Gdyby ktoś kilka lat temu powiedział, że jako pierwszy w 350-letniej historii, z aparatem w ręku wejdę do zamkniętego, klauzurowego klasztoru Wizytek na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, pewnie
bym powiedział - niemożliwe - czytamy we wstępie unikalnego albumu poświęconego Zakonowi Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny.
Jego autor, fotograf i dziennikarz, mieszkający od 25 lat w Nowym Jorku, Czesław Czapiński, odsłania niezwykły świat kobiet, które całkowicie oddały się na służbę Bogu i Kościołowi. Duchowa przygoda Czapińskiego
rozpoczęła się od poruszającej rozmowy z Matką Przełożoną. Po paru miesiącach oczekiwania otrzymał on zgodę na fotografowanie. Wędrówka po klasztorze, piwnicach, strychu, kuchni, refektarzu, bibliotece
i skarbcu trwała kilka miesięcy. Miejscem o szczególnym uroku okazał się ogród. Autor książki prowadzi nas do miejsc dostępnych jedynie za klauzurą i przeglądając jej poszczególne karty mamy poczucie
intymnego obcowania z wyjątkowym miejscem, gdzie realizuje się niesłyszalny dla świata, modlitewny dialog Boga z człowiekiem.
Byłoby jednak nienaturalne, gdyby autor podczas swojej pracy minął się z postacią Jana Twardowskiego. Wydaje się bowiem, że ów znany poeta i ksiądz, obecny od ponad 40 lat w klasztorze, tworzy z nim
nieodłączną całość. Nie dziwi więc, że wstęp do książki jest właśnie jego autorstwa. „Siostry, które wstępują do zgromadzenia kontemplacyjnego, nawet sobie nie uświadamiają, że są daleką pamiątką
raju. Nieświadomie odnajdują miejsce, w którym najłatwiej o spotkanie z Bogiem. Nie odgradzają się od świata, ale otaczają sobą świat żyjący Bogiem i chcą być dla niepowołanych do takiego życia jak one
źródłem wody żywej. Siostry ratują wspomnienie raju, miejsca, które Bóg sam ogrodził dla siebie i powołanych przez Niego. Dla świata współczesnego to wszystko jest trudne, bo oddala się on od Boga i traci
sens życia. Powołanie sióstr jest największym świadectwem czystej wiary w Boga” - pisze ks. Twardowski, który przekroczył bramę klasztorną jako niemal nieznany autor wierszy. Doskonałe uzupełnienie
albumu stanowi wyczerpujący artykuł historyka i krytyka literackiego, Waldemara Smaszcza, który przedstawia historię 350-letniej obecności zakonu Nawiedzenia Panny Maryi w Warszawie.
Czesław Czapiński, Wizytki. Hortus conclusus, Warszawa 2003.
Mimo, iż od października rusza system kaucyjny, to nie za każdą plastikową butelkę czy puszkę po napoju otrzymamy zwrot kaucji. Decydować o tym będzie specjalne oznaczenie na etykiecie. Nie we wszystkich sklepach będzie można też oddać takie opakowanie.
Po latach prac legislacyjnych od 1 października zacznie w Polsce obowiązywać system kaucyjny. Na czym będzie on polegać? W skrócie - do napojów w butelkach plastikowych, metalowych puszkach i szklanych butelkach wielorazowego użytku (choć w tym ostatnim przypadku od 2026 roku), będzie doliczana kaucja, którą będzie można odzyskać po ich oddaniu.
Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich
Zima to czas, w którym szczególnie odczuwamy potrzebę ciepła. Grube kurtki, szaliki i rękawiczki stają się codziennymi towarzyszami drogi, chroniąc nas przed mrozem i zimnym wiatrem. Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich. W chrześcijańskim spojrzeniu możemy dostrzec w niej również przypomnienie o tym, że każdy człowiek potrzebuje ochrony, zarówno fizycznej, jak i duchowej. Tak jak dbamy o ciepło ciała, tak też powinniśmy troszczyć się o ciepło serca i relację z Bogiem.
Ewangelia przypomina nam słowa Jezusa: „Byłem nagi, a przyodzialiście Mnie” (Mt 25,36). Ten fragment uświadamia nam, że każdy dar, nawet tak prosty jak ciepłe ubranie, ma ogromną wartość w oczach Boga. Dając komuś kurtkę, której już nie nosimy, albo kupując nową dla potrzebującego, nie przekazujemy jedynie tkaniny i zamka błyskawicznego. Przekazujemy ciepło, nadzieję i poczucie godności. W tym sensie kurtka zimowa staje się nie tylko odzieżą, ale także narzędziem budowania wspólnoty i praktycznym świadectwem miłości bliźniego. To właśnie w takich gestach realizujemy chrześcijańskie powołanie do troski o słabszych.
Jezus ofiarowuje swoje rany jako gwarancję przebaczenia. I pokazuje, że zmartwychwstanie nie jest przekreśleniem przeszłości, ale jej przemianą w nadzieję miłosierdzia - wskazał Papież podczas audiencji generalnej. Środowa katecheza stanowiła kontynuację rozważań dotyczących Paschy Jezusa (J 20, 19-23).
Na początku katechezy Papież wskazał, że „centrum naszej wiary i serce naszej nadziei mają swoje głębokie zakorzenienie w zmartwychwstaniu Chrystusa”. Lektura Ewangelii pokazuje, że jest to tajemnica zaskakująca poprzez fakt w jaki sposób Syn Boży to uczynił. Nie jest to „pompatyczny triumf”, zemsta czy odwet na przeciwnikach. To „cudowne świadectwo tego, jak miłość potrafi podnieść się po wielkiej porażce, aby kontynuować swoją drogę, której nie da się powstrzymać”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.