Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Błogosławieństwo człowieka sprawiedliwego

Niedziela Ogólnopolska 46/2005

Grzegorz Gałązka

Podczas audiencji generalnej 2 listopada 2005 r.

Podczas audiencji generalnej 2 listopada 2005 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 112 [111], 1-6
z II Nieszporów na niedzielę IV tygodnia
Audiencja generalna, 2 listopada 2005 r.

1. Po wczorajszej uroczystości Wszystkich Świętych dzisiaj wspominamy wszystkich wiernych zmarłych. Liturgia wzywa nas do modlitwy za naszych drogich zmarłych i do skierowania myśli ku tajemnicy śmierci, będącej wspólnym dziedzictwem wszystkich ludzi.
W świetle wiary ze spokojem i nadzieją patrzymy na zagadkę śmierci. Według Pisma bowiem, bardziej niż końcem jest ona nowymi narodzinami, nieodzownym przejściem, przez które mogą osiągnąć pełnię życia ci, którzy kształtują swoje ziemskie istnienie zgodnie ze wskazaniami słowa Bożego.
Psalm 112 (111), utwór o charakterze mądrościowym, ukazuje nam postać owych sprawiedliwych, którzy boją się Pana, uznają Jego nadprzyrodzoność oraz z ufnością i miłością zgadzają się z Jego wolą, czekając na spotkanie z Nim po śmierci.
Dla tych wiernych zastrzeżone jest „szczęście”: „Szczęśliwy mąż, który się boi Pana” (w. 1). Psalmista od razu wyjaśnia, na czym polega ta bojaźń: przejawia się ona w posłuszeństwie przykazaniom Bożym. Szczęśliwym nazywany jest ten, kto „wielkie upodobanie” ma w przestrzeganiu przykazań, znajdując w nich radość i pokój.

2. Posłuszeństwo Bogu stanowi więc źródło nadziei oraz harmonii wewnętrznej i zewnętrznej. Przestrzeganie prawa moralnego jest źródłem głębokiego spokoju sumienia. Co więcej, zgodnie z biblijną wizją „nagrody”, sprawiedliwego okrywa płaszcz Bożego błogosławieństwa, które zapewnia trwałość i powodzenie czynom jego i jego potomstwa: „Potomstwo jego będzie potężne na ziemi, pokolenie prawych dozna błogosławieństwa. Dobrobyt i bogactwo będą w jego domu” (ww. 2-3; por. w. 9). Oczywiście, z tą optymistyczną wizją sprzeczne są gorzkie uwagi sprawiedliwego Hioba, który doświadcza tajemnicy bólu, czuje się niesprawiedliwie ukarany i poddany pozornie bezsensownym próbom. Trzeba więc będzie Psalm ten odczytać w całym kontekście Objawienia, które obejmuje rzeczywistość ludzkiego życia we wszystkich jego aspektach.
Mimo wszystko pozostaje w mocy ufność, jaką Psalmista chce przekazać i pozwolić doświadczyć temu, kto wybrał drogę moralnie nieskazitelnego postępowania wbrew wszelkiej alternatywie złudnego sukcesu, zdobytego dzięki niesprawiedliwości i niemoralności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Sercem tej wierności słowu Bożemu jest podstawowy wybór, jakim jest miłość wobec ubogich i potrzebujących: „Dobrze się wiedzie mężowi, który (...) pożycza (...). Rozdaje - obdarza ubogich” (ww. 5.9). Wierny jest zatem szczodry; przestrzegając normy biblijnej, pożycza on braciom w potrzebie bez procentu (por. Pwt 15,7-11) i nie popadając w hańbiącą lichwę, która niweczy życie ubogich.
Sprawiedliwy, słuchając nieustannego ostrzegania proroków, staje po stronie zepchniętych na margines i wspiera ich hojną pomocą. „Rozdaje - obdarza ubogich” - powiada się w wierszu 9, wyrażając w ten sposób całkowicie bezinteresowną najwyższą szczodrość.

4. Obok wizerunku człowieka wiernego i współczującego, „łagodnego, miłosiernego i sprawiedliwego”, Psalm 112 (111) ukazuje na końcu, w jednym tylko wierszu (por. w. 10), także charakterystykę człowieka występnego. To indywiduum, zżerane przez złość i zazdrość, patrzy na sukces osoby sprawiedliwej. Oto udręka tego, kto ma nieczyste sumienie, w przeciwieństwie do człowieka wielkodusznego, który ma „mocne” i „stateczne serce” (ww. 7-8).
Wpatrujemy się w pogodne oblicze człowieka wiernego, który „rozdaje - obdarza ubogich” - i na zakończenie naszych rozważań odwołujemy się do słów Klemensa Aleksandryjskiego, Ojca Kościoła z II wieku, który, komentując zachętę Jezusa, by pozyskiwać sobie przyjaciół niegodziwą mamoną (por. Łk 16, 9), w swym dziele, zatytułowanym Jaki bogacz się zbawi, zauważa, że w słowach tych Jezus „określa jako z natury niesprawiedliwe wszelkie posiadanie dla samego siebie, jako własne dobro, bez użyczania go tym, którzy go potrzebują; oświadcza jednocześnie, że z niesprawiedliwości tej wywieść można dzieło sprawiedliwe i zbawcze, dając odpoczynek jednemu z tych maluczkich, którzy mają wieczne mieszkanie u Ojca (por. Mt 10,42; 18,10)” (31,6: Collana di Testi Patristici, CXLVIII, Roma 1999, pp. 56-57).
Zwracając się zaś do czytelnika, Klemens ostrzega: „Bacz najpierw, czy on nie kazał ci dać się prosić ani czekać na prośbę, ale ty sam szukaj tych, którzy godni są być wysłuchani jako uczniowie Zbawiciela” (31,7: tamże, s. 57).
Następnie, odwołując się do innego tekstu biblijnego, komentuje: „Pięknie więc powiada apostoł: «Radosnego dawcę miłuje Bóg» (2 Kor 9,7) - tego, kto raduje się, dając, i nie sieje skąpo - bo wtedy może zebrać w ten sam sposób - lecz dzieli się bez żalu i różnicy, i bez bólu. To jest autentyczne czynienie dobra” (31,8: tamże).
Potem Papież dodał, improwizując: „W dniu wspomnienia zmarłych wszyscy stykamy się z tajemnicą śmierci, a więc ze sprawą - jak dobrze żyć, jak osiągnąć szczęście. Odpowiada na to nasz Psalm: Szczęśliwy mąż, który rozdaje, szczęśliwy mąż, który nie zachowuje życia dla samego siebie, ale obdarowuje. Szczęśliwy człowiek, który jest łagodny, miłosierny i sprawiedliwy. Szczęśliwy człowiek, który żyje w miłości Boga i bliźniego. W ten sposób żyjemy dobrze i nie musimy bać się śmierci, ponieważ trwamy w szczęściu, które pochodzi od Boga i trwa wiecznie!”.

KAI/Watykan

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nikaragua: co się stało z pamiątkami po Janie Pawle II?

2024-05-02 14:02

[ TEMATY ]

Nikaragua

Episkopat Flickr

Ani władze Managui, ani tamtejszy Kościół katolicki nie informują, co stało się z pamiątkami po św. Janie Pawle II, które znajdowały się w muzeum jego imienia w stolicy Nikaragui, zamienionym w ubiegłym roku na centrum kultury.

Walczący od kilku lat z Kościołem katolickim reżim Daniela Ortegi zamknął Muzeum Jana Pawła II, w którym znajdowały się przedmioty, jakich papież używał podczas swoich dwóch wizyt w Nikaragui, w 1983 i 1996 roku. W otwartej z udziałem Ortegi w 2016 roku placówce można było zobaczyć m.in. książkę z homiliami Jana Pawła II, jego buty, szaty liturgiczne, krzyż pektoralny, ręczniki, których używał oraz medal upamiętniający papieską wizytę. Znajdowała się tam również replika ołtarza, przy którym papież sprawował Eucharystię, oraz replika papamobile, z którego korzystał podczas pobytu w Nikaragui.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: „Perły od królów, złoto od rycerzy” - królewskie atrybuty Patronki Polski

2024-05-02 09:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Maryja Królowa Polski

Karol Porwich/Niedziela

„Perły od królów, złoto od rycerzy”, tysiące brylantów i innych kamieni szlachetnych, a nawet meteoryty znalezione w różnych częściach świata czy ślubne obrączki, w tym ta wyrzucona z transportu do Auschwitz, to od wieków darami wyrażany hołd, Tej, która w naszej Ojczyźnie sławiona jest jako Królowa Polski i Polaków. Już w XV w. Jan Długosz nazwał Matkę Chrystusa czczoną w jasnogórskim obrazie cudami słynącym „najdostojniejszą Królową świata i naszą”. Wizerunek Jasnogórskiej Bogurodzicy od początku powstania częstochowskiego klasztoru uznany za niezwykły, otoczony został powszechnym kultem przez wiernych, ale i przez polskich królów. Wyrazem tego były także korony i niezwykłe szaty nakładane na obraz.

Zapowiedź zabiegania w Stolicy Apostolskiej o ustanowienie święta Królowej Polski - 3 maja można odczytać w ślubach króla Jana Kazimierza (1656), ale dopiero w Polsce niepodległej kroki takie podjęto i na prośbę polskiego Episkopatu Pius XI zatwierdził tę uroczystość dla całej Polski (1923). Dla Polaków jest Jasnogórski Obraz to jeden z najcenniejszych „narodowych skarbów", obok godła Orła Białego, dla wielu znak naszej tożsamości. Właśnie ze względu na jego obecność, rocznie do jasnogórskiego Sanktuarium przybywają miliony pielgrzymów.

CZYTAJ DALEJ

Matko Serdeczna, módl się za nami...

2024-05-02 20:37

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Zasłuchani w „Polską litanię” ks. Jana Twardowskiego zatrzymamy się w stolicy diecezji sandomierskiej ze świadomością, że na jej terenie jest jeszcze kilka innych sanktuariów maryjnych.

Rozważanie 3

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję