Czym jest życie duchowe; czy naprawdę człowiek jest wolny, skoro spotyka go tyle uwarunkowań, ograniczeń; dlaczego powinniśmy się spowiadać i jak często; po co obiecywać poprawę, skoro i tak
się nie poprawię; jak usłyszeć głos Boga w pośpiechu współczesnego świata; w jaki sposób bogate życie duchowe może pomóc w codziennych lękach; jak powinna wyglądać tolerancja
po katolicku; czy nasze cierpienie ma sens; czy „wyobraźnia miłosierdzia” może być szansą dla współczesnego świata?
Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi w najnowszej książce bp. Jana Szkodonia pt. Odpowiedzi na 101 pytań o duchowość w życiu codziennym. Powstała ona
z potrzeby wyjścia naprzeciw współczesnemu człowiekowi, który szuka odpowiedzi na elementarne pytania dotyczące swego życia duchowego. Na rynku księgarskim jest wiele kompendiów teologicznych,
leksykonów i opracowań naukowych, które w sposób ściśle naukowy starają się wyjaśnić zagadnienia związane z życiem duchowym. Zamysł Autora tej książki był zupełnie inny.
Bp Szkodoń, teolog duchowości i znawca teologii pastoralnej, pasterz Kościoła krakowskiego, wcześniej ojciec duchowny seminarium, pragnąc dopomóc wiernym w rozstrzygnięciu elementarnych
problemów, z którymi stykają się w swoim zwykłym, codziennym życiu religijnym, przy układaniu pytań przyjął zasadę, że będą one odpowiedziami na listy wiernych. Z ponad
900 pytań zostały wybrane te najbardziej reprezentatywne, tak aby odzwierciedlały najczęstsze, najbardziej istotne problemy życia duchowego, z jakimi stykają się dziś ludzie.
Książka jest spojrzeniem na problemy współczesności z perspektywy tak potrzebnej dziś „wyobraźni miłosierdzia”. Autor zachęca do refleksji nad prawdą o Bożym miłosierdziu,
przytaczając przy każdym pytaniu cytaty z kart Dzienniczka pokornej Apostołki Bożego Miłosierdzia z Łagiewnik. Idąc za wezwaniem Jana Pawła II, który w swym
przesłaniu duchowym przypomina nam, abyśmy w obliczu „tajemnicy nieprawości”, jakiej doświadczamy w naszym codziennym życiu, stawali się dziś świadkami miłosierdzia,
abyśmy pokonywali i pomagali innym w pokonywaniu lęku „przed przyszłością, przed pustką, przed cierpieniem, przed unicestwieniem” i ukazywali „źródło
nadziei, jakie jest w odwiecznym miłosierdziu Boga”.
Bp Jan Szkodoń, „Odpowiedzi na 101 pytań o duchowość w życiu codziennym”, Wydawnictwo WAM, ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków, tel. (0-12) 429-18-88, fax (0-12) 429-50-03,
e-mail: handel@wydawnictwowam.pl; http://wydawnictwowam.pl
Urodził się 8 maja 1786 r. we Francji, w miejscowości Dardilly, niedaleko Lionu. Był jednym z siedmiorga dzieci państwa Mateusza i Marii Vianney, prostych rolników, posiadających dwunastohektarowe gospodarstwo. Jan już od wczesnych lat ukochał modlitwę. Przykładem i zachętą byli dla niego rodzice, którzy codziennie wieczorem wraz ze swoimi dziećmi modlili się wspólnie. Po latach powiedział: „W domu rodzinnym byłem bardzo szczęśliwy mogąc paść owce i osiołka. Miałem wtedy czas na modlitwę, rozmyślania i zajmowanie się własną duszą. Podczas przerw w pracy udawałem, że odpoczywam lub śpię jak inni, tymczasem gorąco modliłem się do Boga. Jakież to były piękne czasy i jakiż ja byłem szczęśliwy”.
Należy pamiętać, iż lata młodości Jana Vianneya, to okres bardzo trudny w historii Francji. W tym czasie bowiem szalała rewolucja, która w dużej mierze przyczyniła się do pogłębienia kryzysu między duchowieństwem a państwem. Walka z Kościołem sprawiła, że wielu księży odeszło od tradycji, składając przysięgę na Konstytucję Cywilną Kleru. Wzrost laicyzacji i głęboko posunięte antagonizmy to tylko główne problemy ówczesnej francuskiej rzeczywistości. Mimo tak trudnych warunków nie zaprzestano sprawowania sakramentów i katechizacji dzieci. Przygotowania do Pierwszej Komunii trwały 2 lata. Spotkania odbywały się w prywatnych domach, zawsze nocą i jedynie przy świecy. Jan przyjął Pierwszą Komunię w szopie zamienionej na prowizoryczną kaplicę, do której wejście dla ostrożności zasłonięto furą siana. Miał on wówczas 13 lat.
Od czasu wybuchu Rewolucji w Dardilly nie było nauczyciela. Z pomocą zarządu gminnego otwarto szkołę, w której uczyły się nie tylko dzieci, ale i starsza młodzież, a wśród niej Jan Maria. Przez dwie zimy uczył się czytać, pisać i poprawnie mówić w ojczystym języku. Stał się bliską osobą miejscowego proboszcza i stopniowo dojrzewało w nim pragnienie zostania księdzem. Ojciec początkowo zdecydowanie sprzeciwiał się, bowiem gospodarstwo potrzebowało silnych rąk do pracy, a poza tym brakowało pieniędzy na opłacenie studiów i utrzymanie młodzieńca. Jednak pod wpływem nalegań syna, ojciec ustąpił.
Leon XIV podczas spotkania z francuskimi neofitami i katechumenami
86 proc. Francuzów pozytywnie ocenia pierwsze trzy miesiące pontyfikatu Leona XIV – wynika z sondażu, przeprowadzonego przez francuski instytut badawczy Odoxa z okazji zbliżającej się cezury pierwszych 100 dni. Tego zdania są prawie wszyscy praktykujący katolicy, ale też znaczna większość przedstawicieli innych religii i osób niewierzących. Trzy czwarte badanych widzi w nim przede wszystkim „posłańca pokoju”.
Według badania, które instytut Odoxa przeprowadził na zlecenie francuskiego dziennika Le Figaro, Leon XIV cieszy się pozytywną opinią w różnych warstwach francuskiego społeczeństwa. 86 proc. Francuzów ma o nim dobrą opinię, a w grupie tej znajdują się zarówno osoby w wieku powyżej 49 lat (88 proc. z nich ocenia Papieża pozytywnie), jak też młodzież i młodzi dorośli (pozytywnie mówi o nim 81 proc. osób z grupy wiekowej 25-34 lat i trzech na czterech Francuzów poniżej 25 roku życia).
Kilkudziesięciu księży z archidiecezji poznańskiej uczestniczyło w modlitwie o świętość kapłańskiego życia w kościele pw. św. Jana Marii Vianneya, patrona proboszczów. "Zachęcam do tego, żeby właśnie dzisiaj, poprzez przykład św. Jana Marii Vianneya, ucieszyć się byciem proboszczem, tym, że jest się „ojcem” parafii" - mówił do księży abp Zbigniew Zieliński.
Zwracając się do kapłanów, metropolita poznański przypomniał, że sam był proboszczem w trzech parafiach. Składając księżom życzenia, zachęcał, by przy okazji święta patronalnego ucieszyli się posługą proboszcza.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.