Reklama

Święci i błogosławieni

Św. Augustyn

Ten wybitny ojciec i doktor Kościoła – „doktor łaski”– doktor łaski, myśliciel i filozof urodził się w 354 r. w Tagaście (dzisiaj miasto położone w Algie-rii). Jego ojciec był obywatelem rzymskim, poganinem, natomiast matka Monika – gorliwą chrześcijanką. Augustyn nie otrzymał jednak chrztu w dzie-ciństwie. Studiował w Kartaginie. W czasie studiów związał się z kobietą, z którą miał syna Adeodata. Związał się z filozofią manicheizmu. Po ukoń-czeniu studiów obrał zawód nauczyciela i założył w Tagaście szkołę retoryki. Był cenionym retorem, otrzymał nawet katedrę retoryki w cesarskim mieście Mediolanie. Pod wpływem pism Plotyna, oddziaływania biskupa Ambrożego i własnych przemyśleń dokonał się w jego życiu wielki przełom. Zrezygnował z nielegalnego związku, porzucił pracę retora i w towarzystwie matki, syna i kilku uczniów udał się w okolice Mediolanu, gdzie przez wiele miesięcy modlił się do Boga i studiował święte pisma. 25 kwietnia 387 r. wraz z synem Adeodatem przyjął chrzest święty z rąk Ambrożego. Po śmierci matki powrócił do Tagasty, gdzie stworzył rodzaj wspólnoty dla świeckich w celu prowadzenia pogłębionego życia duchowego. W 391 r. przy-jął święcenia kapłańskie, a w 396 r. został biskupem Hippony. Dom biskupi uczynił jakby klasztorem, w którym prowadził wspólne życie modlitewne z kapłanami i diakonami. W 426 r. przekazał większość swoich obowiązków biskupowi Herakliuszowi, a sam poświęcał większość swojego czasu na pisanie. Jest autorem wielu dzieł teologicznych i filozoficznych. Brał czynny udział w życiu ówczesnego Kościoła, odbywał liczne podróże, wygłaszał kazania, uczestniczył w synodach. Zmarł w 430 r. w Hipponie.

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Augustyn

Święty Augustyn, jeden z największych myślicieli chrześcijańskich, niedosięgły olbrzym ducha, aktywny na wielu polach wiedzy i biskupiej działalności, urodził się 13 listopada 354 r. w Tagaście, w ówczesnej prowincji cesarskiej zwanej Numidią (na terenie dzisiejszej Algerii). Był synem poganina Patrycjusza i gorliwej chrześcijanki św. Moniki. W młodości związał się z manichejczykami i prowadził bardzo rozwiązły tryb życia. Nauczał retoryki, najpierw w rodzinnych stronach, w Kartaginie, a potem w Rzymie i w Mediolanie, gdzie pod wpływem kazań św. Ambrożego nastąpiło jego nawrócenie. W roku 387 Augustyn przyjął chrzest. Następnie przez Rzym i Ostię powrócił do Afryki. W Ostii pożegnał do wieczności swoją matkę. Sprzedawszy swój skromny majątek, założył w Tagaście klasztor. Biskup Hippony wyświęcił go na kapłana i uczynił swoim współpracownikiem. W roku 396 został jego następcą. Jako biskup przez 34 lata oddawał się pracy kaznodziejskiej i twórczości filozoficzno-teologicznej. Prowadził dysputy z manichejczykami, donatystami i pelagianami. Spod jego pióra wyszły wielkie działa z zakresu filozofii i teologii. Z najbardziej znanych trzeba wymienić: „De civitate Dei” („O państwie Bożym”) oraz „Wyznania”, autobiografię napisaną w formie modlitwy. Swój system filozoficzno-teologiczny Augustyn zbudował na bazie filozofii Platona. Zmarł w Hipponie oblężonej przez Wandalów 28 sierpnia 430 r.

CZYTAJ DALEJ

Być solą ziemi i światłem świata

Niedziela Ogólnopolska 6/2020, str. IV

[ TEMATY ]

homilia

Adobe.Stock.pl

Dzisiejsza Liturgia Słowa zachęca nas do ponownej refleksji nad tym, czym jest chrześcijańskie świadectwo wiary. Święty Paweł pisze, że być uczniem Chrystusa to nie błyszczeć słowem i mądrością, by nie okazało się, że zamiast Chrystusa niesiemy siebie. Kiedy jesteśmy postawieni na świeczniku, potrzebujemy autentycznej pokory, która w św. Pawle przejawiała się w prawdzie o własnej słabości i bojaźni. Rzec by można współczesnym językiem, że Paweł, głosząc Ewangelię, miał po prostu tremę – świadom wielkiej odpowiedzialności, która została na nim złożona. Głosząc Chrystusa, chciał ukryć niejako siebie samego, tak by nasza wiara opierała się wyłącznie na Bogu, a nigdy na człowieku, który przecież może być zawodny.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: Franciszek spotka się z Cyrylem jedynie w warunkach pokoju

„Ojciec Święty nie traci nadziei na spotkanie za Patriarchą Moskwy i Wszechrusi Cyrylem, ale może do niego dojść tylko w sytuacji pokojowej, tak by rozmowy dotyczyły wyłącznie kwestii teologicznych” – powiedział w rozmowie z korespondentem agencji Tass, sekretarz Stolicy Apostolskiej ds. stosunków z państwami, abp Paul Richard Gallagher.

Abp Gallagher podkreślił ponadto że przygotowania do spotkania zwierzchników obu Kościołów chrześcijańskich rozpoczną się dopiero na początku okresu pokoju. „Papież chce spotkać się z Cyrylem nie w czasie wojny, by nic nie odwracało uwagi od kwestii teologicznych” - wyjaśnił wysoki przedstawiciel Stolicy Apostolskiej. Abp Gallagher dodał, że sam jest w stałym kontakcie z szefem Wydziału ds. Zewnętrznych Stosunków Kościelnych Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej, metropolitą wołokołamskim Antonim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję