Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Królewska moc Mesjasza

Niedziela Ogólnopolska 50/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 72 [71], 1-11 - z Nieszporów na czwartek II tygodnia
Audiencja generalna, 1 grudnia 2004 r.

1. Liturgia Nieszporów, z której Psalmy i Hymny sukcesywnie komentujemy, proponuje w dwóch częściach jeden z Psalmów szczególnie drogich dla tradycji judaistycznej i chrześcijańskiej - Ps 72 [71], pieśń królewską, którą Ojcowie Kościoła rozważali i interpretowali w kluczu mesjańskim.
Wysłuchaliśmy teraz pierwszej części tej uroczystej modlitwy (por. w. 1-11). Otwiera ją mocne wołanie chóralne do Boga, aby udzielił władcy daru o fundamentalnym znaczeniu dla dobrego rządzenia - daru sprawiedliwości. Dotyczy ona przede wszystkim biednych, którzy zwykle są ofiarami władzy.
Zauważa się szczególny nacisk, jaki Psalmista kładzie na zaangażowanie moralne, żeby rządzić ludem zgodnie z wymogami sprawiedliwości i prawa: „O Boże, przekaż Twój sąd królowi i Twoją sprawiedliwość synowi królewskiemu. Niech sądzi sprawiedliwie Twój lud i ubogich Twoich - zgodnie z prawem. Niech otoczy opieką uciśnionych z ludu” (por. w. 1-2. 4).
Podobnie jak Pan rządzi światem sprawiedliwie (por. Ps 36 [35], 7), tak niech król, który jest Jego widzialnym przedstawicielem na ziemi - zgodnie ze starożytną koncepcją biblijną - podporządkowuje się działaniu swojego Boga.

2. Jeżeli łamie się prawa ubogich, nie tylko dokonuje się aktu politycznie niewłaściwego, ale i moralnie podłego. Według Biblii, dokonuje się również aktu przeciwko Bogu, przestępstwa religijnego, ponieważ Pan jest władcą i obrońcą biednych i uciśnionych, wdów i sierot (por. Ps 68 [67], 6), to znaczy tych, którym brak protektorów ludzkich.
Łatwo się domyślić, jak obraz króla, częstokroć budzącego rozczarowanie, tradycja zastąpiła - już od upadku monarchii w Judei (VI wiek przed Chrystusem) - świetlaną i chwalebną postacią Mesjasza, zgodnie z nadzieją prorocką wyrażoną przez Izajasza: „Rozsądzi biednych sprawiedliwie i pokornym w kraju wyda słuszny wyrok” (Iz 11, 4). Albo też, według zapowiedzi Jeremiasza: „Oto nadejdą dni - wyrocznia Pana - kiedy wzbudzę Dawidowi Odrośl sprawiedliwą. Będzie panował jako król, postępując roztropnie, i będzie wykonywał prawo i sprawiedliwość na ziemi” (Jr 23, 5).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Po tym żywym i pasjonującym wołaniu o dar sprawiedliwości Psalm rozszerza horyzont i kontempluje królestwo mesjańsko-królewskie w jego perspektywie dwóch wymiarów, czasu i przestrzeni. Z jednej strony bowiem wysławia się jego trwanie w historii (por. Ps 72 [71], 5. 7). Obrazy typu kosmicznego są bardzo żywe: mamy przemijanie dni w rytmie Słońca i Księżyca, ale również obrazy pór roku z deszczem i kwiatami.
Jest to królestwo bogate i spokojne, jednak zawsze poszukujące wartości fundamentalnych: sprawiedliwości i pokoju (por. w. 7). Są to znaki wejścia Mesjasza w historię. W tej perspektywie bardzo pouczający jest komentarz Ojców Kościoła, którzy widzą w tym królu - Mesjaszu oblicze Chrystusa, Króla odwiecznego i uniwersalnego.

4. W ten sposób św. Cyryl z Aleksandrii w swojej Explanatio in Psalmos zauważa, że sąd, którego Bóg dokonuje nad królem, jest tym, o którym mówi św. Paweł: „aby wszystko na nowo zjednoczyć w Chrystusie jako głowie” (Ef 1, 10). Rzeczywiście, „za Jego dni rozkwitnie sprawiedliwość i wielki pokój”, czyli „w czasach Chrystusa dzięki wierze wzejdzie dla nas sprawiedliwość, a i w naszym zwróceniu się ku Bogu zajaśnieje obfitość pokoju”. To właśnie my jesteśmy „biedakami” i „synami biednych”, których ten Król wspomoże i zbawi: jeżeli nazywa „biedakami” świętych apostołów, ponieważ byli biedni w duchu, nas zatem zbawił jako „dzieci biednych”, usprawiedliwiając i uświęcając w wierze przez Ducha Świętego” (PG LXIX, 1180).

5. Z drugiej strony Psalmista kreśli również przestrzeń, w której mieści się królewskość sprawiedliwości i pokoju króla - Mesjasza (por. Ps 72 [71], 8-11). Pojawia się tu na scenie wymiar uniwersalny, który rozciąga się od Morza Czerwonego czy Morza Martwego aż po Morze Śródziemne, od Eufratu, wielkiej rzeki wschodniej, aż po najdalsze krańce ziemi (por. w. 8), Tarszisz i wyspy, obszary wysunięte najbardziej na zachód, zgodnie z antyczną geografią biblijną (por. w. 10). Jest to spojrzenie, które rozciąga się na całą mapę znanego wtedy świata, który obejmuje Arabów i nomadów, władców najdalszych krain, a nawet nieprzyjaciół, w uniwersalnym uścisku nie tak rzadko opiewanym przez Psalmy (por. Ps 47 [46], 10; 87 [86], 1-7) oraz przez proroków (por. Iz 2, 1-5; 60, 1-22; Ml 1, 11).
Idealną pieczęcią tej wizji byłyby słowa proroka Zachariasza, które Ewangelie przypisują Chrystusowi: „Raduj się wielce, Córo Syjonu, wołaj radośnie Córo Jeruzalem! Oto Król twój idzie do ciebie, sprawiedliwy i zwycięski (...). On usunie rydwany z Efraima, a konie z Jeruzalem; łuk wojenny zostanie złamany. Pokój ludom obwieści. Jego władztwo sięgać będzie od morza do morza, od brzegów Rzeki, aż po krańce ziemi” (por. Za 9, 9-10; por. także Mt 21, 5).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś przy grobie Jana Pawła II: Dobrą Nowiną jest Osoba!

2024-04-18 08:15

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

@VaticanNewsPL / ks. Paweł Rytel-Andrianik

- Dobrą Nowiną nie jest jakaś historia, nie jest jakaś teoria. Dobrą Nowiną jest Osoba! Chrześcijaństwo rozpoczyna się wtedy, kiedy człowiek spotyka się z Osobą Jezusa Chrystusa. My ludziom opowiadamy bardzo wiele rzeczy, tylko wcale nie prowadzimy ich do spotkania z żywą Osobą – z Jezusem Chrystusem, a to Jezus jest Dobrą Nowiną - mówił kard. Grzegorz Ryś.

O tym, na czym polega ewangelizacja i w jaki sposób przekazuje się wiarę na podstawie Dziejów Apostolskich mówił kard. Grzegorz Ryś w homilii przy grobie św. Jana Pawła II w Watykanie. Duchowny zwrócił uwagę na to, że w ewangelizacji chodzi o to, by nie czekać na to, aż ludzie przyjdą do Kościoła, ale to - my musimy wyjść do nich. My musimy być wcześniej zanim wszyscy inni nadejdą. My musimy wyjść z miłością do wszystkich, których jeszcze nie ma! – podkreślił kaznodzieja.

CZYTAJ DALEJ

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

2024-04-18 06:42

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II beatyfikował siostrę Faustynę Kowalską 18 kwietnia 1993 roku w Rzymie.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.

CZYTAJ DALEJ

Fundacja Grupa Proelio: nowy przedmiot „edukacja zdrowotna” to permisywna edukacja seksualna

2024-04-19 14:27

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

Od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot „Edukacja zdrowotna”, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie”. - Ministerstwo Edukacji wraz z resortami zdrowia i sportu, pod przykrywką troski o zdrowie dzieci i młodzieży, planuje wprowadzić do szkół permisywną, deprawacyjną, edukację seksualną. W odróżnieniu od Wychowania do Życia w rodzinie nowy przedmiot może być obowiązkowy - alarmuje Grupa Proelio i zachęca do sprzeciwu wobec tych planów.

Ministrowie edukacji, zdrowia i sportu na wspólnej konferencji prasowej zapowiedzieli, że od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie” - „Edukacja zdrowotna”. Jego elementem ma być edukacja seksualna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję