Reklama

O czym milczą liderzy Unii Europejskiej?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Budowanie jedności europejskiej na przestrzeni historii ma wymiar ważki i pozytywny, ale i bardzo negatywny. U początków historii było powstanie Imperium Rzymskiego, potem była Republika Christiana. Następnie podział chrześcijaństwa na rzymskokatolickie, prawosławne i protestanckie spowodował, że politycy - opierając się na każdym z tych odłamów - próbowali tworzyć "swoją wielką Europę": monarchowie romańscy, germańscy, rosyjscy. Rewolucja francuska usiłowała stworzyć " Europę francuską" - świecką, antykatolicką. W XIX wieku Adam Mickiewicz i romantycy myśleli o "Europie Ludów", zbudowanej na fundamencie narodów i chrześcijańskich zasadach. W XX wieku w okresie międzywojennym także powstało wiele propozycji jedności Europy. Chciał Hitler mieć Europę niemiecką i chciał Stalin mieć Europę sowiecką.
Po II wojnie światowej na propozycje Konrada Adenauera, pierwszego kanclerza Niemieckiej Republiki Federalnej, działań na rzecz wspólnej Europy odpowiedzieli Jean Monnet, Robert Schuman, Alcide de Gasperi. Nie chcieli Europy podzielonej konfliktami i antagonizmami, chcieli współpracy. Wielkodusznie chcieli Europy, w której nie ma zwycięzców ani przegranych. Choć rozpoczęło się od wspólnego działania gospodarczego - Wspólnota Węgla i Stali - Europa miała być przede wszystkim jednością duchową i kulturową. Byli przekonani, że Europy nie da się zjednoczyć bez chrześcijańskiej wizji człowieka i narodów Europy. Robert Schuman pisał: "Jedność Europy to nie jedynie czy głównie instytucje, ale sposób myślenia". Podobnie Jean Monnet, Robert Schuman, jak i Alcide de Gasperi widzieli pojednanie i jednoczenie Europy przy zachowaniu historycznej i kulturowej tożsamości każdego z narodów. Rozumieli władzę jako służbę wspólnemu dobru, które wiązali z duchową wizją Europy. Wszyscy trzej pozostawali pod silnym wpływem chrześcijańskiej filozofii personalistycznej. Robert Schuman i Alcide de Gasperi są kandydatami na ołtarze.
Przemawiając do Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, Ojciec Święty Jan Paweł II zapożyczył jedno ze sformułowań R. Schumana, czyniąc je swoim: "Służyć ludzkości w końcu wyzwolonej z nienawiści i strachu, ludzkości, która po tak długo trwającym rozdarciu uczy się od nowa chrześcijańskiego braterstwa".
Takie były projekty założycieli marzących o zjednoczonej Europie. Najpierw zjednoczenie w imię Boga i wspólnego dobra, a potem sprawiedliwa ekonomia. Kto dziś o tym mówi? Kto wraca do tych założeń?
Jednak po roku 1956 punkt ciężkości przesunął się w sferę ekonomii i wolnego rynku opartego na wzroście konkurencji. Początkowo Europa mogła się rozwijać niemal spontanicznie, bez czynnego udziału swoich obywateli, przy ich pracy i milczącej zgodzie. Jednak w wyniku kryzysu ekonomicznego, sytuacja zaczęła ulegać zmianie. Bezrobocie, zamiast prosperity, wywołuje rozczarowanie. Sceptycyzm i nieufność chrześcijan budzi odchodzenie od założeń chrześcijańskich przywódców. Biurokracja i korupcja nie napawają optymizmem. Budowanie Unii Europej-skiej ogranicza się do tworzenia procedur i biurokratycznych instytucji.
Wyróżnikiem europejskiej kultury przez wieki, a także w myśli założycieli wspólnoty, była chrześcijańska koncepcja człowieka, nastawiona nie tylko na użyteczność, ale na to, co nadaje sens życiu ludzkiemu. Współczesna Europa unijna zagubiła prawdy fundamentalne: o Bogu, o sensie życia, prawdzie i sprawiedliwości. Odrzuca wszelką zależność od Boga, prawdy i dobra. Spycha religię na margines. Tworzy prawa nie dla dobra i obrony człowieka, ale przeciw zdrowemu rozsądkowi i samemu człowiekowi. Usiłuje nadać wartość absolutu "potędze" człowieka, a nawet pieniądza. Domaga się wolności, a stroni od odpowiedzialności. Istnieje w niej powszechne pragnienie dostatku, a nawet bogactwa, a nie ma rzeczywistych prób usunięcia panującej nędzy, podziałów i niesprawiedliwości. Odrzuca się świętość ludzkiego życia i wartość rodziny, a promuje rozwiązłość.
Jak daleko Europa odeszła od myśli swoich założycieli? Który z przywódców o tym mówi? Kto spośród intelektualistów i odpowiedzialnych za kształtowanie opinii społecznej o tym pisze?
Jan Paweł II nieustannie upomina Europę, że odeszła od chrześcijańskich korzeni wyznaczonych przez historię. Europa może być jednością tylko wówczas, gdy wróci do prawdziwego szacunku dla człowieka i dla narodów. Ojciec Święty woła: "Ja, biskup Rzymu i pasterz Kościoła powszechnego, kieruję do Ciebie, Stara Europo, wołanie pełne miłości: Odnajdź siebie samą! Bądź sobą! Odkryj swe początki. Tchnij życie w swe korzenie. Odbuduj swą jedność duchową w klimacie pełnego szacunku dla innych religii i dla prawdziwych swobód. Oddaj cesarzowi to, co jest cesarskie, Bogu zaś to, co jest Boskie".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian, żołnierz, męczennik

[ TEMATY ]

św. Florian

Archiwum OSP Kurów

CZYTAJ DALEJ

To święty również na dzisiaj

Niedziela Ogólnopolska 42/2010, str. 8-9

wikipedia

Czy kanonizacja średniowiecznego kapłana z Zakonu Kanoników Regularnych ma jakieś znaczenie dla nas, żyjących w XXI wieku? Czy ks. Stanisław z krakowskiego Kazimierza, który świetnie rozumiał problemy XV-wiecznych parafian, potrafi zrozumieć nasze problemy - ludzi żyjących w epoce technicznej?

Stanisław Kazimierczyk, choć umarł w 1489 r., jest ciągle żywy i skutecznie działa w niebie. W rok po śmierci przy jego grobie Bóg dokonał 176 uzdrowień, które zostały udokumentowane. Do dzisiejszego dnia tych niezwykłych interwencji były setki tysięcy. Ludzie są uzdrawiani z wielu chorób, umacniani w realizowaniu trudnych obowiązków, podtrzymywani na duchu w ciężkich chwilach życia. Dzięki skutecznej interwencji Kazimierczyka ludzie odzyskują wiarę w Boga miłującego i są uzdrawiani ze zranień duchowych i psychicznych.

CZYTAJ DALEJ

Lublin. Nowy sezon w Wieży Trynitarskiej

2024-05-05 12:18

Muzeum Archidiecezji Lubelskiej

Ksiądz Łukasz Trzciński zaprasza w gościnne progi muzeum

Ksiądz Łukasz Trzciński zaprasza w gościnne progi muzeum

Wybierając się na spacer po Lublinie, warto zajrzeć do Wieży Trynitarskiej, która zmienia się z każdym sezonem - zaprasza ks. Łukasz Trzciński.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję