„Bach stoi ponad wszystkim. Wielkość jego muzyki nosi cechy ponadczasowego uniwersalizmu i może być niewyczerpanym źródłem inspiracji także dla tych, którzy w bliższej czy dalszej przyszłości będą uprawiać sztukę kompozycji. Można też powiedzieć, że Bach to muzyczna Biblia” - napisał Jan Popis w omówieniu towarzyszącym płycie Macieja Zagórskiego z bachowskimi transkrypcjami Ferruccio Busoniego. I niewątpliwie miał rację, choć stwierdzenia te same w sobie wydają się być banalne. Bach istotnie stoi ponad wszystkim. Owo niewyczerpane źródło inspiracji stawało się wielokrotnie motywem licznych opracowań i transkrypcji. Bacha na fortepian przerabiali m.in. Liszt, Brahms i właśnie Busoni. Jego transkrypcje preludiów chorałowych, toccat i skrzypcowej Chaccony d-moll stanowią cenną pozycję repertuarową wielu pianistów; na konkursie im. F. Busoniego w Bolzano stanowią nawet obowiązkowy punkt programu.
Niniejsze dwie płyty zawierają komplet transkrypcji Busoniego w wykonaniu utalentowanego pianisty - Macieja Zagórskiego. Warto zauważyć, iż w Polsce wydanie tego typu albumu jest bodaj pierwszym przedsięwzięciem fonograficznym utrwalonym na CD.
Maciej Zagórski - pianista urodzony w Częstochowie, gdzie ukończył Szkoły Muzyczne I i II stopnia, studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Kazimierza Gierżoda. Po studiach doskonalił swoje umiejętności w Wiedniu pod kierunkiem Waltera Fleischmanna. M. Zagórski prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Występuje w Austrii, Belgii, Czechach, Japonii, Niemczech, na Słowacji. Koncertował z wieloma orkiestrami, m.in. Sinfonią Varsovią i Filharmonią Narodową. Pianista jest szczególnie predestynowany do wykonywania transkrypcji dzieł lipskiego kantora. W grze M. Zagórskiego wyczuwa się lekki, delikatny, o ciepłej barwie dźwięk, dużą wrażliwość i muzykalność, a jednocześnie doskonały warsztat i świetną technikę. Porusza głębia Bachowskich preludiów chorałowych, np. Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ czy Nun komm der Heiden Heiland. Zwraca uwagę świetnie rozplanowana forma w obu toccatach (słynnej Toccacie i fudze d-moll oraz Toccacie, Adagiu i fudze C-dur), zwłaszcza zaś w genialnej transkrypcji skrzypcowej Chaconne d-moll. Grę Macieja Zagórskiego charakteryzuje przede wszystkim wielka kultura, spokój, przemyślana forma i przebieg.
Dzieła w oryginale napisane na organy mogą równie dobrze zabrzmieć na fortepianie. O tym, że tak jest, przekonuje nagranie Macieja Zagórskiego.
Johann Sebastian Bach (1685-1750), Ferruccio Busoni (1866-1924) - transkrypcje na fortepian, Maciej Zagórski - fortepian, Polskie Nagrania Edition ECD 094 A/B, 2002
Pomóż w rozwoju naszego portalu