Reklama

Nie tylko dla dziennikarzy

Niedziela Ogólnopolska 46/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Środki komunikacji społecznej odgrywają dzisiaj rolę kluczową. Kształtują opinię publiczną, przy czym nieustannie dokonuje się w nich wymiana informacji, idei i wartości. Obecność ewangelicznego orędzia w mass mediach jest jednym z duszpasterskich priorytetów Kościoła. W związku z tym istnieje pilna potrzeba tworzenia instytutów naukowych, których celem byłaby chrześcijańska refleksja nad rzeczywistością mediów. Powstawanie takich instytutów uzasadnia konieczność formacji dziennikarzy katolickich jako „ewangelizatorów medialnych”. Tę aktualną i ważną problematykę podejmuje ks. prof. dr hab. Antoni Lewek w swej najnowszej książce pt. „Podstawy edukacji medialnej i dziennikarskiej”.
Na polskim rynku wydawniczym publikację tę można określić jako pionierską. Wskazuje na to nie tylko sposób prezentacji problematyki związanej ze środkami komunikacji społecznej, lecz również źródłowa synteza nauki Kościoła związanej z mass mediami.
Autor prezentuje ewolucje postawy Kościoła wobec mediów, począwszy od „ostrożnej akceptacji” po ich dowartościowanie od czasów Soboru Watykańskiego II. Zainteresowanie to zaowocowało powstaniem nowej dyscypliny naukowej, określanej jako teologia środków masowego przekazu, a także coraz pełniejszym wykorzystaniem mediów w nowej ewangelizacji.
Treść książki została podzielona na dwie części. W pierwszej autor opisuje powstanie i rozwój Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W ramach problematyki Kościół a media obok wskazań soborowych przytacza nauczanie papieży o środkach masowego przekazu oraz o dziennikarstwie. Zamieszcza uwagi Katechizmu Kościoła Katolickiego o mediach, jak również instrukcje kongregacji watykańskich oraz Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu. Część pierwszą kończy synteza nauczania Episkopatu Polski o mediach oraz zalecenia II Polskiego Synodu Plenarnego.
W części drugiej autor opracował obszerny wykaz prac dyplomowych o tematyce medialnej i dziennikarskiej. Prace te powstały w głównych ośrodkach teologicznych w Polsce. Został tu również zamieszczony katalog publikacji katolickich o środkach komunikowania i dziennikarstwie oraz wykaz periodyków związanych z dziennikarstwem, mediami, reklamą i marketingiem. Tę część książki kończy aneks dotyczący możliwości i oferty studiów w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW.
Lektura omawianej pozycji rodzi refleksję, iż obustronna korzystna współpraca Kościoła z mediami może ubogacić zarówno misję ewangelizacyjną, jak i same środki przekazu. Właściwa Kościołowi mądrość może uchronić mass media przed ucieczką od prawdy i odpowiedzialności. Natomiast media mogą pomóc Kościołowi lepiej porozumiewać się z ludźmi, w sposób przekonujący, a nawet porywający.
Książka jest zaadresowana do studentów uniwersytetów katolickich, wydziałów teologicznych i seminariów duchownych jako naukowo-dydaktyczna pomoc w przygotowaniu prac dyplomowych w oparciu o źródła nauki Kościoła i publicystyki katolickiej.
Należy dodać, że członek Rady Episkopatu Polski ds. Środków Społecznego Przekazu - bp dr Adam Lepa zaznacza, iż książka ks. prof. dr. hab. Antoniego Lewka „może się też okazać pomocna tym ludziom mediów, którzy pragną doskonalić swoje kwalifikacje zawodowe, postawy etyczne i działalność dziennikarską”.

Antoni Lewek. „Podstawy edukacji medialnej i dziennikarskiej”.
Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2003, ss. 473; ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sejm za dalszymi pracami nad obywatelskim projektem ustawy „Tak dla religii i etyki w szkole”

2025-09-26 12:55

[ TEMATY ]

katecheza

religia w szkole

Adobe Stock

W Sejmie posłowie odrzucili wniosek Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu obywatelskiego projektu ustawy „TAK dla religii i etyki w szkole”.

To oznacza, że nasz projekt – poparty przez ponad 500 tysięcy obywateli – będzie dalej procedowany. To ogromny sukces i dowód na to, że głos setek tysięcy rodziców, nauczycieli i osób zatroskanych o przyszłość wychowania w Polsce nie może być pomijany.
CZYTAJ DALEJ

Św. Wincenty á Paulo

27 września br. obchodzimy wspomnienie św. Wincentego á Paulo. Urodził się on 24 kwietnia 1581 r. w wiosce Pouy, w południowej Francji. Pochodził z rodziny wieśniaczej i miał czworo rodzeństwa. Dopiero w 12. roku życia poszedł do szkoły. Mimo, że wcześniej zajmował się tylko wypasaniem owiec z nauką radził sobie bardzo dobrze i po szkole wstąpił do seminarium duchownego. W wieku 15 lat otrzymuje niższe święcenia i dostaje się na uniwersytet w Saragossie w Hiszpanii. Święcenia kapłańskie przyjmuje w 1600 r., miał wówczas zaledwie 19 lat. Kontynuował studia w Tuluzie, Rzymie i Paryżu, kształcąc się w dziedzinie prawa kanonicznego. Dobrze zapowiadająca się kariera młodego, zdolnego kapłana zmienia się w los niewolnika. W czasie podróży z Marsylii do Narbonne przez Morze Śródziemne został wraz z całą załogą napadnięty przez tureckich piratów i przywieziony do Tunisu jako niewolnik. W ciągu dwóch lat niewoli miał czterech panów, ostatniego zdołał nawrócić. Obaj uciekli do Europy i zamieszkali w Rzymie. Już wkrótce stał się wysłannikiem papieża Pawła V i trafił na dwór francuski, gdzie za sprawą królowej Katarzyny de Medicis przejął opiekę nad Szpitalem Miłosierdzia. Na własne życzenie objął probostwo w miasteczku Chatillon-les-Dombes, gdzie zetknął się ze starcami, inwalidami wojennymi, chorymi i ubogimi. Aby im jak najlepiej służyć, powołał „Bractwo Miłosierdzia”, a dla kobiet bractwo „Służebnic Ubogich”. W 1619 r. św. Wincenty otrzymał dekret mianujący go generalnym kapelanem wszystkich galer królewskich. Święty przeprowadzał wśród galerników misje i dbał o poprawę warunków życia. W 1625 r. powołał „Kongregację Misyjną” zrzeszającą kapłanów. Papież Urban VIII zatwierdził nowe zgromadzenie w 1639 r. Nowa rodzina zakonna zaczęła rozrastać się i objęła swoją opieką szpital dla trędowatych opactwa Saint-Lazare. Celem zgromadzenia, które dziś nosi nazwę Zgromadzenia Księży Misjonarzy Świętego Wincentego á Paulo jest głoszenie Ewangelii ubogim. W 1638 r. wraz ze św. Ludwiką de Marillac św. Wincenty założył żeńską rodzinę zakonną znaną dziś pod nazwą Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia (szarytki), której charyzmatem była praca z ubogimi i chorymi w szpitalach i przytułkach. Święty zmarł w domu zakonnym św. Łazarza w Paryżu 27 września 1660 r. W roku 1729 papież Benedykt XIII wyniósł Wincentego do chwały błogosławionych, a papież Klemens XII kanonizował go w roku 1737. Papież Leon XIII ogłosił św. Wincentego á Paulo patronem wszystkich dzieł miłosierdzia. Do Polski sprowadziła misjonarzy w 1651 r. jeszcze za życia Świętego królowa Maria Ludwika, żona króla Jana II Kazimierza. W Polsce prowadzili 40 parafii. W naszej diecezji ze Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego á Paulo (CM) pochodzi bp Paweł Socha, a misjonarze św. Wincentego pracują w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu, Gozdnicy, Iłowej, Przewozie, Skwierzynie, Słubicach, Trzcielu i Wymiarkach. Siostry Szarytki mają swoje domy w Gorzowie Wielkopolskim, Skwierzynie i Słubicach.
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: XXVI niedziela zwykła

2025-09-27 10:09

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję