Reklama

Wiara

Czystość przedmałżeńska – przeżytek pokoleń?

To co dawniej oczywiste i naturalne, dziś budzi śmiech i wytykanie palcami. Czym tak w ogóle jest czystość przedmałżeńska? Dlaczego wspólne mieszkanie przed ślubem Kościół określa jako grzech?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Temat czystości przedmałżeńskiej jest dziś bardzo kontrowersyjny na wielu płaszczyznach. Często słyszymy, że chęć wspólnego zamieszkania ze swoim partnerem życiowym to nasz wyraz miłości i troski o drugą osobę. Traktowana jako okazja do uzewnętrznienia swoich uczuć oraz ugruntowania więzi. Jakie konsekwencje niesie za sobą partnerskie wspólne zamieszkanie? Skorzystamy czy stracimy na wstrzemięźliwości od współżycia społecznego i seksualnego przed zawarciem sakramentu małżeństwa?

Decyzja par o wspólnym zamieszkaniu często podejmowana jest dziś o wiele szybciej niż jeszcze dwie lub trzy dekady temu. Dlaczego? Pomijając szerszy wpływ mediów na wzorce „idealnego życia” bez zobowiązań w wolnych związkach często słyszymy, że pod względem ekonomicznym to bardziej się opłaca. Szczególnie w większych miastach, gdzie koszty nieruchomości pochłaniają znaczną część naszych dochodów, a chociażby wspólne gotowanie ma teoretycznie większy sens.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Młodzi ludzie wykazują również stanowcze przekonanie o tym, że jeśli „wypróbują” siebie w codziennych sytuacjach i przetrwają najgorsze co może ich spotkać to będą mieli pewność czy osoba, którą kochają będzie tym jedynym towarzyszem do końca życia.

Reklama

Tylko czy na tym polega prawdziwa, szczera miłość? Na kochaniu w drugiej osobie tylko tego z czym jesteśmy w stanie się uporać, zaakceptować? Jeśli zdarzy się sytuacja, w której dostrzegamy pewne niedomagania drugiej połówki, z którymi sami nie jesteśmy sobie w stanie poradzić to wyrazem miłości będzie pozostawienie jej z tym czy wspólne udźwignięcie tego ciężaru?

Podziel się cytatem

W sakramencie małżeństwa przysięgamy Bogu, że nie pozostawimy współmałżonka ani w chorobie, ani w złym położeniu, w którym nie widać od razu możliwości rozwiązania go. Bierzemy na siebie odpowiedzialność wzajemnego dźwigania bagażu doświadczeń życiowych.

Podstawowymi filarami miłości są akceptacja, wybaczenie, cierpliwość, walka o dobro dla bliźniego, zrozumienie możliwości popełniania błędów, chęć troski i wysłuchania. Również opieka i uznanie niedoskonałości. Miłością jest szacunek do ciała drugiej osoby oraz do intymności psychicznej. Pan Bóg jest Stwórcą seksualności człowieka. Dał ludziom możliwość okazywania bliskości, czułości i namiętności jako wyraz ofiarowania siebie drugiej osobie. Owocem tej zgodności ciał jest dar nowego życia, człowiek czyli najpiękniejszy dowód na istnienie Boga. Jak mówi Księga Rodzaju „ Mężczyzna zbliżył się do swojej żony, Ewy. A ona poczęła i urodziła Kaina i rzekła „Otrzymałam mężczyznę od Pana”. (Rdz 4,1).

Czystość przedmałżeńska stygmatyzowana jest w dzisiejszych czasach jako przeżytek dawnych pokoleń i bezsensowna praktyka prawie niemożliwa do zrealizowania. Duża część szczególnie młodszego pokolenia nie widzi sensu powstrzymywania się od współżycia pozamałżeńskiego oraz korzystania z antykoncepcji.

Reklama

Kim z duchowego punktu widzenia są dla siebie chociażby narzeczeni? Pomijając aspekt traktowania ludzi jako członków jednej rodziny, pochodzących od Stwórcy - Ojca w Niebie. Otóż są dla siebie obcymi ludźmi. Taki stan rzeczy utrzymuje się do czasu, aż otrzymają siebie od Boga i ich ciała będą należeć wzajemnie na wyłączność.

W przypadku, gdy chcemy naprawdę od podszewki poznać naszego partnera, jego osobowość i reakcje na stresujące wydarzenia codzienności, słabe strony i niewyraźny humor – co możemy zrobić? Po prostu być sobą w szczerej relacji bez konieczności współdzielenia sypialni, kuchni i łazienki. Właśnie na tym polega prawdziwa miłość, aby wybaczać sobie zranienia, akceptować niewygodne położenie, wspierać w najtrudniejszych momentach. Miłość to nie tylko zewnętrzne okazywanie pięknych uczuć i zaspokajanie gwałtownych popędów i namiętności.

Reklama

Coraz częściej słyszymy w mediach lub wśród nas, że młodzi ludzie powinni się „przetestować” zanim podejmą decyzję o wspólnym życiu na długie lata. Pytanie czy taka postawa to nie wprost uprzedmiotowianie człowieka, który powinien spełniać nasze wymogi techniczne? Porównanie do sprzętu AGD lub jazdy próbnej nowym samochodem?

Podziel się cytatem

Osobiście czułabym się głęboko urażona taką postawą mojego partnera życiowego, bo to by oznaczało, że nie jestem do końca przez niego akceptowana. Nie podejmuje ona świadomej decyzji o przyjęciu moich wad i zalet tylko doszukuje się najwygodniejszych cech potrzebnych do budowania relacji. Trąci mi tu egoizmem, ponieważ to potrzeba zaspokojenia swoich wymogów strefy komfortu, a nie ofiarowanie siebie drugiej osobie.

W życiu często należy wyjść poza schemat, aby nie tkwić w niewłaściwym położeniu. A co jeśli po pewnym czasie osoba , która była pierwotnie dla nas ideałem, i której wad nie zauważaliśmy sprawi nam przykrość lub nie wykaże chęci podążania w tym samym kierunku w pewnych kwestiach? Uruchomimy mechanizmy kompromisu czy pozbędziemy się jej w dalszym poszukiwaniu najodpowiedniejszego prototypu małżonka? Od razu ostrzegam, że taki nie istnieje.

Pan Bóg mówi do nas jak do świętego Piotra „Pójdź za mną” to znaczy: naśladuj mnie. Patrz na człowieka z mojej perspektywy. Na jego słabości i zaniedbania z miłością, wyrozumiałością. Wybaczaj i kochaj to co nieidealne. Życie jest walką o dostęp do Królestwa Niebieskiego. Cierpienie i trudne chwile są nieuniknione.

Reklama

Czy właśnie obecność przy drugiej osobie w najtragiczniejszych chwilach nie jest wyrazem prawdziwej miłości? Nie tylko wtedy, gdy sprawy układają się po naszej myśli, ale właśnie, gdy burzy się nasz plan na szczęśliwe życie. Jeśli zaprosimy do tego Pana Boga to z tych ruin w trzy dni postawi nową świątynię, miejsce oddawania kultu Jemu, a nie ciału i powierzchownościom naszego partnera. Nie targujmy się z Bogiem o „lepszy towar” czyli najidealniejszego człowieka. Sami tacy nie jesteśmy dlatego oczekujmy, że drugi człowiek da nam pakiet satysfakcji i spełnienia życiowego.

Reklama

Istotą zaufania jest, że Pan dopuścił spotkanie drugiej osoby na drodze naszego życia nie bez powodu. Poznawajmy siebie nawzajem nie wkraczając do czasu w intymność, która pozostaje własnością każdego z nas do chwili, aż Pan odda nam siebie.

Podziel się cytatem

Mimo najszczerszych chęci pozostania w czystości przedmałżeńskiej wspólne mieszkanie przed sakramentalnym „tak” niesie za sobą wiele zagrożeń. Nawet jeśli para nie współżyje ze sobą i największym wyrazem bliskości pozostaje przytulenie i pocałunek to nasz organizm i jego mechanizmy psychofizyczne są wciąż aktywne.

Zaspokojenie seksualne jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka. Dając nawet małego buziaka na dobranoc swojej niesakramentalnej połówce bardzo łatwo, możemy wzbudzić w niej popęd seksualny przez co narazić na grzech w przestrzeni wyobraźni bądź sięgania po inne metody zaspokojenia swojej seksualności. Oczywiście mieszkając osobno również możemy się z tym zmierzyć, natomiast częstotliwość według badań jest o wiele niższa.

Nawet jeśli druga strona zapewnia nas o swojej czystości to nie mamy nigdy stuprocentowej pewności czy faktycznie nie przyczyniliśmy się do pobudzenia jej zmysłów i jakie finalnie miało to konsekwencje.

Papież Franciszek ogłosił świętego Józefa Oblubieńca NMP patronem obecnego roku 2021. To wielka łaska i szansa, by prosić o wstawiennictwo tegoż członka świętej rodziny. Jeśli sami nie radzimy sobie z pohamowaniem pragnień, które mogą prowadzić do grzechu to słusznym podejściem jest modlitwa o wszelkie potrzebne łaski i błogosławieństwa dla budowania czystej relacji i solidnych fundamentów własnej rodziny.

Prośmy o zrozumienie Woli Pana Boga wobec nas i wytrwałość w postanowieniach jakie zamierzamy uskutecznić w przestrzeni miłości do drugiego człowieka.

2021-03-16 08:51

Ocena: +12 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cud trwałego i szczęśliwego małżeństwa

Jakiś czas temu, po ponad 20 latach małżeństwa, spontanicznie, bez żadnych uzgodnień, wprowadzili doń jeszcze jeden zwyczaj. Ot, po prostu, któregoś dnia podczas Mszy św., gdy wrócili do ławki po przyjęciu Komunii św., chwycili się za ręce. I tak już zostało.

Odtąd podczas każdej Eucharystii, jednocząc się z Jezusem, splatają ręce i przypominają sobie, że On jest najważniejszym zwornikiem tego, co ich łączy.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Nożownik zabił lekarza w szpitalu w Krakowie. "To niezadowolony pacjent"

2025-04-29 14:30

[ TEMATY ]

szpital

Kraków

lekarz

pacjent

nożownik

Adobe Stock

Nie żyje lekarz krakowskiego Szpitala Uniwersyteckiego. Został zaatakowany we wtorek, ok. godz. 10.30. Do gabinetu, w którym lekarz badał pacjentkę, wtargnął 35-letni mężczyzna i zaatakował lekarza nożem. Napastnika ujęła ochrona, mężczyzna jest w rękach policji.

Lekarza nie udało się uratować. Informację o jego śmierci potwierdziła minister zdrowia we wpisie na portalu X.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję