Reklama

Z krzyżem oswajamy się codziennie

Każdy człowiek ma w siebie wpisany znak krzyża. Choć rzadko sobie to uświadamiamy. Ale tak jest!
Krzyż jest sensem naszego życia. To nie znaczy, że mamy wymazać z życia radość, pogodę, śmiech, zabawę. Bo człowiek powinien też być szczęśliwy. Jednak zbawienie przychodzi przez krzyż.

Niedziela warszawska 10/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Artur Stelmasiak: - Łatwo jest wyrzeźbić krzyż?

Prof Gustaw Zemła: - Trudno jest stworzyć swój krzyż, a nie tylko powielić piękno innych dokonań. Jednak, aby powstała prawdziwa sztuka, taki krok musi być przez artystę zrobiony.

- Krzyż jest więc wielkim wyzwaniem artystycznym. Czy też chrześcijańskim?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Artysta, jak każdy, ma swoją duszę i osobowość. Dlatego przeżywa swoje spotkanie z krzyżem jak zwykły wrażliwy człowiek. Tyle, że on musi dotknąć krzyża swoimi niegodnymi rękoma. Dla mnie zawsze jest to twórczy paraliż. Czasami blokada. Próbuję sobie odpowiedzieć: czy potrafię, czy jestem godny tego zadania?

- Chyba nie ma obecnie na świecie bardziej rozpoznawalnego symbolu niż krzyż?

- Tak. Krzyż jest rozpoznawalny wszędzie. To symbol, który budzi u wielu miłość i jednocześnie strach, jak również duży sprzeciw. Ludzie boją się krzyża. Bo boją się cierpienia.

Reklama

- Czy nasza miłość do Boga powinna również objawiać się w umiłowaniu sztuki sakralnej?

- Zawsze powtarzam, że to, co znajduje się w kościele, musi być dziełem sztuki. Bo przecież np. krzyż, który wisi w świątyni, jest pośrednikiem pomiędzy wiernymi a Bogiem. Dlatego też przytaczam często anegdotę o malarzu Janie Styce, który malował na kolanach. Kiedy kończył kolejny święty obraz, zagrzmiało i usłyszał głos Pana Boga. - Synu - powiedział Bóg. - Ty mnie nie maluj na kolanach, ty mnie maluj dobrze.
Sztuka sakralna oddziałuje masowo na ludzi. Ja również pierwszą swoją edukację religijną odbyłem za pośrednictwem sztuki. Pamiętam, kiedy jako mały chłopiec chodziłem do kościoła w Brzozowie i patrzyłem na piękny obraz ukrzyżowanego Chrystusa w prezbiterium. Mam go przed oczami do dzisiaj. Myślę, że sztuka ma ogromną rolę zarówno w sakralizacji wnętrza kościoła, jak również w katechizacji ludzi.

- W Pana pracowni jest wiele rzeźb ukrzyżowanego Chrystusa, ale bez krzyża. Dlaczego?

- To był kiedyś zarzut w moją stronę. Pamiętam, jak rzeźbiłem swojego pierwszego Chrystusa w Mistrzejowicach. Była to potężna sześciometrowa figura Chrystusa, którego postać i rozłożone ramiona stworzyły krzyż. Pamiętam pierwsze pytanie kard. Franciszka Macharskigo: a gdzie jest krzyż? Odpowiedziałem, że sam Chrystus jest krzyżem. Podobnie, każdy człowiek ma w siebie wpisany znak krzyża. Choć rzadko sobie to uświadamiamy. Ale tak jest!

- Krzyż kojarzy się z Męką Chrystusa. Zawsze jest bardzo określony. Wyraźnie odróżnia się od „słodko” zdobionych postaci Aniołów, czy niektórych obrazów Matki Bożej. Krzyż jest bardzo poważny. Czy tak było zawsze?

- Różnie bywało. Przed tym, kiedy krzyż stał się znakiem naszej wiary, zbawienia i wspomnienia o Męce Chrystusa, był znakiem hańby i śmierci. Na nim umierali najgorsi złoczyńcy. Początkowo nawet uczniowie Chrystusa wstydzili się krzyża. Odbierali to jako hańbę. W tamtej mentalności Chrystus został pohańbiony, bo zginął śmiercią dla najgorszych złoczyńców. Dlatego też w pierwszych wiekach chrześcijaństwa krzyż nie był symbolem wiary. Wówczas głównym znakiem chrześcijaństwa była ryba. Dopiero później krzyż zaczął funkcjonować jako znak chrześcijaństwa. Początkowo Chrystus przedstawiany był w szatach królewskich i koronie. Artyści chcieli ten napiętnowany krzyż uszlachetnić królewskością Boga.
Z biegiem czasu stosunek do krzyża się zmieniał. Krzyż romański był bardziej prosty. Chrystus został obnażony. Gotyk już bardzo ostro pokazał nam cierpienie i mękę Chrystusa. W baroku natomiast mieliśmy powrót do zdobienia Ukrzyżowanego. Krzyż przeszedł długą drogę - od znaku hańby stał się klejnotem, znakiem królestwa i zwycięstwa.

- Jak krzyż oddziałuje na Pana?

- Kiedyś jeden ze studentów zapytał mnie, czy się nie boję krzyża. Dlaczego mam się bać? - zapytałem. - Przecież diabeł nie śpi. On będzie panu przeszkadzał - usłyszałem. Proszę sobie wyobrazić, że jak tylko zacząłem rzeźbić Chrystusa, pojawiły się u mnie choroby, leżałem w szpitalu, miałem operacje. Przez długi czas byłem wyłączony z pracy. Wtedy przypomniałem sobie rozmowę z tym studentem. Ta historia doskonale pokazuje, że krzyż nie jest tylko ozdóbką w kościele. Gdy człowiek zajmuje się krzyżem, to ten krzyż prędzej, czy później przemówi do niego.

- Jak ludzie reagują na krzyż?

- My generalnie boimy się krzyża. Każdy odsuwa go od siebie, bo kojarzy się z cierpieniem i bólem. Często wolimy westchnąć do Matki Bożej, która matczynym gestem przytula Jezusa do siebie. Zazwyczaj jednak nie zdajemy sobie sprawy, że Ona z tą miłością i troskliwością przytula właśnie Krzyż. Bo to Dzieciątko przez cały czas jest naznaczone krzyżem.
Myślę, że człowiek codziennie oswaja się z krzyżem. Oswaja się ze strachem i niepokojem. Dlatego niektórzy mówią nawet, że krzyż jest słodki i uwielbiony. Ale to już jest wyższy stopień chrześcijańskiego wtajemniczenia.
Pan Bóg daje człowiekowi taki krzyż, jaki on potrafi unieść. Wprawdzie krzyż bywa bardzo ciężki, to jednak bez wiary w niego byłoby o wiele ciężej.

- Wtedy cierpienie nie miałoby sensu?

- Tak. Krzyż jest sensem naszego życia. To nie znaczy, że mamy wymazać z życia radość, pogodę, śmiech, zabawę. Bo człowiek powinien też być szczęśliwy. Jednak zbawienie przychodzi przez krzyż.

- Czy rzeźbienie dzieł sakralnych jest dla Pana Profesora również przeżyciem duchowym?

- Zrobiłem kiedyś drogę krzyżową tylko dla siebie. Były to niewielkie płaskorzeźby, bo w owym czasie nic większego nie mogłem wyrzeźbić, ponieważ miałem problemy z kręgosłupem. Dlatego też proces tworzenia był dla mnie namiastką prywatnej drogi krzyżowej. Ona się ze mną zrosła.

- Czy lubi Pan nabożeństwa Drogi Krzyżowej?

- Nie bardzo, ale uważam, że są bardzo ważne. To jest piękne, że możemy towarzyszyć Chrystusowi w drodze na krzyż.

- Wielki Post to nie tylko nabożeństwa Drogi Krzyżowej, ale też czas częstszej spowiedzi. Czy lubi Pan się spowiadać?

- Nie znoszę. To jest wielki wstyd! (śmiech). Mam taką metodę, że najpierw sam się spowiadam przed Bogiem, dopiero później idę do konfesjonału. To jest wielka rzecz, aby się skruszyć i w prawdziwej pokorze iść do spowiedzi. To przełamanie swojego wielkiego „ja” nie jest łatwe. Ale po dobrej spowiedzi człowiek o wiele lepiej się czuje.

Prof. Gustaw Zemła,
wybitny rzeźbiarz, stworzył m.in dzieła: „Pomnik Powstańców Śląskich”, „Bitwa o Monte Cassino”, „Polegli Niepokonani”, „Gniazdo Orłów”. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach w kraju i za granicą. Wielokrotnie odznaczany - m.in. Krzyżem Oficerskim Kawalerów Maltańskich, Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w Rzeszowie

2024-04-21 20:23

[ TEMATY ]

Wojownicy Maryi

Ks. Jakub Nagi/. J. Oczkowicz

W sobotę, 20 kwietnia 2024 r. do Rzeszowa przyjechali członkowie męskiej wspólnoty Wojowników Maryi z Polski oraz z innych krajów Europy, by razem dawać świadectwo swojej wiary. Łącznie w spotkaniu zatytułowanym „Ojciec i syn” wzięło udział ponad 8 tysięcy mężczyzn. Modlitwie przewodniczył bp Jan Wątroba i ks. Dominik Chmielewski, założyciel Wojowników Maryi.

Spotkanie formacyjne mężczyzn, tworzących wspólnotę Wojowników Maryi, rozpoczęło się na płycie rzeszowskiego rynku, gdzie ks. Dominik Chmielewski, salezjanin, założyciel wspólnoty mówił o licznych intencjach jakie towarzyszą dzisiejszemu spotkaniu. Wśród nich wymienił m.in. intencję za Rzeszów i świeckie władze miasta i regionu, za diecezję rzeszowską i jej duchowieństwo, za rodziny, szczególnie za małżeństwa w kryzysie, za dzieci i młode pokolenie. W ten sposób zachęcił do modlitwy różańcowej, by wzywając wstawiennictwa Maryi, prosić Boga o potrzebne łaski.

CZYTAJ DALEJ

Beata Kempa dla portalu niedziela.pl: Przyglądałam się temu szaleństwu Zielonego Ładu z niedowierzaniem

2024-04-25 10:01

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Beata Kempa

Grzegorz Boguszewski

Beata Kempa

Beata Kempa

Ostatnia kadencja Parlamentu Europejskiego obfitowała w szereg absurdalnych dyskusji - powiedziała portalowi niedziela.pl Beata Kempa. Jak podkreśliła europoseł Suwerennej Polski kompletną aberracją było m.in. ponad sto debat, które łajały Polskę tylko dlatego, że w naszym kraju były konserwatywne rządy.

Beata Kempa dodaje, że w Europie jest sporo problemów gospodarczych spowodowanych nie tylko wojną na Ukrainie, ale także Zielonym Ładem. A to pcha elity europejskie, bojące się teraz własnych wyborców, do debat, które mocno elektryzują społeczeństwa ideologicznie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję