Reklama

Kościół

Abp Jędraszewski: Wielki Reset to powrót do Chrystusa

– To w Chrystusie musimy dokonać „wielkiego resetu”, wielkiego odnowienia i na nowo uporządkowania własnego życia – mówił abp Marek Jędraszewski wskazując, że podstawowym zadaniem na Wielki Post jest odnowienie relacji z Bogiem, z drugim człowiekiem i sobą samym przez modlitwę, jałmużnę i post. Metropolita krakowski przewodniczył środowej liturgii stacyjnej w Krakowie w kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Mistrzejowicach.

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

flickr.com/archidiecezjakrakow

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku Mszy św. abp. Marka Jędraszewskiego przywitał proboszcz ks. kan. Marek Wrężel zaznaczając, że metropolita krakowski nawiązuje do rzymskiej tradycji pielgrzymowania biskupa do kościołów stacyjnych. W środę pierwszego tygodnia Wielkiego Postu biskup Rzymu odwiedzał Bazylikę Matki Bożej Większej. – Spotkanie z tobą ojcze to dla nas niezwykle ważna chwila, bo wciąż potrzebujemy umocnienia. Szukamy odpowiedzi na niełatwe pytania i wewnętrzne rozterki, jakie w czasie pandemii niesie ze sobą świat – mówił proboszcz kościoła Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Krakowie-Mistrzejowicach.

Reklama

W homilii abp Jędraszewski zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie karierę robi angielskie słowo „reset”, które znaczy „nastawić”, „przeskładać”, „przestawiać”. Metropolita krakowski zauważył, że to modne słowo można zastosować do historii Niniwy przywołanej w dzisiejszej liturgii Słowa. Mieszkańcy Niniwy przyjęli prorocze upomnienie Jonasza, ogłosili post i oblekli się w wory pokutne. – Na zbiorowy reset mieszkańców Niniwy odpowiedział Bóg zmieniając swoje pierwotne co do tego miasta zamiary. Wielka nowa rzeczywistość. Nowe ułożenie życia na skutek wołania Jonasza, w które uwierzyli i przyjęli mieszkańcy Niniwy – mówił arcybiskup.

Podziel się cytatem

Metropolita przywołał książkę Klausa Schwaba i Thierry’ego Mellereta pt. „Covid 19 – Wielki Reset” i Światowe Forum Ekonomiczne w Davos w czerwcu 2020 r., na którym za-proponowano „wielki reset”, „wielką odnowę” dla świata po pandemii. Jeden z rozdziałów książki nosi tytuł: „Przedefiniowanie naszego człowieczeństwa”, w którym jest mowa m.in. o połączeniu maszyny z człowiekiem, co ma umożliwić wstąpienie ludzkości na wyższy poziom ewolucji. Na nowo zdefiniowany człowiek ma wykazywać się wzmożoną empatią, angażować się w kwestie społeczne i ekonomiczne (takie jak klimat, LGBT, BLM, imigranci), a zrezygnować z siebie i swoich potrzeb na rzecz budowy lepszego świata; refleksję nad sensem swojego życia zastąpić aktywizmem, którego siłą napędową powinna stać się odpowiednio wychowana do tego młodzież. – Gdzie tutaj miejsce na Boga? Jak można mówić o nowym człowieku i nowym świecie bez odniesienia do Boga? – pytał arcybiskup podkreślając, że kilkusetstronicowe dzieło tylko raz wspomina o religii i nie ma w nim żadnych odniesień do transcendencji.

Reklama

Koncepcja Wielkiego Resetu spotkała się z krytyką. Arcybiskup przywołał m.in. stanowisko prof. Grzegorza Kucharczyka, który zauważył, że globaliści wykorzystują pandemię korona-wirusa do unieważnienia osiągnięć cywilizacji chrześcijańskiej. Kard. Gerhard Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary zwraca uwagę na utopijno-ateistyczny charakter Wielkiego Resetu i dodaje, że przypomina on „makabryczny eksperyment na ludziach”, jakim były bolszewizm i komunizm. Kard. Peter Turkson, prefekt Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka mówi, że „kiedy przyszłość jest całkowicie zakorzeniona w człowieku, który z natury jest skończony, nie może on zapewnić przyszłości, która jest nieskończona, więc tam zaczyna się konflikt”. Także papież Franciszek używa terminu „reset”, ale ma na myśli „przywrócenie przyszłości zakorzenionej w Piśmie Świętym, zakorzenionej w łasce Bożej, zakorzenionej w Chrystusie”. – Wielki Reset to powrót do Chrystusa – podkreślił abp Marek Jędraszewski.

Odwołując się do fragmentu Ewangelii wg św. Łukasza odczytywanego dziś w liturgii arcybiskup zwrócił uwagę, że Jezus potępia naród żydowski, który nie uwierzył i odrzucił Mesjasza, nie dostrzegł mądrości Jego słów, cudowności Jego dokonań. Jezus zapowiada swoje zmartwychwstanie jako „znak Jonasza” dla narodu żydowskiego. Metropolita krakowski przywołał też nauczanie św. Jana Pawła II Wielkiego, który od samego początku pontyfikatu podkreślał, że jedynie Chrystus jest kluczem dla człowieka, aby mógł zrozumieć siebie samego, odkryć swoją godność i cel życia.

– To w Chrystusie musimy dokonać „wielkiego resetu”, wielkiego odnowienia i na nowo uporządkowania własnego życia – mówił abp Jędraszewski wskazując, że podstawowym zadaniem na Wielki Post jest odnowienie relacji z Bogiem, z drugim człowiekiem i sobą samym przez modlitwę, jałmużnę i post. – To jest autentyczny „wielki reset”, do którego wzywa nas Chrystus i na co wskazuje św. Jan Paweł II Wielki – dodawał.

Kończąc homilię arcybiskup zwrócił uwagę, że kościołem stacyjnym w środę pierwszego tygodnia Wielkiego Postu w Rzymie jest Bazylika Santa Maria Maggiore, a w Krakowie kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Mistrzejowicach. Metropolita przywołał scenę z Kany Galilejskiej, gdy Maryja powiedziała do sług: „Zróbcie wszystko, cokolwiek powie wam Jezus”. – Zróbcie wszystko dla waszego zbawienia, byście mogli cieszyć się radością Bożego dziecka, które Bóg w swoim miłosierdziu chce do siebie i na całą wieczność przytulić – zakończył abp Marek Jędraszewski.

2021-02-25 08:02

Oceń: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Homilia abp. Marka Jędraszewskiego wygłoszona podczas sakry biskupiej ks. prof. Janusza Mastalskiego

Pierwszy rozdział Ewangelii św. Jana zaczyna się uroczystymi, pełnymi niezwykłego majestatu słowami, które odnoszą się do życia samej Trójcy Przenajświętszej. Mówią one o zrodzeniu Boskiego Logosu: „Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga” (J 1, 1-2a). To właśnie dzięki Słowu, przez które „wszystko się stało”, zaistniał wszechświat, a w nim po upływie milionów lat zaczęły się dzie-je ludzkości. W dziejach tych niezmiernie ważną rolę odegrał św. Jan Chrzciciel, który wprawdzie „nie był światłością, ale [był posłanym], aby zaświadczyć o Światłości” (J 1, 8). Jednak prawdziwy i radykalny przełom dokonał się w nich dzięki cudowi Wcielenia. Kiedy bowiem „nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z niewiasty” (Ga 4, 4). Wtedy to Odwieczne „Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas” (J 1, 14). Od tego wy-darzenia lata historii ludzkiej liczą się według zasady „przed” lub „po” narodzeniu Chrystusa, albo też na lata „przed naszą erą” lub „naszej ery”, gdzie znowu punktem ich przełomu jest także narodzenie Bożego Syna. Nasza era jest erą znaczoną Jego błogosławioną w nich obec-nością.

W swym „Prologu” św. Jan Apostoł opisał także reakcje ludzi na obecność pośród nich Boga-Człowieka. Oto, z jednej strony, Jednorodzony Syn Boży, Boskie Słowo, wprawdzie „przyszło do swojej własności, jednakże swoi Go nie przyjęli” (J 1, 11). Z drugiej jednak stro-ny znaleźli się także i ci, „którzy Je przyjęli”. To właśnie im „dało [Ono] moc, aby się stali dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię Jego – którzy ani z krwi, ani z żądzy ciała, ani z woli męża, ale z Boga się narodzili” (J 1, 12-13).
CZYTAJ DALEJ

Abp Verny: W sprawie wykorzystywania trzeba iść drogą prawdy

2025-11-20 07:41

[ TEMATY ]

małoletni

www.vaticannews.va

Abp Verny

Abp Verny

Należy udzielać profesjonalnych odpowiedzi i z pełną przejrzystością wskazywać braki w systemach ochrony małoletnich, aby Kościół był miejscem bezpiecznym dla wszystkich - wskazał abp Thibault Verny, przewodniczący Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich, zwracając się 19 listopada do włoskich biskupów zgromadzonych w Asyżu na Zgromadzeniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Włoch.

W czasie, gdy Episkopat Włoch obraduje w Asyżu, Kościół włoski obchodził 18 listopada Krajowy Dzień Modlitwy za ofiary wykorzystywania seksualnego. Francuski arcybiskup przypomniał o ostatniej publikacji Raportu rocznego, który - jak sam zauważył - „wywołał nieporozumienia w niektórych środowiskach kościelnych”, zaczynając właśnie od Konferencji Episkopatu Włoch.
CZYTAJ DALEJ

Losowanie baraży. Kto będzie rywalem Polski w półfinale i finale

2025-11-20 15:10

[ TEMATY ]

reprezentacja

finał

półfinał

losowanie baraży

rywal Polski

PAP

Losowanie baraży w piłkarskich mistrzostwach świata

Losowanie baraży w piłkarskich mistrzostwach świata

Polska znalazła się w ścieżce B w barażach o przyszłoroczne piłkarskie mistrzostwa świata. W półfinale zagra z Albanią, a w przypadku zwycięstwa o udział w turnieju finałowym w USA, Kanadzie i Meksyku powalczy jako gość z lepszym z pary Ukraina - Szwecja. Mecze zaplanowano na 26 i 31 marca.

W ścieżce A pary półfinałowe utworzyły Włochy i Irlandia Północna oraz Walia i Bośnia i Hercegowina, w ścieżce C - Turcja i Rumunia oraz Słowacja i Kosowo, a w ścieżce D - Dania i Macedonia Północna oraz Czechy i Irlandia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję