Reklama

Dialog, konformizm i unik

Niedziela łódzka 37/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pojęcie dialogu ma różne znaczenia. Autorowi książki „Osoba i czyn”, przyszłemu słudze Bożemu, kard. Karolowi Wojtyle, chodziło w przypadku dialogu o zasadę komunikowania się we wspólnocie, zasadę, która ma zastosowanie w kształtowaniu i pogłębianiu postawy solidarności, również poprzez sprzeciw. Napisał, że „dobro wspólne powinno być pojmowane dynamicznie. Musi ono wyzwalać postawę solidarności, ale nie zamykać się ani tym bardziej odcinać wobec sprzeciwu”. (Była o tym mowa przed tygodniem, w pierwszym odcinku zamyśleń nad lekturą wspomnianej książki).
Tak pojmowany dialog powinien wydobywać z sytuacji sprzeciwu to, co prawdziwe i słuszne, to, co ma na celu rzeczywiste dobro wspólne, a odsuwać na dalszy plan czysto subiektywne nastawienia i usposobienia. Dialog nie uchyla się od napięć, konfliktów czy walk, o jakich świadczy życie różnych ludzkich wspólnot, równocześnie jednak podejmuje to, co może być źródłem dobra dla ludzi. „Należy przyjąć zasadę dialogu - podkreślił kard. Wojtyła - bez względu na trudności, jakie wyłaniają się na drodze jej urzeczywistniania”.
Postawy solidarności i sprzeciwu, o których była mowa, muszą być stale „weryfikowane” wobec prawdy, w prawym sumieniu człowieka. Prawe sumienie jest ostatecznym miernikiem autentyczności ludzkich postaw w życiu i działaniu we wspólnocie.
Jeśli tak się nie dzieje lub jeśli sumienie człowieka utraciło cechy prawości, może nastąpić wypaczenie postaw solidarności i sprzeciwu. Częstym przejawem takiego wypaczenia jest przybieranie postaw konformizmu i uniku.
Konformizm zasadniczo mówi o podobieństwie i upodabnianiu się do innych, co samo w sobie stanowi potwierdzenie solidarności i jest jej przejawem. Jednak postawa konformistyczna kojarzy się przede wszystkim negatywnie, ponieważ jej cechą jest upodabnianie się do innych we wspólnocie tylko powierzchownie, nie z przekonania i z wyboru, ale dla osiągnięcia doraźnych lub długofalowych indywidualnych korzyści, a czasem dla zaoszczędzenia sobie przykrości. Wybierając konformizm, człowiek nie tylko rezygnuje ze spełnienia siebie w autentycznym działaniu, ale również nie przyczynia się do tworzenia wspólnoty. Prawdziwe uczestnictwo, zastępuje pozorem uczestnictwa, powierzchownym dostrajaniem się do innych, bez autentycznego zaangażowania. Konformista jest obojętny na dobro wspólne. W wyniku takiej postawy niepowetowane straty ponosi zarówno osoba, jak i wspólnota, dlatego nie wolno się zadawalać sytuacją konformistyczną.
O ile konformista dba o pozory w odniesieniu do dobra wspólnego, o tyle człowiek prezentujący postawę uniku wybiera nie-obecność we wspólnocie, zupełnie nie troszcząc się o zachowanie pozorów. Konformizm unika sprzeciwu, unik zaś uchyla się od konformizmu. Unik jest postawą człowieka, którego nie stać na solidarność, i który nie wierzy w możliwość sprzeciwu. Jeśli unik staje się jedyną z dostępnych postaw we wspólnocie, świadczy to o braku w niej prawdziwego dobra wspólnego. Często postawa uniku spotyka się z postawą konformizmu, a nawet tworzy coś w rodzaju „konformistycznego uniku”.
Wydaje się, że dziś obie te postawy, nieautentyczne z punktu widzenia personalistycznego, które nie prowadzą do rozwoju człowieka, ani do wzrostu wspólnoty, są bardzo często spotykane, i, co gorsze, pochwalane, w mniejszych i większych zespołach ludzi. A to nie wróży nam dobrze na przyszłość.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Austria: w archidiecezji wiedeńskiej pierwszy „Dzień otwartych drzwi kościołów”

2024-04-19 19:06

[ TEMATY ]

Wiedeń

kościoły

Joanna Łukaszuk-Ritter

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

W najbliższą niedzielę, 21 kwietnia, w ramach projektu „Otwarte kościoły” ponad 800 budynków kościelnych w archidiecezji wiedeńskiej będzie otwartych przez cały dzień. W pierwszym „Dniu otwartych drzwi kościołów” zainteresowani mogą z jednej strony odkryć piękno przestrzeni sakralnych, a z drugiej znaleźć przestrzeń do modlitwy i spotkań, podkreślił kierownik projektu Nikolaus Haselsteiner na stronie internetowej archidiecezji wiedeńskiej.

Chociaż prawie wszystkie kościoły w archidiecezji są otwarte każdego dnia w roku, około połowa z nich jest otwarta tylko na uroczystości liturgiczne. W "Dniu otwartych kościołów” będą również otwarte często mniej znane miejsca” - powiedział Haselsteiner.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: Jezus jest Pasterzem, nie najemnikiem!

2024-04-19 22:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Archiwum bp Andrzeja Przybylskiego

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

21 Kwietnia 2024 r., czwarta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję