18 kwietnia w kaplicy Duszpasterstwa Akademickiego „Piątka” na Eucharystii w intencji duszy śp. Jana Pawła II zebrali się dziennikarze i pracownicy mediów publicznych i prywatnych.
„Dzięki środkom przekazu - stacjom telewizyjnym i radiowym, prasie - została w tych dniach przeprowadzona globalna katecheza o umieraniu i śmierci, ukazująca Jana Pawła II jako jedną z najwybitniejszych postaci światowej historii, jako prawdziwego i dobrego Pasterza narodów, gromadzącego w jednej owczarni wiele krajów, kontynentów, ras i religii” - mówił abp Władysław Ziółek. Metropolita łódzki uznał, że przy podsumowaniu ostatnich dni dziennikarze słusznie obdarzani są wdzięcznością, uznaniem czy podziwem. „Wasza ofiarna praca, zaangażowanie, ale i właściwy styl prowadzonych programów i przekazywanych informacji miały przecież dalszy ciąg przy kratkach konfesjonałów, w domach, w kościołach, na placach, w białych marszach, w pielgrzymowaniu na pogrzeb do Rzymu... - podkreślał Hierarcha. - Można bez przesady powiedzieć, że Papież zjednoczył nas tak, jak nie uczynił tego nikt nigdy dotąd. Zrealizowaliśmy zadanie, jakie postawił nam Jan Paweł II podczas spotkania z dziennikarzami w Roku Jubileuszowym, kiedy mówił: «Kościół i media muszą iść razem, aby pełnić swoją służbę na rzecz ludzkiej rodziny»”.
Metropolita łódzki nie ukrywał radości, że również łódzkie media zdały ten egzamin. „Przemawialiśmy jednym językiem. Dzięki naszej służbie mogliśmy pomóc wielu - przekonać, że krzyż, cierpienie, przemijanie, mają jednak sens, że odejście z tego świata nie oznacza końca wszystkiego, że jest ostatecznym przejściem na niebiańskie pastwiska, na których przywita każdego z nas Dobry Pasterz” - oceniał Ksiądz Arcybiskup.
Abp Ziółek przypomniał, że wszyscy ochrzczeni są odpowiedzialni za Kościół i są powołani do głoszenia Ewangelii. „Czyż to nie jest misja iście medialna? Czy jako dziennikarze nie jesteście powołani, aby wprzęgać swoje umiejętności zawodowe w służbę dobra moralnego i duchowego jednostek i ludzkiej społeczności? Czyż nie jesteście właśnie do tego powołani, abyście byli zarazem prawdziwymi chrześcijanami i znakomitymi dziennikarzami? - pytał Hierarcha. - Jeśli zrozumie się, że głosić Ewangelię Jezusa Chrystusa to uczestniczyć w zbawieniu ludzi i świata, może łatwiej będzie podjąć decyzję, aby być chrześcijaninem w całym swoim życiu: w codziennych sprawach, w rodzinie, w pracy, w życiu społecznym - we wszystkim, cokolwiek chcielibyśmy budować” - podkreślał Metropolita łódzki.
Polska na „granicy katolicyzmu”: Apel Kardynała Saraha, Prof. Nowaka i Ks. Skrzypczaka o misję i wolność
2025-11-21 10:58
Paweł Siciński /EWTN Polska
Materiał prasowy
Konferencja „Polski katolicyzm”, zorganizowana w Warszawie z okazji 1000-lecia Państwa Polskiego oraz 20. rocznicy śmierci św. Jana Pawła II, stała się platformą do refleksji nad historyczną rolą i współczesnymi wyzwaniami Kościoła katolickiego w Polsce. Trzej wybitni prelegenci – kard. Robert Sarah, prof. Andrzej Nowak i ks. prof. Robert Skrzypczak – przedstawili spójną diagnozę, wskazując na dziedzictwo Papieża Polaka jako klucz do odnowy.
Profesor Andrzej Nowak podkreślił, że historia Polski jest nierozerwalnie związana z Chrztem Mieszka I. Od samego początku państwo to miało charakter misyjny, czego dowodem są męczennicy, a jego położenie historycznie umiejscawiało je na „granicy katolicyzmu”, stojąc w obliczu prawosławnej Rusi. Historyk zaapelował, by Polacy, wiernością swojej tradycji, nie godzili się na koniec cywilizacji chrześcijańskiej, lecz postrzegali powrót do „Światła Prawdy” jako kontynuację swojej misji w obliczu współczesnych zagrożeń.
Prezentacja Marii w świątyni obraz Tycjana. By Titian [Public domain], via Wikimedia Commons
21 listopada w tradycji katolickiej przypada święto, na temat którego większość wiernych nie wie zbyt wiele. Inne święta i uroczystości związane z Matką Bożą są nawet przeciętnie zorientowanym dość dobrze znane – przeważnie wiemy bowiem, czym było Nawiedzenie Najświętszej Maryi Panny, Jej Wniebowzięcie, Niepokalane Poczęcie czy Zwiastowanie Pańskie, ale gdy słyszymy o ofiarowaniu, niejeden spośród wiernych ma problem ze zdefiniowaniem istoty tego święta. Przypomnijmy więc czym ono jest.
Zgodnie ze starotestamentowym zwyczajem Żydzi, zanim ich dziecko ukończyło piąty rok życia, zabierali swe dziecko do jerozolimskiej świątyni i oddawali kapłanowi, by ofiarował je Panu. Był to rytuał podobny w swej ziemskiej wymowie do ustawionego oczywiście później – już wśród chrześcijan – chrztu. Podobnie jak to przez wieki w późniejszej tradycji katolickiej, tak i wśród żydów niektóre matki, w związku ze szczególnymi dla siebie wydarzeniami, niektóre spośród swoich dzieci decydowały się, tuż po urodzeniu, oddać na służbę Bogu. To także odbywało się podczas obrzędu ofiarowania.
Nie ustaje przemoc w ostatniej palestyńskiej wiosce zamieszkanej całkowicie przez chrześcijan. „Te akty wandalizmu i przemocy są nie do przyjęcia i wymagają stanowczego potępienia” – podkreśla proboszcz parafii w Taybeh, o. Bashar Fawadleh.
Zniszczone budynki i samochody, podpalenia, szkody w uprawach: przemoc i ataki izraelskich osadników w Palestynie nie ustają. Nie ma już spokoju nawet w Taybeh, niewielkiej wiosce oddalonej o kilka kilometrów na północ od Jerozolimy i na wschód od Ramallah, znanej jako ostatnia palestyńska miejscowość zamieszkana w całości przez chrześcijan. „W ostatnich dniach doświadczyliśmy nowych ataków ze strony osadników” – wyjaśnia mediom watykańskim o. Bashar Fawadleh, pochodzący z Aboud, kolejnej małej wioski w okolicach Ramallah, od 2021 r. proboszcz parafii w Taybeh. W wiosce, liczącej niewiele ponad tysiąc mieszkańców, są aż trzy kościoły: prawosławny, melchicki i obrządku łacińskiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.