Reklama

„Niedziela na Dolnym Śląsku” rozpoczyna prezentację wykładowców Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu

Nieustanne poszukiwanie jest dla mnie wzorem

Niedziela dolnośląska 45/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z wielkim kanclerzem Papieskiego Wydziału Teologicznego, abp. Marianem Gołębiewskim, metropolitą wrocławskim, rozmawia Agnieszka Bugała

Agnieszka Bugała: - Restytuowany w 1968 r. PWT jest jednak - w prostej linii - spadkobiercą teologii akademickiej, która we Wrocławiu ma już ponadtrzystuletnią tradycję. Jaki kierunek rozwoju - jako wielki kanclerz - widzi Ekscelencja dla tej uczelni?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Abp Marian Gołębiewski: - Jest kilka czynników, kilka faktów, które sprawiają, że odpowiedź nie jest prosta. Najważniejsi są studenci. Jak do tej pory jest ich blisko dwa tysiące, co na nasze środowisko jest wynikiem bardzo dobrym. Tak samo, jeśli chodzi o seminarzystów, którzy są podporządkowani pod Papieski Wydział Teologiczny - jest ich pokaźna liczba. W tym roku ok. 50 zgłosiło się na pierwszy rok - to fakt, który mnie bardzo cieszy. Oprócz tego musi być odpowiednia kadra, odpowiednia liczba profesorów tytularnych, nadzwyczajnych i niższych pracowników naukowych. Wiem, że niektórzy zbliżają się już do emerytury. Dlatego staram się wysyłać młodych księży na studia zagraniczne i krajowe, z myślą o tym, że urodzą się następcy, którzy sprostają czekającym ich wymaganiom. W tym roku studia takie podjęło 5 księży. Wiadomo jednak, że ten, kto pójdzie na studia, nie musi w przyszłości być naukowcem. Mamy przecież wielu ludzi, którzy zrobią stopień naukowy, ale potem działalność praktyczna tak ich wciąga, że rozstają się z pracą naukową.

- Dziś prawie wszystkie uczelnie borykają się z problemami finansowymi. Czy budżet Wydziału spędza Ekscelencji sen z oczu?

- Gdybyśmy dostali dofinansowanie z budżetu państwa, jak inne wydziały teologiczne czy uniwersytety katolickie w Polsce - mam na myśli KUL, Uniwersytet Stefana Kardynała Wyszyńskiego, PAT - to budżet byłby w miarę możliwości płynny. Dotychczas nie ma żadnego deficytu, śpię spokojnie, chociaż wszystko robimy własnym sumptem, tzn. diecezji. Ale wobec tego, że buduje się nowy układ polityczny, wyłania się nowa koalicja rządowa, nowy parlament - poczekamy na reakcję. Potrzebna jest ustawa, która umożliwiałaby dofinansowanie Wydziału z budżetu państwa, a taka musiała by zostać uchwalona przez parlament.

Reklama

- A czy przyszłość Wydziału widzi Ekscelencja również w powrocie teologii na Uniwersytet Wrocławski?

- Oczywiście. Myślę, że naturalnym naszym pragnieniem jest powrót na Uniwersytet Wrocławski, bo tam jest miejsce Wydziału Teologicznego. Tam jest początek teologii we Wrocławiu i tam są korzenie naszego Wydziału. Nigdy dotychczas z tej idei nie zrezygnowaliśmy.

- Jak będzie wyglądała jej realizacja?

- Trudno w tej chwili powiedzieć, bo to też zależy od bardzo wielu czynników, ale taki jest nasz cel dalekosiężny.

- Czy jako wielki kanclerz jest Ekscelencja zadowolony z pracy uczelni?

- Z wielu rzeczy mogę być zadowolony. Jest wiele ciekawych pomysłów, niektóre sekcje są bardziej aktywne, inne mniej, to zależy od tego, jak są obsadzone poszczególne katedry. Jednak wszystkie uczelnie coś podobnego przeżywają, to jest tzw. falowanie. Nieraz jest urodzaj talentów, a nieraz jest słabszy okres w działalności uczelni. To odnosi się do wszystkich uczelni i tutaj nasz Wydział nie jest żadnym wyjątkiem.

- Jest Ekscelencja znanym i cenionym naukowcem. Czy wśród licznych obowiązków, jakie niesie ze sobą tytuł metropolity wrocławskiego, znajduje Ksiądz Arcybiskup czas na pracę własną?

- Przy tak licznych zajęciach, jakie mam obecnie, o systematycznej pracy naukowej rzeczywiście trudno jest mówić. Korzystam z tego, co zdobyłem, ale do pracy naukowej, zwłaszcza pisarskiej, potrzeba jednak trochę wolnego czasu. Żeby się wyłączyć, żeby być pewnym, że ktoś nie przyjdzie z jakąś sprawą - ja sobie na ten luksus w tej chwili nie mogę pozwolić. Każdego dnia jestem w terenie, ale mimo to staram się mieć kontakt, staram się przynajmniej czytać, przeglądać czasopisma. Gdy znajdę artykuł bliższy moim zainteresowaniom, to staram się go analizować. Zauważyłem, że pod tym względem głód pogłębiania wiedzy teologicznej jeszcze we mnie pozostał i jak tylko czas pozwala, to staram się to wykorzystać.

- A czy wystarcza Ekscelencji czasu na sięganie do - ulubionej chyba - Księgi Izajasza?

- Oczywiście, zainteresowań biblijnych nigdy nie zaniedbałem i ciągle je podsycam. Ale z konieczności, ze względu na funkcję, jaką pełnię w Kościele, te zainteresowania muszą być teraz dużo szersze. Dołączyły zagadnienia socjologiczne, społeczne. Staram się je pogłębiać, bo ta wiedza pomaga mi w codziennej posłudze.

- Jakie lektury można więc dziś znaleźć na biurku Jego Ekscelencji?

- Książki, które Ojciec Święty wydawał jeszcze jako kard. Ratzinger. Mają one spojrzenie bardzo syntetyczne i uogólniające, a zarazem dość wyczerpujące i ukazujące oblicze teologii współczesnej - te rzeczy zawsze mnie interesowały i to staram się kontynuować. Oprócz zainteresowań ściśle biblijnych mam słabość do św. Augustyna. Trzy jego książki kupiłem niedawno w Rzymie. Jak tylko czas pozwala, to do nich zaglądam.

- To tytuły na dzisiejsze czasy?

- Właśnie to, co mnie uderza, to analogie. My mówimy, że nasze czasy są takie trudne, takie wyjątkowe, tyle problemów nie do rozwiązania, tyle wyzwań przed nami. Ale jak się głębiej zapoznajemy z jakąś epoką, mam tu na myśli właśnie epokę św. Augustyna, to widać, że wcale nie było łatwiej. On też się zmagał z różnymi prądami w teologii, z sektami, z pewnymi herezjami, wypaczeniami i błędami. Pisał swoje dzieła, nieraz na gorąco, a potem zauważał, że to nie jest myśl dojrzała. Do tych gorących myśli dopisał tzw. Retractrationes - sprostowania. Ale to jest właśnie u Augustyna piękne, że on ciągle szuka, ciągle pogłębia, że nie zatrzymał się w miejscu. Ta prawda jest atrakcyjna, pociągająca, ale trudno ją ogarnąć od razu ludzkim umysłem. To nieustanne poszukiwanie jest dla mnie wzorem i ten niepokój umysłu staram się podtrzymywać również u siebie.

- A czy mogłabym prosić o wymienienie kilku osób spośród teologów, biblistów, które dla Księdza Arcybiskupa są autorytetami?

- Wśród biblistów na początku wymieniłbym Orygenesa, który dokonał wspaniałego zestawienia tzw. Heksapli, czyli sześciokolumnowej Biblii. Podjął trud zestawienia różnych wersji i pierwszy właściwie dokonał krytyki tekstu. To dzieło zaginęło, zostały tylko fragmenty, ale przez te fragmenty możemy dostrzec ogrom trudu, jaki podjął. Potem bez wątpienia genialnym biblistą i egzegetą był św. Hieronim. Opanował język hebrajski i dokonał tłumaczenia tzw. Wulgaty, która była obecna w Kościele przez kilkanaście wieków. Tym tekstem karmiła się liturgia, na jego podstawie powstawały wykłady i z niego pochodzą cytaty u Ojców Kościoła, wielkich teologów średniowiecza.
Wybitnych biblistów i znakomitych profesorów można wymieniać całe szeregi. To tylko dowodzi, że jest nad czym pracować, jest na kogo się powoływać - jest wystarczająca liczba książek, komentarzy, którymi można się zaczytywać.

- Bóg zapłać za możliwość spotkania i rozmowę z Jego Ekscelencją.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ukraina: papieska korona dla Matki Bożej w Fastowie

2024-05-12 15:33

Grażyna Kołek

W przededniu rocznicy objawień fatimskich papieską koronę otrzymała figura Matki Bożej w Fastowie. W tym ukraińskim mieście leżącym nieopodal Kijowa działa dominikański Dom św. Marcina de Porres, stanowiący jeden z największych hubów humanitarnych w tym ogarniętym wojną kraju. Maryjna figura powstała dwa lata po objawieniach w Fatimie i przechowywana jest w miejscowym kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, ważnym punkcie modlitwy o pokój na Ukrainie.

Odpowiedzialnym za funkcjonowanie ośrodka w Fastowie jest ukraiński dominikanin ojciec Mykhaiło Romaniw, który współpracuje z całą rzeszą świeckich wolontariuszy. „Pomysł koronacji wziął się stąd, że nasz parafianin, pan Aleksander Łysenko, na jednej ze stron antykwarycznych znalazł figurę Matki Bożej Fatimskiej. Figura jest drewniana, ma 120 centymetrów wysokości. Pochodzi z Fatimy i została wyprodukowana w 1919 roku. To nas bardzo zainteresowało” - mówi Radiu Watykańskiemu ojciec Romaniw. Jak podkreśla, „drugą ważną rzeczą było to, że Matka Boża Fatimska właśnie w tym kontekście wojny prosiła o to, aby się modlić za Rosję. To jest bardzo ważne i od zawsze pamiętałem, iż żadne inne objawienie nigdy nie mówi o Rosji”.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio ze wschodu. Św. Leopold Mandić

[ TEMATY ]

święci

en.wikipedia.org

Leopold Mandić

Leopold Mandić

W jednej epoce żyło dwóch spowiedników, a obaj należeli do tego samego zakonu – byli kapucynami. Klasztory, w których mieszkali, znajdowały się w tym samym kraju. Jeden zakonnik był ostry jak skalpel przecinający wrzody, drugi – łagodny jak balsam wylewany na rany. Ten ostatni odprawiał ciężkie pokuty za swych penitentów i skarżył się, że nie jest tak miłosierny, jak powinien być uczeń Jezusa.

Gdy pierwszy umiał odprawić od konfesjonału i odmówić rozgrzeszenia, a nawet krzyczeć na penitentów, drugi był zdolny tylko do jednego – do okazywania miłosierdzia. Jednym z nich jest Ojciec Pio, drugim – Leopold Mandić. Obaj mieli ten sam charyzmat rozpoznawania dusz, to samo powołanie do wprowadzania ludzi na ścieżkę nawrócenia, ale ich metody były zupełnie inne. Jakby Jezus, w imieniu którego obaj udzielali rozgrzeszenia, był różny. Zbawiciel bez cienia litości traktował faryzeuszów i potrafił biczem uczynionym ze sznurów bić handlarzy rozstawiających stragany w świątyni jerozolimskiej. Jednocześnie bezwarunkowo przebaczył celnikowi Mateuszowi, zapomniał też grzechy Marii Magdalenie, wprowadził do nieba łotra, który razem z Nim konał w męczarniach na krzyżu. Dwie Jezusowe drogi. Bywało, że pierwszą szedł znany nam Francesco Forgione z San Giovanni Rotondo. Drugi – Leopold Mandić z Padwy – nigdy nie postawił na niej swej stopy.

CZYTAJ DALEJ

Już za chwilę synod

2024-05-13 11:24

Magdalena Lewandowska/Niedziela

Do włączenia się w synod diecezjalny jest zaproszony każdy i każda z nas, świeccy i duchowni

Do włączenia się w synod diecezjalny jest zaproszony każdy i każda z nas, świeccy i duchowni

W najbliższą niedzielę oficjalnie rozpocznie się II Synod Archidiecezji Wrocławskiej. Natomiast dziś w budynku Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej odbył się briefing prasowy, w których biskupi wrocławscy: bp Jacek Kiciński CMF i bp Maciej Małyga oraz Adriana Kwiatkowska z Sekretariatu Synodu opowiadali o tym, jak przebiegają przygotowania do synodu, co się będzie działo w najbliższym czasie, jakie są cele synodu, po co jest on zwoływany i jakie wnioski wypływają z dotychczasowego czasu presynodalnego.

O celach duchowych mówił bp Maciej Małyga: Duchowym celem synodu naszej archidiecezji jest przemiana naszego życia - nawrócenie. Odnowa duchowa, której bardzo potrzebujemy. Od września już się modlimy i myślimy na nad naszym życiem, jak ono ma wyglądać i co potrzebuje zmiany - zaznaczył hierarcha dodając: W synod zaangażowała się właściwie każda parafia, a mamy ich w diecezji prawie 300 Powstały tam tzw. zespoły, które modlą się, ale też szukają odpowiedzi na pytanie, jak być bardziej razem, jak pogłębić swoją wiarę i jak dzielić się wiarą z innymi ludźmi?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję