Reklama

UNITAS IN VARIETATE

Niedziela łomżyńska 10/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

20 lutego 2002 r. podczas sympozjum na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w

Lublinie zaprezentowano po raz pierwszy polskie tłumaczenie i wydanie Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich (Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium). Trudne dzieło kodyfikacji ustawodawstwa wspólnego dla wszystkich Katolickich Kościołów Wschodnich rozpoczął papież Pius XI.

Po upływie 63 lat trudnych prac legislacyjnych Katolickie Kościoły Wschodnie posiadające bogatą tradycję kanoniczną, nawiązującą do znakomitych zbiorów starożytności chrześcijańskiej, otrzymały jednolitą kodyfikację prawa kanonicznego w postaci Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich. Kodeks ten został promulgowany 18 października 1990 r. przez papieża Jana Pawła II konstytucją apostolską Sacri Canones i wszedł w życie z dniem 1 października 1991 r. Obowiązuje on wszystkie Kościoły Wschodnie sui iuris, a więc należące do pięciu wielkich tradycji: aleksandryjskiej (Koptyjski i etiopski), antiocheńskiej ( syryjski, maronicki i malankarski), ormiańskiej (ormiański), konstantynopolitańskiej ( melchicki, ukraiński, rumuński, italo-albański, słowacki, rusińsko-zakarpacki, węgierski, bułgarski, białoruski, jugosłowiański, albański, rosyjski, grecki) i chaldejskiej (chaldejski i malabarski).

Promulgowanie Kodeksu stało się wydarzeniem historycznym, albowiem w dziejach Kościoła po raz pierwszy Katolickie Kościoły Wschodnie w takiej postaci otrzymały jednolitą i wspólną kolekcję prawa kanonicznego. Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich razem z Kodeksem Prawa Kanonicznego Kościoła łacińskiego z 1983 r. i Konstytucją Apostolską o Kurii Rzymskiej Pastor bonus stanowi integralną część prawodawstwa Kościoła katolickiego, jako jeden Corpus Iuris Canonici. Osiągnięte więc zostało kanoniczne uregulowanie całego Kościoła Zachodniego i Kościołów Wschodnich. Wypada zauważyć, że unormowania prawne omawianego Kodeksu obowiązują jednakowo wszystkie Katolickie Kościoły Wschodnie, respektują jednak własne prawo poszczególnych Kościołów uwzględniając ich liturgię, a nade wszystko ich własne hierarchie. Bardzo często, bo aż w 183 przypadkach Kodeks zawiera delegacje odsyłające do prawa partykularnego, które ustalają odpowiednio Synody lub bezpośrednio Stolica Apostolska.

Zbiór wschodni ze zrozumiałych względów eksponuje urząd patriarchy ukazanego jako "ojciec i głowa" własnego Kościoła, kierowanego w harmonijnej równowadze odpowiedzialności ze swoimi biskupami.

Godny podkreślenia jest rys ekumeniczny i pastoralny Kodeksu wschodniego, a także wierność tradycji wschodniej w zakresie prawa karnego, które nie zna kar latae sententiae. Poza tym szerokie zastosowanie znajduje w kanonach kodeksowych zasada subsydiarności. Bardzo korzystnie w Kodeksie wschodnim prezentuje się ujecie sakramentologii, zwłaszcza sakramentu małżeństwa. Szereg rozwiązań zawartych w tej kolekcji prawa należy ocenić wyżej od ujęć zawartych w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r.

W nowym Kodeksie dla Kościołów Wschodnich został także podkreślony charakter misyjny tych Kościołów. Wskazania dotyczące apostolstwa misyjnego, oparte na tradycji różnych Kościołów Wschodnich, mogą wywrzeć skuteczny wpływ na ewangelizację tych ludów i narodów - niechrześcijan, z którymi wspólnie zamieszkują te same terytoria. Szczególną troską nakazuje Kodeks otaczać tych wiernych, którzy znajdują się chociażby czasowo poza terytorium własnych patriarchatów, arcybiskupstw większych, czy też poza granicami własnej metropolii. Dla nich powołano do życia nowe jednostki administracyjne, a mianowicie eparchie i egzarchaty podległe biskupom lub innym hierarchom mianowanym bezpośrednio przez Stolicę Apostolską.

Gdy chodzi o eklezjologię Kodeksu wschodniego, to nie odbiega ona od eklezjologii zawartej w Kodeksie łacińskim. Jak zauważa jednak E. Eid, wiceprzewodniczący Papieskiej Komisji Rewizyjnej, zbiór wschodni można nazwać wiernym uzupełnieniem Soboru. Z radością należy powitać polskie tłumaczenie i wydanie Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich. Trzeba żywić nadzieję, że polskie wydanie Kodeksu przyniesie wiele dobra zarówno w dziedzinie studiów nad kanonicznym prawem Kościołów Wschodnich, jak i w życiu Kościoła w Polsce. Korzyści należy upatrywać zwłaszcza w możliwości lepszego poznania naszych Kościołów wschodnich i poszerzenia współpracy pomiędzy Kościołami w sferze posługi duszpasterskiej. Z pewnością wspomniane wydanie Kodeksu wyostrzy też naszą uwagę na potrzebę wierności wobec starożytnych tradycji Kościoła. Nadto należy zauważyć, że dziedzictwo duchowe Kościołów Wschodnich jest naszym wspólnym dobrem i dziedzictwem Kościoła katolickiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Odkryć skarb ostatnich homilii Benedykta XVI. O. Federico Lombardi o książce z niepublikowanymi kazaniami Papieża Ratzingera

2025-11-20 07:48

[ TEMATY ]

papież

Benedykt XVI

Ratzinger

Archiwum Włodzimierza Rędziocha

Po raz pierwszy światło dzienne ujrzały homilie Benedykta XVI, głoszone podczas jego prywatnych celebracji eucharystycznych – zarówno w latach jego pontyfikatu (2005–2013), jak i po rezygnacji, kiedy żył jako papież emeryt w klasztorze Mater Ecclesiae.

W Polsce ukazał się pierwszy tom tego wyjątkowego dzieła, który zawiera homilie z „okresów mocnych” roku liturgicznego – Adwentu, Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu, Wielkanocy – oraz wybrane kazania na szczególne święta. Teksty przygotowali do druku bliscy współpracownicy Papieża: o. Federico Lombardi, dawny dyrektor watykańskiego Biura Prasowego, który obecnie stoi na czele watykańskiej Fundacji Joseph Ratzinger - Benedykt XVI, Luca Caruso i ks. Prał. Riccardo Bollati.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: aby osiągnąć pokój, trzeba wsłuchać się w cierpienie innych

2025-11-20 17:19

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

wojna

kard. Pierbattista Pizzaballa OFM

@Vatican Media

Kard. Pizzaballa

Kard. Pizzaballa

Łaciński patriarcha Jerozolimy w rozmowie z mediami watykańskimi mówił o nadziei związanej z amerykańskim planem pokojowym – aby przełożył się on na rozwiązania dające „jaśniejsze perspektywy” oraz przyniósł ulgę palestyńskiej ludności Gazy. Kardynał wyraził także swój ból z powodu powtarzających się aktów przemocy ze strony osadników, które są wymierzone także w chrześcijan. Zachęcił również pielgrzymów do powrotu do Ziemi Świętej i podkreślił potrzebę wznowienia dialogu między przywódcami religijnymi judaizmu, islamu i chrześcijaństwa.

Dla Gazy, pozostającej nadal pod izraelskimi bombardowaniami, istotne jest, aby zmierzać do drugiej fazy planu Stanów Zjednoczonych, która ma doprowadzić do procesu politycznego na rzecz rozwiązania dwupaństwowego. ONZ, po przyjęciu rezolucji przez Radę Bezpieczeństwa, podkreśla konieczność przeprowadzenia „konkretnych i pilnych działań w terenie”. Konkretność ta będzie musiała się wyrazić w szeregu kroków, które – jak wielu ma nadzieję – mogą rzeczywiście stać się kluczowe dla Palestyńczyków wyczerpanych wojną i zniszczeniem. Kard. Pierbattista Pizzaballa w rozmowie z Vatican News wezwał społeczność międzynarodową do odwagi we wprowadzaniu rozwiązań, które przyniosą ulgę narodowi złamanemu po dwóch latach bombardowań, a teraz dodatkowo zmagającemu się z rozpoczynającą się zimą.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję