Reklama

Kolegiata Piasta Henryka (3)

Niedziela legnicka 7/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Książę, który miał za sobą wieloletnie boje z biskupem, nie chciał wszczynać kolejnego sporu. Z drugiej zaś strony miał za plecami upartą żonę, która obstawała przy swoim. Wybrnął z tego, wydając salomonową decyzję - postanowił zbudować dwupoziomowy kościół. Dół oddał św. Bartłomiejowi, a górę czcicielom Krzyża Świętego.
Jak to w takich przypadkach bywa, prawda miesza się często z legendą. Natomiast na pewno należy przyjąć, że książę posiadał relikwie Krzyża Świętego i chciał nadać im należną oprawę. Relikwie sakralizowałyby władzę królewską, którą chciał przecież zdobyć. Ponadto dwupoziomowy kościół był praktyczny, gdyż oddzielał funkcje liturgiczne przynależne kapitule od kolegium mansjonarzy, ale o tym potem.
Jeśli przyjąć, że opowieść o znalezieniu krzyża podczas budowy fundamentów pod kolegiatę jest prawdą, to biskup i żona księcia mieli satysfakcję, a Henryk IV - spokój z obu stron. Nie wiadomo, kogo bał się bardziej - żony czy biskupa. Bo trzeba wiedzieć, że nie był aniołem. Wyprzedził znacznie króla angielskiego Henryka VIII, dając sobie sam rozwód. Był już wszak żonaty z księżniczką opolską, gdy mając dwadzieścia kilka lat, zakochał się w córce margrabiego brandenburskiego, Matyldzie. Bez ceregieli odesłał prawowitą żonę do jej rodziny, a sam ożenił się z Matyldą, nic sobie nie robiąc z protestów stojącego na straży prawa kościelnego biskupa ani tym bardziej rodziny prawowitej żony, której odprawiając nie szczędził złośliwości. Bracia księżnej zemścili się, goszcząc u siebie na zamku w Raciborzu biskupa. Uderzyli też w narodową nutę, że książę, pojmując za żonę margrabiankę brandenburską, przynosi wielką ujmę językowi polskiemu. Episkopat Polski uznał prześladowania Kościoła na Śląsku za przejaw agresji Niemców, potępił księcia Henryka i franciszkanów, których - jak pisze M. Goliński - oskarżono, że chcą „zrobić z Polski Saksonię”. Ponadto słał w sprawie konfliktu na Śląsku memoranda do papieża i popierał murem biskupa wrocławskiego. Nie było więc innej rady, jak w końcu pogodzić się z biskupem. Trudno być bowiem królem Polski, nie mając za sobą Episkopatu Polski, który był jednym z filarów akcji zjednoczeniowej. Ponadto książę zarzucił starania o uzyskanie tronu polskiego przy pomocy króla niemieckiego i postanowił starać się o koronę krakowską bezpośrednio u papieża.
Starania o koronę polską w niczym nie przeszkadzały niemieckojęzycznemu mieszczaństwu Wrocławia, które popierało Henryka IV, widząc w nim obrońcę bliskich im sił modernistycznych. Wprost przeciwnie - liczyło na to, że ze zdobyciem przez księcia wrocławskiego korony polskiej wzrośnie automatycznie ranga i bogactwo Wrocławia. To niemieckojęzyczne mieszczaństwo doprowadziło do lokacji Wrocławia na prawie magdeburskim. To ono dokonywało potem jego interpretacji. Po lokacji w XIII w. Wrocław stał się wielonarodowościowy - twierdzi T. Kulak (Wrocław, 1997). Ster władzy w mieście przejęli Niemcy, którzy zdominowali handel i rzemiosło. Kto chciał wspinać się po szczeblach kariery społecznej, musiał się zgermanizować. Ze względu na związki rodzinne i w trosce o swe dochody patronowali temu książęta piastowscy. Tak było także w przypadku Henryka IV Probusa.
Książę był szczęśliwy z nową żoną. Nie krył, że „jej ciało wielkich jest rozkoszy skrzynią”, ale gdy przyszło do sporządzania ostatniej woli, wykonawcą testamentu uczynił biskupa. Przyznał mu też w końcu wyłączny immunitet nad dobrami kościelnymi, czego tak długo uparcie mu odmawiał. Duchowieństwo uzyskało niezależność sądową. Niewykluczone, że książę wypełnił tym samym obietnicę daną biskupowi po tym, jak się z nim pogodził. Był to niezwykle ważny krok w dziejach biskupstwa wrocławskiego, gdyż dzięki decyzji księcia biskupi wrocławscy stali się udzielnymi książętami w granicach własnego księstwa nysko-otmuchowskiego z siedzibą w Nysie.
Książę otruty został najprawdopodobniej przez własnego lekarza. Zmarł 24 czerwca 1290 r. Spoczął we wspaniałej tumbie grobowej z białego wapienia, niczym król. Szczególny podziw wzbudza misternie i plastycznie wykuta głowa księcia. Wygląda, jakby się uśmiechał. Nie jest to więc maska pośmiertna. Umieszczony obok biały orzeł ze złotą przepaską symbolizuje najprawdopodobniej wychodzące z Wrocławia ówczesne dążenia do zjednoczenia państwa polskiego, zniweczone przez skrytobójczą śmierć księcia.
Początkowo Henryk IV miał spocząć w specjalnie zbudowanej kaplicy-mauzoleum w zamku wrocławskim. Takie było jego życzenie. Kolegiata miała być więc tylko przejściowym miejscem jego spoczynku. Nie był to więc, jak niektórzy sugerują, kościół grzebalny Piastów. Jednak Henryk III Głogowski, spadkobierca Henryka IV, nie mógł wykonać woli poprzednika. Opuścił wrocławski zamek już we wrześniu 1290 r., zmuszony do tego przez Henryka V Grubego, który nie był zainteresowany spełnieniem woli Henryka IV. Księżna Matylda opuściła Wrocław na zawsze w 1292 r. Miejscem ostatecznego spoczynku księcia stał się w tej sytuacji chór kościoła górnego. Sarkofag księcia stanął tutaj około 1300 r. Był to pierwszy przypadek na Śląsku, gdy pochówku panującego dokonano w świątyni nieklasztornej.
Budowa kolegiaty przebiegała etapowo. Prezbiterium ukończono ok. 1300 r., a korpus nawowy w drugiej tercji XIV w. (przed 1350 r.). Według H. Luchsa, budowniczym kolegiaty mógł być magister lapicida Wilandus, ale zdaniem E. Małachowicza, jego działalność może dotyczyć tylko prezbiterium (Ostrów Tumski i wyspy we Wrocławiu, 1988). Jej budowę przerwano najprawdopodobniej w wyniku zawieruch po śmierci księcia. Kontynuował ją biskup Nanker, przeniesiony w 1326 r. do Wrocławia z Krakowa. Uczynił on z kolegiaty swoisty pomnik symbolizujący wyższość władzy duchownej nad świecką, nadając jej ostatecznie plan krzyża. Książę należycie zadbał o uposażenie kolegiaty. Na końcu aktu fundacyjnego, podpisanego 11 stycznia 1288 r., wydano dyspozycje dotyczące odprawiania Mszy św. żałobnych, a wcześniej wśród motywów budowy kościoła wymieniono nie tylko oddawanie czci Krzyżowi Świętemu, ale i troskę o zbawienie duszy księcia, jego rodziców, księcia Władysława arcybiskupa salzburskiego, króla czeskiego Przemysła Ottokara I i księcia krakowskiego Bolesława Wstydliwego. Bartłomiej Stein (1476-1453), słynny śląski dziejopis, napisał w 1512 r., że „Co dzień dwunastu księży śpiewa [w nim] uroczyście o cierpieniach Chrystusa”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Opole Lubelskie. Wierni Chrystusowi

2024-04-25 17:51

Paweł Wysoki

W niedzielę Dobrego Pasterza abp Stanisław Budzik przeprowadził wizytację parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Opolu Lubelskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję