Reklama

Dolnoślązacy wspominają Brata Rogera

Śmierć Brata Rogera, założyciela Ekumenicznej Wspólnoty z Taizé, wstrząsnęła wszystkimi ludźmi dobrej woli, którzy znali tego wielkiego człowieka. Dla mieszkańców naszego regionu nie była to postać anonimowa. Brat Roger zawsze cenił sobie związki z Polską, a wśród miast, które szczególnie szanował, poczesne miejsce zajmował Wrocław. Już w latach 60. pierwsi Polacy zaczęli pojawiać się w Taizé (także Karol Wojtyła jako biskup dwukrotnie odwiedził wioskę w 1964 i 1968 r.), jednak żywsze związki Wspólnoty z Polską datują się od lat 70. Wtedy bracia zaczęli przyjeżdżać do naszej Ojczyzny. Także Brat Roger kilkakrotnie bywał w Polsce (przede wszystkim w Piekarach Śląskich).

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Związki z Wrocławiem zostały zacieśnione w 1989 r. Ekumeniczna Wspólnota z Taizé postanowiła właśnie tutaj zorganizować coroczne Europejskie Spotkanie Młodych. Na wybór stolicy Dolnego Śląska wpływ miała znajomość Brata Rogera z kard. Henrykiem Gulbinowiczem (Metropolita wrocławski stał na czele delegacji polskich biskupów, która w 1986 r. odwiedziła Wspólnotę). W trakcie przygotowań do spotkania pojawiły się obawy, że nie jesteśmy gotowi na organizację tak dużej imprezy. Mieszkańcy Dolnego Śląska stanęli jednak na wysokości zadania. Spotkanie, które po raz pierwszy odbyło się za „żelazną kurtyną” nie tylko przebiegało bez problemów, ale także po raz pierwszy w historii wszyscy jego uczestnicy (około 50 tys.) zostali przyjęci przez rodziny. Do dzisiaj wrocławianie wspominają różnokolorowy tłum, modlitwy w wielu kościołach w mieście oraz cyrkowe namioty, w których siedziało się na sianie, ustawione na placu obok Poltegoru. Bracia to spotkanie nazywali „spotkaniem największego cudu”.
Od 1989 r. Wrocław zaczął żyć duchowością Taizé. W kilku miejscach w mieście młodzi ludzie zaczęli regularnie modlić się śpiewami z Taizé (do dziś takie spotkania trwają w duszpasterstwie akademickim „Wawrzyny” i w kościele Najświętszej Maryi Panny na Piasku). Doświadczenia z pierwszego spotkania spowodowały, że w 1995 r. bracia ponownie zdecydowali się urządzić ESM w naszym mieście. Tym razem przygotowania przebiegały jeszcze sprawniej. Na całym Dolnym Śląsku znalazło życzliwe przyjęcie ponad 70 tys. pielgrzymów z całego kontynentu.
Innym ważnym wymiarem, który pozostał dzięki Wspólnocie i jej założycielowi, jest formacja młodych ludzi. Wielu mieszkańców naszego regionu przeżyło rekolekcje w siedzibie Wspólnoty. Niektórzy decydowali się powracać tam w kolejnych latach, czasem zostawali w Taizé na dłużej, by pomagać braciom. Inni organizowali punkty przygotowań do wyjazdów na ESM. Co roku tysiące młodych ludzi z regionu przemierzało setki kilometrów, by spotkać się w jednym z miast naszego kontynentu.
Najważniejszy jednak wpływ Brat Roger miał na Szczepana (brata Stefana) i Wojtka. Obaj, wcześniej związani z DA „Wawrzyny”, zostali braćmi we Wspólnocie.
Ostatnia modlitwa Brata Rogera, którą wszyscy zainteresowani otrzymali z Taizé przez Internet na dwa dni przed jego śmiercią, brzmiała: Boże pokoju, dzięki Ewangelii rozumiemy, że tym, co liczy się ponad wszystko, jest miłosierna miłość. Daj nam zatem serca wypełnione dobrocią.
Zachwycające epitafium.

Ks. Mirosław Maliński, diecezjalny duszpasterz akademicki, opiekun DA „Maciejówka”:
- W Taizé spędziłem blisko cztery lata. Spotkania z Bratem Rogerem nauczyły mnie zachwytu i zaufania do Kościoła. Zafascynowałem się wspólnotą Kościoła, zarówno tego parafialnego, małego, jak i tego wielkiego, który istnieje przez wieki. Brat Roger pomógł mi odkryć również Kościół polski z całym jego bogactwem młodości i tradycji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Aneta Szul, wolontariuszka, przez rok pomagała braciom we Wspólnocie:
- Brat Roger całym swoim życiem starał się przekazać tę prawdę, że Bóg może tylko kochać... że kocha każdego człowieka i każdego przyjmuje takiego, jakim jest. Mówił, że Bóg każdego obdarza współczującą miłością, pokazywał, że każdy z nas może tę miłość przyjmować i ofiarować innym. Że do tego nie trzeba rozumieć wszystkiego z Ewangelii - trzeba tylko zdobyć się na proste zaufanie Bogu.

Jakub Rajchman - przez ponad rok wolontariusz w Taizé:
- Brata poznawałem najpierw rozumem. Przyjeżdżając kilkakrotnie do Taizé, poznałem historię Wspólnoty. Czytałem i słuchałem o osiągnięciach Brata Rogera na polu wychowania do pokoju, o nagrodach, spotkaniach z papieżami, wielkich czynach miłosierdzia i heroizmu, adopcji wojennych sierot, pomocy uciekinierom żydowskim, słowem: o tym wszystkim, czego Brat Roger dokonał, a co pozwoliłoby mu z pewnością wygrać niejedną kampanię prezydencką. Patrząc na to wszystko, ustawiałem w myślach Brata Rogera jako swego rodzaju sworzeń - element w tej niesamowitej maszynerii, jaką jest Taizé, które nie zatrudniając właściwie nikogo, prowadzi miejsce spotkań z bazą noclegową na 6 tys. miejsc, i organizuje spotkania europejskie, w których uczestniczy 10 razy tyle osób. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że patrzyłem na Brata Rogera przez pryzmat Taizé.
Wszystko zmieniło się, gdy zacząłem poznawać Brata Rogera sercem. Będąc rok w Taizé, spotykałem go przy okazjach bardzo prozaicznych, np. przy posiłku. Kiedy przy obiedzie następowała chwila modlitwy i osobistej refleksji Brata, a po jedzeniu uścisk dłoni, kilka zamienionych zdań i przede wszystkim spojrzenie głęboko w oczy, dopiero zrozumiałem fenomen tego człowieka. Obraz Taizé i Brata Rogera stał się kompletny. Słowa o pojednaniu, wybaczeniu, miłosierdziu i akceptacji zyskały realny wymiar. Wymiar, który jest podstawą nie tylko wspólnoty Taizé, ale i całego chrześcijaństwa - to spotkanie. Otóż poznałem Brata Rogera wtedy, gdy go spotkałem. Dzięki temu mogłem odwrócić moją perspektywę i popatrzeć na Taizé przez pryzmat Brata Rogera i tego pierwszego Spotkania, jakie nastąpiło w Taizé sześćdziesiąt pięć lat temu, kiedy starsza kobieta w opustoszałej wsi powiedziała jeszcze wtedy zwykłemu młodzieńcowi Rogerowi Schutzowi: „Niech Pan zostanie z nami, jesteśmy tacy samotni”. Myślę że wielkość życia i misji Brata Roger polega na tym, że niezależnie od opuszczających go sił, cały czas, aż do końca dawał szansę tysiącom takich jak ja na prawdziwe, szczere, pełne prostoty i zaufania spotkanie.

Zebrał Marcin Szydzisz

Andrzej z Wrocławia:
- Brat Roger wybrał miejsce chyba idealne. Mała wioska zagubiona gdzieś wśród pagórków Burgundii, w okolicach szlaku uroczych kościółków romańskich. Tyle tu historii, tyle też życia.
Niewątpliwa świętość i prostota jego życia na pierwszy rzut oka bardzo kontrastowała z rozśpiewanymi i rozradowanymi tłumami przelewającymi się przez wioskę. Pamiętam go jako człowieka, który po prostu tam był - pokorny, skromny, życzliwy, otwarty i cierpliwy. I to było niesamowite. Zachowywał się, jakby nie chciał zasłaniać sobą Boga. Mówił o rzeczach najbardziej istotnych słowami tak prostymi, że aż dziwnie brzmiącymi. Mówił o źródłach wiary, o pojednaniu, o pracy, modlitwie. W każdą sobotę ma miejsce nabożeństwo zwane Nocą Światła. W czasie modlitwy Brat Roger kierował swoje słowa do zebranych w Kościele Pojednania. Pierwszy raz było to dla mnie zaskoczeniem. Tylu ludzi, wspaniała uroczystość, radosne kanony i do tego oczekiwane przez wszystkich słowa - niby proste, krótkie, trochę niejasne. Ale to były właśnie słowa o Sensie. Niczym poezja, z pozoru niezrozumiała, po chwili zaskakująca. To były słowa człowieka, który doświadczył Tajemnicy. I to było odczuwalne właśnie w poezji tych słów.
Kolejnym zaskoczeniem była chęć wypowiedzenia przez Brata choćby krótkiej modlitwy lub błogosławieństwa w różnych językach. Dzięki temu każdy z zebranych mógł poczuć, że Brat modli się wraz z nim. Mimo iż musiało to kosztować Go wiele wysiłku, było na pewno źródłem zaskoczenia i radości dla uczestników.
Piękny był widok Brata Rogera otoczonego dziećmi - były przy nim w czasie każdej modlitwy. Na nie Brat zwracał szczególną uwagę, one były na miejscu najbardziej chyba uprzywilejowanym, co zresztą niekoniecznie przez wszystkie z nich było dostrzeżone i docenione. Ale ta właśnie dziecięca energia i ciekawość świata Brata tym bardziej cieszyła.
Taizé to dla mnie jedno z tych miejsc świętych. Często, niestety, miejsca takie są splamione krwią człowieka niewinnego. Często - i mam nadzieję, że i tym razem - ta krew tym bardziej przybliży to miejsce do nieba.

Wysłuchała AB

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papiescy gwardziści w nowych mundurach. Czy zastąpią one kolorowy strój galowy?

2025-10-03 08:42

[ TEMATY ]

Papieska Gwardia Szwajcarska

nowe mundury

strój galowy

Vatican Media

Papieska Gwardia Szwajcarska w nowych mundurach

Papieska Gwardia Szwajcarska w nowych mundurach

W koszarach Papieskiej Gwardii Szwajcarskiej w Watykanie zaprezentowano nowy mundur reprezentacyjny gwardzistów, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Papieża. Nie zastąpi on dobrze znanego kolorowego stroju galowego, ale będzie stanowił powrót do tradycji, nieobecnej w ostatnich dziesięcioleciach. Wydarzenie było także okazją do przedstawienia ceremonii zaprzysiężenia nowych rekrutów, zaplanowanej na sobotę 4 października.

Papieska Gwardia Szwajcarska strzeże Ojca Świętego i jego rezydencji nieprzerwanie od 1506 r. W duchu łączenia tradycji z nowoczesnością, a także przy okazji trwającego Roku Świętego, do umundurowania gwardzistów powrócił nieużywany od kilkudziesięciu lat mundur reprezentacyjny, zwany półgalowym lub oficerskim mundurem wyjściowym. Jego unowocześniony i zarazem wierny tradycji krój, został zaprezentowany 2 października, w koszarach Gwardii Szwajcarskiej, na kilka dni przed zaprzysiężeniem nowych rekrutów, które odbędzie się już jutro na Dziedzińcu św. Damazego Pałacu Apostolskiego w Watykanie.
CZYTAJ DALEJ

Francja: znikną nazwy szkolnych wakacji odwołujące się do świąt chrześcijańskich?

2025-10-02 13:17

[ TEMATY ]

Francja

nazwy szkolnych wakacji

święta chrześcijańskie

Adobe Stock

Krajowa Rada Edukacji we Francji przyjęła propozycję jednego z lewicowych związków zawodowych, by zmienić tradycyjne nazwy okresów wakacyjnych w szkołach i na wyższych uczelniach, odwołujące się do świąt chrześcijańskich i zastąpić je określeniami świeckimi. Gdyby tak się stało, ze słownika zniknęłyby takie określenia jak: „wakacje wielkanocne” (vacances de Pâques), „wakacje bożonarodzeniowe” (vacances de Noël) czy „wakacje Wszystkich Świętych” (vacances de la Toussaint).

Z tą inicjatywą wystąpił związek zawodowy FSU-SNUipp. Jego zdaniem dotychczasowe nazwy nie są już odpowiednie dla dzisiejszej edukacji narodowej. Na posiedzeniu Krajowej Rady Edukacji 1 października wniosek został przyjęty 44 głosami „za”, przy 7 głosach „przeciw”.
CZYTAJ DALEJ

Papiescy gwardziści w nowych mundurach. Czy zastąpią one kolorowy strój galowy?

2025-10-03 08:42

[ TEMATY ]

Papieska Gwardia Szwajcarska

nowe mundury

strój galowy

Vatican Media

Papieska Gwardia Szwajcarska w nowych mundurach

Papieska Gwardia Szwajcarska w nowych mundurach

W koszarach Papieskiej Gwardii Szwajcarskiej w Watykanie zaprezentowano nowy mundur reprezentacyjny gwardzistów, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Papieża. Nie zastąpi on dobrze znanego kolorowego stroju galowego, ale będzie stanowił powrót do tradycji, nieobecnej w ostatnich dziesięcioleciach. Wydarzenie było także okazją do przedstawienia ceremonii zaprzysiężenia nowych rekrutów, zaplanowanej na sobotę 4 października.

Papieska Gwardia Szwajcarska strzeże Ojca Świętego i jego rezydencji nieprzerwanie od 1506 r. W duchu łączenia tradycji z nowoczesnością, a także przy okazji trwającego Roku Świętego, do umundurowania gwardzistów powrócił nieużywany od kilkudziesięciu lat mundur reprezentacyjny, zwany półgalowym lub oficerskim mundurem wyjściowym. Jego unowocześniony i zarazem wierny tradycji krój, został zaprezentowany 2 października, w koszarach Gwardii Szwajcarskiej, na kilka dni przed zaprzysiężeniem nowych rekrutów, które odbędzie się już jutro na Dziedzińcu św. Damazego Pałacu Apostolskiego w Watykanie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję