Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Postawimy trzy namioty

Niedziela Ogólnopolska 10/2023, str. 17

[ TEMATY ]

Ewangelia

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Opis Przemienienia w Ewangelii według św. Mateusza jest częścią szerszego bloku narracyjnego, którego motyw przewodni stanowi zbliżająca się męka i śmierć Syna Bożego. Jezus zbliża się do kulminacyjnego momentu swojej misji. Misterium krzyża obecne w formie zapowiedzi staje się kluczem interpretacyjnym całej sekcji. Scena Przemienienia wpisuje się doskonale w ten schemat. Ma ona przygotować uczniów do właściwego zrozumienia wydarzeń paschalnych przez ukazanie ich najgłębszego sensu – chwały Jezusa i współudziału odkupionych w tej chwale.

Uczniowie jednak nie są w stanie w pełni pojąć przeżywanego misterium. Wypowiedź Piotra wyraźnie o tym świadczy: „Panie, dobrze, że tu jesteśmy; jeśli chcesz, postawię tu trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza”. W tych słowach wybrzmiewa świadomość doniosłości przeżywanej chwili. Świadomość ta jest jednak ograniczona do zbyt przyziemnych wyobrażeń o misji Chrystusa. Jak możemy rozumieć te słowa Apostoła?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Greckie skene oznacza szałas, namiot, przybytek, jakiekolwiek zadaszone i zaciemnione miejsce. W sensie ogólnym – szałas zbudowany ze skór, sukna lub gałęzi w formie namiotu służącego jako prowizoryczne miejsce zamieszkania. Mianem tym określa się także święty przybytek Izraelitów, w którym przechowywano Arkę – miejsce kultu przed budową świątyni, określane jako namiot spotkania lub namiot świadectwa. W sensie symbolicznym odnosi się do duchowego, niebiańskiego przybytku, na wzór którego miała zostać zbudowana świątynia w Jerozolimie.

Reklama

Propozycję Piotra, który oferuje postawienie trzech namiotów: dla Jezusa oraz Mojżesza i Eliasza, można rozumieć w pierwszym rzędzie jako wyraz niezrozumienia sytuacji i nieporadności wobec objawianej tajemnicy. Piotr chce zatrzymać przeżywaną chwilę, ograniczając ją do czysto ziemskiego aspektu. Uradowany wizją pragnie przedłużyć jej trwanie. Cyryl z Aleksandrii tak komentuje ten fragment: „Piotr nie wiedział, co mówi, ponieważ przed męką, zmartwychwstaniem i zwycięstwem Zbawiciela nad śmiercią i zepsuciem byłoby niemożliwe, aby Piotr był z Chrystusem i został wpuszczony do niebiańskich namiotów. To nastąpić mogło dopiero po Zmartwychwstaniu Zbawiciela i Jego wstąpieniu do nieba”. Komentarz św. Cyryla doskonale łączy dwie perspektywy: z jednej strony namiot w dosłownym sensie staje się symbolem niezrozumienia przez uczniów wydarzenia, w którym uczestniczą, z drugiej jednak ma on także głębszą symbolikę, wskazuje bowiem na duchowy sens Przemienienia. Namiot, jako obraz niebiańskiej świątyni, przedstawia zwycięstwo Chrystusa nad grzechem i śmiercią i zapowiada współudział uczniów w chwale Zbawiciela.

Propozycja Piotra pokazuje, że uczniowie znajdują się w drodze i nieustannie muszą pogłębiać swoje rozumienie i doświadczenie Mistrza. Na tej drodze z czasem stanie się dla nich jasne, że przez krzyż i zmartwychwstanie Chrystusa dokonał się największy przełom w historii. Dzięki niemu każdy z nas ma dostęp do niebiańskiego przybytku – pełnej wspólnoty z Bogiem.

2023-02-28 13:23

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kto was przyjmuje, Mnie przyjmuje

Niedziela Ogólnopolska 27/2023, str. 15

[ TEMATY ]

Ewangelia

Wskazania dla Apostołów James Tissot/ pl.wikipedia.org

Słowa Ewangelii według św. Mateusza Mt 10, 37-42

Jezus powiedział do swoich apostołów:
„Kto kocha ojca lub matkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie godzien. I kto kocha syna lub córkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie godzien. Kto nie bierze swego krzyża, a idzie za Mną, nie jest Mnie godzien.
Kto chce znaleźć swe życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, znajdzie je.
Kto was przyjmuje, Mnie przyjmuje; a kto Mnie przyjmuje, przyjmuje Tego, który Mnie posłał. Kto przyjmuje proroka jako proroka, nagrodę proroka otrzyma. Kto przyjmuje sprawiedliwego jako sprawiedliwego, nagrodę sprawiedliwego otrzyma.
Kto poda kubek świeżej wody do picia jednemu z tych najmniejszych, dlatego że jest uczniem, zaprawdę, powiadam wam, nie utraci swojej nagrody”.
Oto słowo Pańskie.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech

Niedziela Ogólnopolska 17/2019, str. 30

[ TEMATY ]

św. Wojciech

T.D.

Św. Wojciech, patron w ołtarzu bocznym

Św. Wojciech, patron w ołtarzu bocznym

29 kwietnia 2019 r. – uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego patrona Polski

W tym tygodniu oddajemy cześć św. Wojciechowi (956-997), biskupowi i męczennikowi. Pochodził z książęcego rodu Sławnikowiców, panującego w Czechach. Od 16. roku życia przebywał na dworze metropolity magdeburskiego Adalberta. Przez 10 lat (972-981) kształcił się w tamtejszej szkole katedralnej. Po śmierci arcybiskupa powrócił do Pragi, by przyjąć święcenia kapłańskie. W 983 r. objął biskupstwo w Pradze. Pod koniec X wieku był misjonarzem na Węgrzech i w Polsce. Swoim przepowiadaniem Ewangelii przyczynił się do wzrostu wiary w narodzie polskim. Na początku 997 r. w towarzystwie swego brata Radzima Gaudentego udał się Wisłą do Gdańska, skąd drogą morską skierował się do Prus, w okolice Elbląga. Tu właśnie, na prośbę Bolesława Chrobrego, prowadził misję chrystianizacyjną. 23 kwietnia 997 r. poniósł śmierć męczeńską. Jego kult szybko ogarnął Polskę, a także Węgry, Czechy oraz inne kraje Europy.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję