Reklama

Czas muzyki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Muzyka wybiega poza ziemską rzeczywistość, unosząc nas ku wyższym światom, wyraża prawdę o istnieniu niewidzialnego, nadprzyrodzonego porządku. Językiem dźwięków zaprasza zbolałe serca do poszukiwania pociechy i ukojenia w tym, co Boże. Muzyka zdaje się mówić, iż czas poświęcony jej słuchaniu jest czasem ofiarowanym Stwórcy.

Jeden z recytatywów Bachowskiej Pasji wg św. Jana obwieszcza śmierć Jezusa: Und neiget das Haupt und verschied - I skłoniwszy głowę oddał ducha. Podczas pamiętnego wykonania Pasji w ramach "Niedzieli z muzyką u św. Mateusza" po cytowanych słowach zapadła niezmącona, przejmująca cisza. Publiczność szczelnie wypełniająca kościół dosłownie... przestała oddychać, zamarła, bojąc się naruszyć niezwykłą atmosferę tej prawdziwie mistycznej chwili. Można było odnieść wrażenie, że oto słuchacze w widoczny sposób otoczyli krzyż Zbawiciela, stając się milczącymi uczestnikami dramatu Golgoty.

Równie głębokich przeżyć dostarczyły melomanom dzieła sakralne zaprezentowane w minionym sezonie artystycznym przez Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Łódzkiej oraz doborowe grono solistów. Missa Solemnis Ludwika van Beethovena obok Bachowskiej Wielkiej Mszy h-moll należy do szczytowych osiągnięć kościelnej muzyki wokalnej. Utwór Beethovena jawi się jako wypowiedź kompozytora o jego osobistej religijności. Dzięki temu Missa jest bliższa wrażliwości współczesnego człowieka aniżeli genialna praca Bacha wyrastająca z obiektywnego stosunku do wiary. Obie kompozycje odrywają naszą uwagę od doczesności, kierując ją w stronę transcendencji. Obie też realizacje należy uznać za dużej miary dokonania twórcze łódzkich muzyków. Mszę Uroczystą przygotował Lyndon Woodside, arcydzieło Bacha poprowadził Tomasz Bugaj.

Muzyczną wizję wielkiego Misterium Wiary znacząco wzbogaciły surowe akordy Stabat Mater Karola Szymanowskiego. Japoński dyrygent Chikara Imamura z godnym podziwu wyczuciem oddał religijny wymiar partytury Stała Matka. W jego widzeniu arcydzieła Szymanowskiego dominował szlachetny artystyczny umiar finezyjnie eksponujący dramatyzm fraz Stabat... Pracowity sezon Symfoników zwieńczyła ciekawie zarysowana interpretacja Mozartowskiej Mszy c-moll zaproponowana przez Jerzego Swobodę, dyrektora artystycznego Filharmonii w Częstochowie.

Czułym organizmem, wyjątkowo precyzyjnie obok orkiestry współpracującym z mistrzami batuty, okazał się filharmoniczny chór. Jego spójny, pozbawiony intonacyjnych zakłóceń śpiew był mocną stroną realizacji wielkiej twórczości oratoryjnej.

"Niedziela z muzyką u św. Mateusza" to przede wszystkim spotkania ze sztuką znanych i cenionych organistów prezentujących atrakcyjny repertuar. Andrzej Chorosiński w świątyni ewangelicko-augsburskiej wykonał utwory F. Nowowiejskiego, J. S. Bacha, Ch. M. Widora. Spod palców artysty popłynęła błyskotliwa interpretacja Widorowskiej V Symfonii organowej. Słuchaliśmy mieniącej się bogactwem kolorów, rozmaitością nastrojów muzyki rodem z... paryskich ulic i bulwarów. Wyraziste echa melodyjnych francuskich walczyków z ich lekkością, wdziękiem i potoczystością odzywały się w grze solisty, przysparzając słuchaczom wyjątkowo przyjemnych doznań. Muzyczny kształt V Symfonii tryskał radosnym, pełnym optymizmu zadowoleniem z życia.

W innych klimatach był zatopiony recital Agnieszki Wrocławskiej, absolwentki łódzkiej Akademii Muzycznej. Skupione wewnętrznie, oszczędne Moto ostinato z "Muzyki Niedzielnej" Petra Ebena ujmowało powagą skoncentrowaną na wyrażeniu duchowych treści Mszy św. Obcując z muzyką tego kompozytora, można dostrzec, że najważniejszym źródłem inspiracji są dla niego Biblia i Eucharystia. Komunikatywny język Ebena ukazując nierozerwalne przymierze liturgii i sztuki dźwięków rodzi szczególną emocjonalną więź między twórcą a odbiorcą. Łódzka organistka z wrażliwością i wyczuciem prowadziła nas po obszarach świętości wykreowanych przez czeskiego kompozytora.

Występ A. Wrocławskiej, podczas którego usłyszeliśmy także Sonatę A-dur op. 65 nr 3 F. Mendelssohna - Bartholdyego, Chorał J. S. Bacha oraz Preludium i fugę na temat B - A - C - H F. Liszta, zakończył niedzielne popołudnia z muzyką u św. Mateusza sezonu 1999/2000. Wakacyjna przerwa nie oznacza całkowitej nieobecności muzyki w kulturalnym pejzażu naszego miasta.

30 czerwca koncertem Joachima Grubicha z Krakowa - organy oraz Chóru Kameralnego łódzkiej Akademii Muzycznej pod dyr. Zygmunta Gzelli rozpoczął się w kościele pw. św. Antoniego w Łagiewnikach XIII Festiwal "Muzyka w Starym Klasztorze". Stylową świątynię Ojców Franciszkanów z uwagi na obchodzony przez cały muzyczny świat Rok Bachowski wypełnią nade wszystko utwory Jana Sebastiana. Będziemy słuchali polskich i zagranicznych artystów specjalizujących się w wykonywaniu muzyki barokowej. Warto się wybrać do malowniczych Łagiewnik, aby w zabytkowych klasztornych murach chłonąć wspaniałą muzykę. Recitale mają miejsce w każdy piątkowy wieczór lipca i sierpnia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matko Boża Kalwaryjska, módl się za nami...

2024-05-18 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Monika Książek

Wyrazem nieprzerwanego i wciąż żywego kultu, a jednocześnie największym religijnym wydarzeniem w XIX – wiecznej Galicji, była uroczysta koronacja obrazu w 1887 roku. Inicjatorem uroczystości był kardynał Albin Dunajewski, administrator diecezji krakowskiej.

Rozważanie 19

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Noc Muzeów w Twierdzy Zmartwychwstanek

2024-05-19 17:18

[ TEMATY ]

Twierdza Zmartwychwstanek

Archiwum sióstr zmartwychwstanek

Gmach prowadzonych przez siostry zmartwychwstanki Szkoły Podstawowej i Liceum na stołecznym Żoliborzu otworzył wczoraj swoje wnętrze dla zwiedzających w ramach Nocy Muzeów.

Twierdzę Zmartwychwstanek, która w czasie II wojny światowej pełniła rolę szpitala i silnego punktu obrony podczas powstania warszawskiego, można było poznać dzięki zaangażowaniu pracujących w szkołach sióstr, nauczycieli oraz uczniów. Jak co roku, przygotowano ciekawe inscenizacje, w których uczestniczyli przebrani w stroje z czasów powstania warszawskiego uczniowie. W poruszających przedstawieniach oddane zostały realia walczącej Warszawy i szczególne zaangażowanie sióstr oraz mieszkańców Żoliborza w obronę twierdzy przy ul. Krasińskiego 31.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję