Reklama

Ryciny Rembrandta w Warszawie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Znowu ulegamy sztuce wielkiego mistrza Rembrandta. Na Zamku Królewskim w Warszawie otwarto wystawę 99 rycin ze zbiorów Muzeum Het Rembrandthuis w Amsterdamie. Twórczość graficzna Rembrandta jest integralną częścią jego osobowości kreatywnej, jest jego własnym dążeniem do samookreślenia przez sztukę.
Rembrandt - największy mistrz świata oczarowuje nas swoimi wypowiedziami nie tylko przez sławne dzieła malarskie, ale niemal równorzędnie przez dzieło graficzne.
Nie format czy technika decydują o sile naszych doznań w zetknięciu z grafiką.
Niewielka akwaforta Rembrandta Powrót syna marnotrawnego utrzymana jest w tonie pozornie zwykłej narracji: trzy osoby asystują z pewnym zainteresowaniem scenie powitania ojca z synem: kobieta uchylająca okiennice i dwaj słudzy niosący szaty, zstępujący ze schodów. Kreski akwaforty niezmiernie delikatne, miejscami pochłonięte są przez wibrujące światło zalewające przestrzeń, gęstnieją w partiach cienia, aby skupić się najmocniej, modelując miękko pierwszoplanową grupę. Stary ojciec pochyla głowę, znaną z innych Rembrandtowskich studiów wschodnich filozofów czy starych medytujących rabinów, i przygarnia syna gestem bezgranicznej miłości. Ten prawie nagi, zarośnięty nędzarz, o rysach zniekształconych i obrzękłych, przywiera do starca w ostatecznym zapamiętaniu, żalu i nadziei. Współczesność rysów klęczącego syna jest zastanawiająca. Rembrandt scharakteryzował tu nieprzemijający wizerunek nędzy moralnej, jaką odnajdujemy u Dostojewskiego; dziś twarz taka zamajaczy wczesnym rankiem przy osiedlowym śmietniku, jako oblicze chorego kloszarda, aby skruszyć nasze serca. Przedwcześnie zmarły historyk sztuki Andrzej Chudzikowski pisał o Rembrandcie: „Można śmiało rzec, że studium natury staje się pod jego palcami wizją duszy ludzkiej”. Największy francuski malarz epoki romantyzmu Eugene Delacroix (1798-1863), który studiował Starych Mistrzów, tak pisze o Rembrandcie: „Rembrandt (zaś) wchodzi w głąb tajemnicy, wyraża rzeczy, dla których nie ma słów w żadnym języku. Słusznie się mówi o Rembrandcie - czarodziej. To nie jest łatwy zawód”.
Rembrandt był człowiekiem szukającym Prawdy, a przez wybitnego brytyjskiego historyka sztuki Cannetha Clarka (1903-83) został nazwany prorokiem czasów nowożytnych.
Biblia zawsze zajmowała ważne miejsce w twórczości Rembrandta. Wielki artysta przez całe życie prowadził swój dialog z Bogiem, nadając mu najwyższą artystyczną formę. Różne sceny ze Starego i Nowego Testamentu stawały się kanwą dla tych poszukiwań. Podejmował tematykę religijną w sposób niekonwencjonalny, burząc istniejące pojęcie, jak należałoby te sceny przedstawić. Dla wielu burzy je do dziś.
Nastrój Rembrandtowej poetyki biblijnej bywa dramatyczny, ale jakże często realność graniczy tu z wielką metaforą, a w spotkanym Podróżnym artysta ukazuje nam nagle Chrystusa (Emaus, akwaforta 1634, B. 66). Można by ulec pokusie i pisać, pisać o Rembrandcie, np. o jego życiu, że umarł, odarty z wielkiego powodzenia, jakie mu wcześniej sprzyjało, że kolejno pomarli jego najbliżsi, był w nędzy, ale sztuka jego była coraz wspanialsza, pogłębiona. Że był „spokrewniony” z Polską, bo siostra Saskji (żony Rembrandta) wyszła za Polaka - Makowskiego, arianina, który jako taki musiał opuścić Polskę. Makowski wykładał na Uniwersytecie w Lejdzie. Niektórzy uczeni (prof. Jan Białostocki) domniemywali, że sławny Jeździec Rembrandta ze zbiorów Tarnowskich z Dzikowa, a dziś w kolekcji w Nowym Jorku, jest polskim jeźdźcem - lisowczykiem. Zainteresowanie Polską odnajdujemy w rysunkowych i graficznych typach polskich, dla artysty egzotycznych. Ale nie możemy tyle pisać, zachęcamy tylko do zwiedzenia wspaniałej wystawy grafiki mistrza Rembrandta na Zamku w Warszawie. Jest to wspaniały pokaz jego twórczości graficznej, pierwszy tak okazały w Polsce. Są tam eksponowane ryciny głównie w technice akwaforty, ulubionej przez Rembrandta, osiągającego w niej rezultaty, które dla pokoleń artystów były wzorem (w Polsce np. J. P. Norblin, M. Płoński, a później J. Pankiewicz i wielu innych).
Na wystawie eksponowanych jest też kilka oryginalnych miedzianych płyt opracowanych przez Rembrandta.
W Polsce posiadamy ogromne zbiory rycin Rembrandta i trzy (pewne) oryginały olejne. Dwa - dar hr. Lanckorońskiej - znajdują się w Warszawie na Zamku Królewskim, jeden - Krajobraz z Miłosiernym Samarytaninem - w Krakowie, w zbiorach Czartoryskich.
Prof. Andrzej Rottermund, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie, we wstępie do katalogu rycin Rembrandta z Amsterdamu, proponuje zrobienie wystawy rycin Rembrandta ze wszystkich zbiorów w Polsce. Byłaby to wspaniała wystawa.
Wystawa ma układ tematyczny: portrety, pejzaże, sceny biblijne itd. Nie jest to układ chronologiczny. Pełni ważną rolę edukacyjną.

Ryciny Rembrandta
Wystawa ze zbiorów Museum Het Rembrandthuis w Amsterdamie
Zamek Królewski w Warszawie
15 marca - 9 maja 2004 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Presynodalne "ostatki"

2024-04-23 00:06

ks. Łukasz Romańczuk

Spotkanie w Jelczu Laskowicach

Spotkanie w Jelczu Laskowicach

Dobiega końca etap przygotowania do Synodu Archidiecezji Wrocławskiej. Za nami ostatnie już Presynodalne Spotkania Rejonowe na których pochylono się nad Listem do Kościoła w Filadelfii.

Kończy się czas, który był ważny dla poszczególnych, pozwolił lepiej poznać zasady synodu i przede wszystkich budować wspólnotę jedności. Czy to się udało? Po owocach synodalnych poznamy.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech - patron ewangelizacji zjednoczonej Europy

Pochodzenie, młodość i studia św. Wojciecha

CZYTAJ DALEJ

Bp Bronakowski o zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach paliw: to ochrona młodego pokolenia Polaków

2024-04-23 13:30

[ TEMATY ]

bp Tadeusz Bronakowski

Karol Porwich/Niedziela

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

- Niwelowanie zagrożeń związanych z promocją i dostępnością alkoholu to przede wszystkim ochrona młodego pokolenia Polaków - zaznaczył bp Tadeusz Bronakowski w komentarzu dla Katolickiej Agencji Informacyjnej. Przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych wyraził tę opinię w odpowiedzi na propozycję wprowadzenia w Polsce zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Obecnie Ministerstwo Zdrowia pracuje nad rozwiązaniami, które mają doprowadzić do zmniejszenia dostępności alkoholu.

Publikujemy pełną treść komentarza bp. Tadeusza Bronakowskiego - przewodniczącego Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję