrazu była makieta Świdnicy prezentowana w historycznej Sali Rajców muzeum. W dolnej części tego obrazu widnieje pięknie oddany łaciński napis „Sub tuum praesidium confugimus, sancta Dei Genitrix” – czyli tłumacząc na język polski – słowa modlitwy „Pod Twoją obronę uciekamy się, święta Boża Rodzicielko.

– Ten przepiękny obraz, który mamy w muzeum od 2008 r., jest kopią obrazu o tej samej treści, który znajduje się w katedrze świdnickiej – mówi dyrektor muzeum Wiesław Rośkowicz. – Oba obrazy– oryginał panoramy i kopia – są dziełami współczesnymi i zostały namalowane przez dwóch autorów – Mariana Ruszkiewicza i Roberta Kuklę ze Świdnicy. Koncepcję artystyczną tej panoramy przygotował i wykonał jej pełny szkic Marian Ruszkiewicz, bardzo znany i wielce ceniony świdnicki malarz, który ten obraz tworzył w ostatnich latach swojego życia, a rozpoczęte przez niego prace kontynuował i doprowadził do końca jego młodszy, bardzo utalentowany, kolega – Robert Kukla, także mieszkaniec Świdnicy. Oryginał panoramy – przypominam – można na co dzień oglądać w katedrze świdnickiej w kaplicy pw. św. Józefa, gdzie ten obraz został zawieszony na wprost ołtarza – dodaje dyrektor muzeum.

Z jego rozmów z przewodnikami licznych wycieczek nawiedzających katedrę oraz z własnych obserwacji wynika, że XVII-wieczna panorama Świdnicy bardzo się wszystkim podoba. – Dużo radości sprawia zwiedzającym także oglądanie kopii tego obrazu w naszym muzeum, którą prezentujemy od 2008 r. i którą również przygotował Robert Kukla – podkreśla Wiesław Rośkowicz.

Czas malowania panoramy bardzo mile wspomina Robert Kukla.

– To było trudne zadanie – mówi, wracając myślami do wydarzeń sprzed lat. W zasadzie cała warstwa malarska, którą widzimy dzisiaj na oryginale tego potężnego olejnego obrazu, który znajduje się dziś w katedrze świdnickiej, została założona przeze mnie na szkicu, który wykonał Marian Ruszkiewicz – wyjaśnia współautor tego dzieła. Dodaje, że zadanie, jakie mu powierzył dyrektor muzeum Wiesław Rośkowicz przed laty, by dokończyć obraz, było wielkim wyzwaniem. Kopia dla muzeum została stworzona w tej samej technice malarskiej i jest niemal identyczna. – Słowo „niemal” jest bardzo istotne, ponieważ w porównaniu do pierwowzoru została pomniejszona o ok. 20 proc. Kopię malowałem na podstawie zdjęcia z oryginału – w przeciwnym razie musiałbym malować wiele miesięcy w katedrze. Praca przy oryginale, jak i nieco później przy malowaniu kopii – dały mi wiele satysfakcji. Idea obrazu, jego głębokie religijne przesłanie, które nadał Marian Ruszkiewicz, jest bardzo piękna. Cieszę się, że nasz obraz w katedrze jest tak chętnie oglądany i zdobywa takie szerokie uznanie widzów. To było bardzo prestiżowe zlecenie. Jestem szczęśliwy, że w pewnym momencie zostałem zaproszony do tego, by kontynuować malowanie tego obrazu i że powierzono mi także wykonanie kopii dla muzeum – podkreśla Robert Kukla.

Warto dodać, że Robert Kukla to artysta, który lubi duże wyzwania – i to nie tylko w przenośni, ale też dosłownie. Od kilku lat rozwija swój talent, tworząc piękne świdnickie murale, z czego jest najbardziej teraz znany. Nadają one nowy charakter i blask Świdnicy. Odwołują się do naszych patriotycznych i religijnych uczuć i cieszą nasze serca.

CZYTAJ DALEJ

Katowice: wsparcie dla prof. Budzyńskiej oskarżonej o homofobię

2020-01-17 10:50

[ TEMATY ]

LGBT

CŻiR

Rada społeczna przy Arcybiskupie katowickim solidaryzuje się z prof. Ewą Budzyńską, wobec której prowadzone jest postępowanie dyscyplinarne na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach w związku z oskarżeniami o nietolerancję i homofobię. Apel do rektora UŚ za pośrednictwem specjalnej strony internetowej skierował już abp. Wiktor Skworc.

Powstała specjalna strona internetowa (Zobacz) za pośrednictwem której można wysłać do rektora UŚ apel w obronie prof. Budzyńskiej. Z tej możliwości skorzystał już abp Wiktor Skworc.

W komunikacie podsumowującym zebranie członków Rady z 10 stycznia 2020 roku, opublikowanym w czwartek 16 stycznia, czytamy: „Rada Społeczna przekazuje wyrazy solidarności pani prof. Ewie Budzyńskiej „w związku z oskarżeniem jej o to, że prezentując katolicki model rodziny narzuca studentom poglądy radykalno-katolickie oraz w związku z toczącym się w jej sprawie postępowaniem przed Komisją Dyscyplinarną Uniwersytetu Śląskiego. Pociąganie do odpowiedzialności nauczyciela akademickiego za głoszone przez niego poglądy jest oczywistą formą cenzury i próbą narzucenia środowisku akademickiemu jednego światopoglądu, co przypomina najgorsze praktyki z czasów komunistycznych. Rada wyraża nadzieję, że wolność akademicka stosowana będzie proporcjonalnie i z szacunkiem dla myśli chrześcijańskie”.

Grupa studentów zarzuciła prof. Ewie Budzyńskiej nietolerancję i homofobię. Uniwersytecki rzecznik dyscyplinarny skierował do komisji dyscyplinarnej wniosek o ukaranie jej naganą, która ma także – jak przyznał – zadziałać prewencyjne na innych wykładowców uniwersytetu. Zarzucił jej m.in., że „formułowała wypowiedzi w oparciu o własny, narzucany studentom, światopogląd o charakterze wartościującym, stanowiące przejaw braku tolerancji wobec grup społecznych i ludzi o odmiennym światopoglądzie, nacechowane wobec nich co najmniej niechęcią, w szczególności wypowiedzi homofobiczne, wyrażające dyskryminację wyznaniową, krytyczne wobec wyborów życiowych kobiet dotyczących m.in. przerywania ciąży”.

Obrońcami prof. Ewy Budzyńskiej w postępowaniu dyscyplinarnym są prawnicy Instytutu Ordo Iuris, którzy domagają się jej uniewinnienia.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystości ku czci św. Antoniego Opata w Watykanie

2020-01-17 21:06

[ TEMATY ]

Watykan

św. Antoni Opat

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Dziś, kiedy Kościół katolicki czci św. Antoniego Opata, patrona zwierząt, plac przed bazyliką św. Piotra zamienił się w fermę.

Do Watykanu zjechali się włoscy rolnicy ze związku „Coldiretti” przywożąc ze sobą zwierzęta – w klatakach na placu Piusa XII, na końcu ulicy Conciliazione pojawiły się króliki, kury, gęsi, kozy, barany, osły, krowy i konie.

O godz. 10.30, w Bazylice św. Piotra, przy ołtarzu Katedry, została odprawiona Msza św. pod przewodnictwem kard. Angelo Comastriego, wikarusza papieskiego dla Państwa Watykańskiego i archiprezbitera Bazyliki watykańskiej. Po celebracji eucharystycznej kard. Comastri udzielił błogosławieństwa rolnikom i hodowcom oraz ich zwierzętom.

W tym roku obchody patrona rolników poświęcone były w szczególności wartości rodziny chłopskiej i szacunku dla Stworzenia.
Na zakończenie uroczystości odbyła się parada pułku kawalerii Rzymu (Lancieri di Montebello) i reprezentacji innych konnych oddziałów włoskiej armii oraz przedstawicieli tzw. butteri (pasterze na koniach z Maremmy, nadmorskiego regionu Toskanii i Lacjum).

Na obchody św. Antoniego Opata przybyła do Watykanu także francuska rodzina, młoda para z dwójką dzieci, która pielgrzymowała Drogą Franków (via Francigena) w towarzystwie dwóch osiołków.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję