Reklama

Kultura

Częstochowa: Finał Festiwalu „Gaude Mater”

"Symfonia Psalmów" Igora Strawińskiego (1882-1971), rosyjskiego kompozytora, pianisty i dyrygenta oraz "III Symfonia – Symphony of Angels" – polskie prawykonanie Pawła Łukaszewskiego, kompozytora, dyrygenta, pedagoga i organizatora życia muzycznego, urodzonego w 1968 r. w Częstochowie, zabrzmiały wieczorem 6 maja w bazylice jasnogórskiej podczas koncertu finałowego 25. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.

[ TEMATY ]

Częstochowa

festiwal

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwierając koncert Małgorzata Nowak, dyrektor festiwalu przez 23 lata, podkreśliła, że „to ostatni być może Festiwal Gaude Mater w Częstochowie”. - Nie chcemy dłużej konkurować z rozrywką i pseudokulturą. Przez trzy lata Festiwal przegrywał z takimi inicjatywami jak Festiwal Kultury Alternatywnej FRYTKA OFF czy też „Aleje - tu się dzieje”. – mówiła Małgorzata Nowak.

„Festiwal to nie tylko przeżycie muzyczne, ale duchowe.”- kontynuowała Nowak i wspomniała zmarłego w 2011 r. Krzysztofa Pośpiecha, twórcę i organizatora Festiwalu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Małgorzata Nowak przypomniała, że „ idea festiwalu zawsze nawiązywała do słów Jana Pawła II wypowiedzianych podczas VI Światowych Dni Młodzieży w Częstochowie, w 1991 r., że Europa oddycha dwoma płucami: Wschodu i Zachodu”.

Warto przypomnieć, że trudne relacje organizatorów festiwalu z władzami lewicowymi Częstochowy trwają od lipca 2012 r., kiedy prezydent Częstochowy wszczął procedurę odwołania Małgorzaty Nowak ze stanowiska dyrektorki Ośrodka Promocji Kultury "Gaude Mater". Ponadto władze miasta podjęły decyzję o przeprowadzeniu reorganizacji ośrodka i przekazaniu organizacji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" pod kuratelę Filharmonii Częstochowskiej. W 2013 r. po raz pierwszy organizatorem festiwalu było Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater", które uratowało go po tym, jak lewicowe władze Częstochowy wycofały się z jego finansowania.

Małgorzata Nowak otrzymała podziękowania od Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater za organizowanie Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie przez 23 lata.

Podczas koncertu finałowego wystąpili: Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Chór Filharmonii Częstochowskiej im. B. Hubermana „Collegium Cantorum”, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, Chór Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, pod dyrekcją Adama Klocka.

„Symfonia psalmów” na chór i orkiestrę z 1930 r. jest świadectwem religijnego nawrócenia kompozytora Igora Strawińskiego po śmierci przyjaciela – Diagilewa, porównywanym do najpiękniejszych utworów religijnych Jana Sebastiana Bacha i Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Reklama

"III Symfonię – Symphony of Angels" na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną Paweł Łukaszewski napisał w ramach Stypendium miasta Warszawy w roku 2010. Utwór składa się z dwóch części. Teksty zostały wybrane z następujących źródeł: I i II Księga Henocha (z apokryfów Starego Testamentu), dokumenty IV Soboru Laterańskiego (1215) i I Soboru Watykańskiego (1869-1870) oraz Katechizm Kościoła Katolickiego.Dobór tekstów poprzedzony był żmudnymi poszukiwaniami i studiowaniem literatury angelologicznej oraz starych ksiąg apokryficznych.

Anna Mikołajczyk-Niewiedział - ukończyła klasę śpiewu Małgorzaty Marczewskiej w Akademii Muzycznej w Warszawie. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach poświęconych wykonawstwu muzyki dawnej i prowadzonych, m.in. przez Evelyn Tubb i Andrew Kinga. W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej „dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej” na 11. Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej artystka poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej.

Chór Filharmonii Częstochowskiej im. B. Hubermana „Collegium Cantorum jest 24-osobowym, zawodowym chórem mieszanym. Powstał w 1987 roku jako autorski pomysł jego założyciela i do dziś kierownika Janusza Siadlaka. Początkowo działał pod patronatem częstochowskich wyższych uczelni - Wyższej Szkoły Pedagogicznej, a potem Politechniki Częstochowskiej. W latach 2008-2011 był projektowym chórem współfinansowanym przez Samorząd Miasta Częstochowy. Od września 2012 roku „Collegium Cantorum” jest zespołem artystycznym Filharmonii Częstochowskiej. Chór koncertował w wielu miastach Polski i Europy. W trakcie podróży artystycznych odwiedził także Argentynę, Urugwaj, Chiny i USA, odnosząc wszędzie duże sukcesy. „Collegium Cantorum” jest organizatorem wielu muzycznych projektów, w tym Festiwalu Muzycznego Rodziny Bachów. Repertuar chóru jest bogaty i zróżnicowany – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne.

Reklama

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej rozpoczęła działalność w marcu 1945 roku jako drugi zespół orkiestrowy w powojennej Polsce. W 1965 roku przeniosła się do swojej nowej siedziby, która służy jej do dziś. W ciągu 70 lat działalności Orkiestra była gospodarzem i organizatorem wielu festiwali: Polskiego Festiwalu Skrzypcowego, Ogólnopolskiego Festiwalu Jeunesses Musicales „Pro Musica”, Festiwalu „Ars Chori”, Częstochowskich Spotkań Gitarowych i przez jedną edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Z Orkiestrą występują wybitni polscy dyrygenci i soliści, a także artyści zagraniczni, m.in. Joshua Bell (USA), Vadim Repin (Rosja), Evelyn Glennie (Szkocja) i Midori (Japonia).

Chór Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina działa nieprzerwanie od 1969 roku. Liczy około 50 osób, a dla potrzeb bardziej rozbudowanych utworów występuje w powiększonym składzie. Początkowo pracował pod kierownictwem Tomasza Szymańskiego, w latach 1982–2011 prowadził go Marek Jaszczak, a w sezonie 2011/2012 chórmistrzem został Dawid Ber, ceniony łódzki dyrygent, doświadczony w kierowaniu różnorodnymi zespołami wokalnymi.

Chór dysponuje bogatym i wszechstronnym repertuarem, obejmującym wiele gatunków muzycznych, stylów i epok, przeznaczonych dla wokalistów z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, zespołów kameralnych oraz a cappella. Chór odbył wiele zagranicznych tournées, występując m.in. we Francji, Belgii i Austrii. W tym roku Festiwal Gaude Mater gościł takie sławy jak m. in. Arvo Pärt, estoński kompozytor muzyki chóralnej i instrumentalnej, Włodek Pawlik, znany pianista jazzowy czy też hiszpański gitarzysta flamenco Paco Pena.

Reklama

Patronat nad 25. Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Sakralnej „Gaude Mater objęli: prof. Małgorzata Omilanowska – minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojciech Saługa – marszałek Województwa Śląskiego, abp Stanisław Gądecki – przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski oraz abp Wacław Depo – metropolita częstochowski.

Głównym organizatorem festiwalu było Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater. Współorganizatorami festiwalu byli: Kuria Metropolitalna w Częstochowie, Klasztor oo. Paulinów na Jasnej Górze, Stowarzyszenie Musica Sacra w Warszawie, Stowarzyszenie Kapela Jasnogórska, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”, Filharmonia Częstochowska im. B. Hubermana, Polski Chór Kameralny w Gdańsku, Poznański Chór Kameralny, Miejski Dom Kultury w Radomsku, Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie, Parafia św. Zygmunta w Częstochowie oraz Freundeskreis Abtei Brauweiler (Niemcy).

2015-05-06 21:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Depo: trzeba mieć odwagę wiary, aby nie uciec od własnego krzyża

– Trzeba mieć dar odwagi, aby patrzeć na krzyż Chrystusa i nie uciec od własnego krzyża – powiedział abp Wacław Depo. W święto Podwyższenia Krzyża Świętego metropolita częstochowski przewodniczył Mszy św. z okazji dekanalnego dnia chorych w bazylice archikatedralnej Świętej Rodziny w Częstochowie.

Do świątyni pielgrzymowali wierni z dekanatów: św. Antoniego, św. Józefa i św. Zygmunta w Częstochowie oraz blachowieńskiego, kłobuckiego, olsztyńskiego i porajskiego.

CZYTAJ DALEJ

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 13.): Po drugiej stronie

2024-05-12 21:31

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Po co się zwierzać Jezusowi, skoro On i tak wszystko wie? Czy w modlitwie wystarczą same formuły? Czy każda myśl na modlitwie to rozproszenie? Zapraszamy na trzynasty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o Maryi przynoszącej światu Boga z ludzkim sercem.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję