Reklama

Niedziela Sandomierska

Artysta wielkiego formatu

Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega prezentuje prawie 100 obrazów Rafała Olbińskiego, jednego z najbardziej znanych i cenionych współczesnych artystów.

2021-02-17 09:37

Niedziela sandomierska 8/2021, str. VI

[ TEMATY ]

wystawa

Rafał Olbiński

MHMT

Projekt plakatu teatralnego, „Skąpiec”

Projekt plakatu teatralnego, „Skąpiec”

Wystawę można oglądać w siedzibie muzeum na Zamku Tarnowskich w Dzikowie. Jej zorganizowanie było marzeniem dyrektora placówki Tadeusza Zycha.

– Rafał Olbiński jest marką samą w sobie. Jeden z najsłynniejszych i jeden z niewielu polskich malarzy, którzy zrobili ogromną międzynarodową karierę – mówił Tadeusz Zych.

Reklama

Na wystawie odwiedzający mogą podziwiać prace artysty, które powstały na przestrzeni wielu lat i pochodzą z różnych kolekcji. Jak zaznaczał dyrektor muzeum, niektóre z nich publicznie prezentowane będą po raz pierwszy. Dzieła Rafała Olbińskiego przeniknięte są poetyką, różnymi metaforami. To opowieści o marzeniach i snach, do których czasami człowiek nie chce się przyznawać, bo są to pragnienia miłości, piękna, szczęścia. Artysta nie stroni także od komentarzy odnoszących się do rzeczywistości, czasami z nutą ironii.

Na podstawie wielu jego prac powstały również plakaty dla wielu najsłynniejszych scen teatralnych i operowych na świecie, m.in. dla: New York City Opera, Utah Opera, Pacific Opera San Francisco, Philadelphia Opera, a także Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Artysta namalował szereg obrazów do najsłynniejszych przedstawień, m.in. do: „Don Giovanniego”, „Króla Leara”, „Króla Ubu”, „Skąpca” czy ilustrujące „Piekło” z „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri.

Trzeba zauważyć, że dzięki nim zyskał również międzynarodową sławę oraz liczne nagrody. Pierwszą z nich zdobył już w 1976 r. w konkursie Instytutu Praw Człowieka w Strasburgu. Kolejną ważną nagrodą przyznano mu w Paryżu 1994 r. Był tzw. Międzynarodowy Oskar za plakat w konkursie „Prix Savignac”. W kolejnym roku jego projekt został nagrodzony pierwszą nagrodą w konkursie „New York City Capital of the World”, który miał promować Nowy Jork jako stolicę świata.

Reklama

Artysta Rafał Olbiński urodził się w Kielcach w 1943 r. Na Politechnice Warszawskiej ukończył studia na kierunku architektura. Jak sam mówi, nigdy nie studiował malarstwa, a grafiką i plakatem zainteresował się już w trakcie studiów na politechnice. Po uzyskaniu dyplomu związał się z pismem „Jazz Forum”, w którym był redaktorem graficznym. W roku 1981 wyjechał do Paryża, co zdecydowało o rozwoju jego kariery artystycznej. Wprowadzony stan wojenny uniemożliwił mu powrót do Ojczyzny. W kolejnym roku z Paryża przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie rozpoczął współpracę z największymi i najbardziej znanymi amerykańskimi gazetami: „The New York Times”, „New Yorker”, „Newsweek”, „Time”. W późniejszym czasie współpracował także m.in. z „Der Spiegel”. Stał się artystą rozpoznawalnym na całym świecie.

Jego twórczość nawiązuje do tradycji. Z jednej strony do znanej w świecie polskiej szkoły plakatu, natomiast z drugiej do surrealizmu, który można nazwać surrealizmem Olbińskiego, bo wyróżnia go na tle innych artystów tworzących w tym samym stylu. Jak powiedział Tadeusz Zych: – To, co mnie najbardziej zachwyca w jego pracach, to umiejętność pokazania za pomocą obrazu problemu dotyczącego tak człowieka współczesnego, jak i społeczeństwa. Wystawa będzie udostępniona zwiedzającym do końca marca. Następnie trafi do Muzeum Narodowego w Kielcach. Jest to bowiem rodzinne miasto Rafała Olbińskiego.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Radość połączonych dłoni

Niedziela przemyska 49/2014, str. 1, 3

[ TEMATY ]

wystawa

Nowo otwarte podziemia przemyskiej archikatedry

Nowo otwarte podziemia przemyskiej archikatedry

W obecności Metropolity Przemyskiego, przedstawicieli parlamentu, władz wojewódzkich i samorządowych, 20 listopada br. odbyło się uroczyste otwarcie podziemi przemyskiej archikatedry oraz wystawy „Podziemia Archikatedry jako nekropolia biskupów przemyskich i osób świeckich”

Prace renowacyjne trwały kilka lat. Zainicjowane zostały wolą Księdza Arcybiskupa, a zrealizowane przy wydatnym wysiłku finansowym ze strony Urzędu Marszałkowskiego i konserwator Grażyny Stojak. Pracami konserwatorskimi i rekonstrukcyjnymi kierowała prof. Anna Drążkowska z grupą współpracowników.

CZYTAJ DALEJ

Reklama w Tygodniku Katolickim „NIEDZIELA”

Karol Porwich/Niedziela

„Niedziela” to:

• ogólnopolski tygodnik katolicki, istniejący na rynku od 1926 roku

• informacje o życiu Kościoła w Polsce i na świecie, o sprawach społecznych, rodzinnych, gospodarczych i kulturalnych

• obecność w polskich parafiach w kraju i poza granicami (Włochy, USA, Kanada, Niemcy, Wielka Brytania), w sieciach kolporterskich i na Poczcie Polskiej

• szczególna obecność w 19 diecezjach w Polsce, w których ukazują się edycje diecezjalne: warszawska, krakowska, częstochowska, wrocławska, sosnowiecka, podlaska, bielska, świdnicka, szczecińska, toruńska, zamojska, przemyska, legnicka, zielonogórska, rzeszowska, sandomierska, łódzka, kielecka, lubelska

• 68 stron ogólnopolskich i 8 diecezjalnych

• portal www.niedziela.pl

• księgarnia (www.ksiegarnia.niedziela.pl) – ponad 350 publikacji książkowych

• studio radiowe Niedziela FM oraz telewizyjne Niedziela TV z możliwością przygotowania materiałów w jakości HD, własny kanał na YouTube, materiały na portalu www.niedziela.pl, zamówienia realizowane dla TV Trwam, TVP i lokalnej telewizji

• jest obecna w internecie, w rozgłośniach radiowych, w niektórych telewizjach regionalnych

Reklama w naszym Tygodniku jest potwierdzeniem wiarygodności firmy - do tego przyzwyczailiśmy naszych Czytelników.
Wyniki ankiety przeprowadzonej na zlecenie "Niedzieli" przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego pozwoliły ustalić profil Czytelników "Niedzieli":

• wiek - 28 - 65 lat

• wykształcenie - wyższe i średnie

• kobiety i mężczyźni w proporcjach 48% do 52%

• mieszkańcy dużych i średnich miast oraz wsi
Kolportaż - 60% parafie, 40% Poczta Polska, KOLPORTER i inne firmy kolporterskie;

Nakład: zmienny od 85 tys. do 115 tys. w zależności od okoliczności

Kontakt
Zamówienie reklamy lub ogłoszenia można przesłać:

Reklama
   Krzysztof Walaszczyk
   Dział Marketingu Tygodnika Katolickiego "Niedziela"
   tel. (34) 369 43 49, 603 701 615
   marketing@niedziela.pl

Ogłoszenia
   Barbara Kozyra
   tel. (34) 369 43 65
   tel. na centralę: (34) 365 19 17 w. 365
   ogloszenia@niedziela.pl

drogą pocztową pod adresem:
   Redakcja Tygodnika Katolickiego "Niedziela"
   ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa


CZYTAJ DALEJ

Irak: w Karakosz papież spotkał się z chrześcijanami Równiny Niniwy

2021-03-07 12:45

[ TEMATY ]

Franciszek w Iraku

Vatican News

„Ufamy Bogu i razem ze wszystkimi ludźmi dobrej woli mówimy «nie» terroryzmowi i instrumentalizacji religii” – powiedział Franciszek w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Anioł Pański” w Al-Tahira, bazylice Niepokalanego Poczęcia NMP w irackim Karakosz. Tam spotkał się z chrześcijanami z Równiny Niniwy, którzy byli w roku 2014 ofiarami brutalnych prześladowań ze strony tzw. Państwa Islamskiego.

Sama świątynia w sierpniu 2014 r. została przez dżihadystów zdewastowana, zbezczeszczona i spalona. Teraz jest już niemal całkowicie odbudowana dzięki pomocy Papieskiemu Stowarzyszeniu Pomoc Kościołowi W Potrzebie.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję