Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nasze czwarte spotkanie wprowadzające w lekturę Pisma Świętego dotyczy kontekstu fragmentu biblijnego, który chcemy zrozumieć. Można powiedzieć, że wśród wielu opracowań i pomocy ułatwiających zrozumienie danego tekstu najważniejszą rolę odgrywa właśnie sama Biblia, a konkretnie kontekst danego jej fragmentu, którym się zajmujemy.
Mówiąc o kontekście biblijnych urywków, mam na myśli ramy, w których badany tekst się znajduje. Jeśli więc tekstem jest jedna jednostka literacka (tematykę tę poruszałem dwa tygodnie temu), to jej kontekstem będą te jednostki literackie, które ją poprzedzają oraz po niej następują. Jeśli zaś tekstem jest jeden werset, to jego kontekstem będzie jednostka literacka, w jakiej on występuje.
Można zatem zasadniczo wyróżnić kontekst bliższy i dalszy. Ten pierwszy dotyczy tego, co znajduje się najbliżej interesującego nas tekstu. Natomiast ten drugi odnosi się do całej części Ewangelii bądź Listu, w którym występuje badany przez nas fragment, np. kontekstem bliższym modlitwy Ojcze nasz jest pouczenie dotyczące modlitwy jako takiej (por. Mt 6,1-5 i 16-18), podczas gdy kontekstem dalszym jest całe Kazanie na Górze (por. Mt 5-7). Teoretycznie można byłoby postrzegać jako kontekst (w tym konkretnym przypadku) całość Ewangelii według św. Mateusza. Zazwyczaj jednak największą pomocą służy nam kontekst bliższy, który zarysowuje tło. Dlatego też należy dokładnie i uważnie wczytać się w niego, aby poznać ramy okalające interesujący nas passus biblijny. Tematyka tam poruszana i treści tam zawarte mogą okazać się wręcz niezbędne do właściwego zrozumienia konkretnej perykopy.
Warto też przeczytać daną księgę biblijną w całości, aby lepiej poznać myśl jej autora (szczególnie jest to ważne przy lekturze Listów). Dobrze byłoby przeczytać ją przynajmniej jeden raz, bez przerwy. Potem kolejny raz, i to najlepiej w innej wersji tłumaczeniowej. Celem takiej „szybkiej lektury” jest osiągnięcie globalnej wizji zawartości danego pisma oraz poczucie efektu, którego doświadczali jej pierwotni czytelnicy, kiedy czytali tekst bez podziału na rozdziały i wersety.
Potem można zrobić spis wszystkich jednostek literackich, które wchodzą w skład księgi, nadając im odpowiednie tytuły. Tego typu praca posłuży zrekonstruowaniu sposobu myślenia i celów, jakie sobie założył autor. Wtedy możemy również lepiej zobaczyć, jak interesujący nas fragment zazębia się z tym, który go poprzedza i który po nim następuje.
Niestety, obecnie w szeroko rozumianej ewangelizacji zazwyczaj nie faworyzuje się systematycznego studium jakiejś księgi biblijnej. Zwykle czyta się jej urywki (perykopy) zgodnie z przyjętym podziałem na rozdziały. Często też pozostawia się pole do popisu inspiracji i rozeznaniu ewangelizatora. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku dosyć często dokonuje się przeskoku z jednej biblijnej księgi do drugiej i w ten sposób fatalnie izoluje się teksty od ksiąg, do których one należą. Dlatego też nie jest możliwe pogłębione studium kontekstu całości konkretnego pisma, jeśli każde głoszenie Słowa Bożego lub też spotkanie biblijne skupia się za każdym razem na passusie pochodzącym z innej księgi. Może to prowadzić do wielu nadużyć w interpretowaniu fragmentów Pisma Świętego. Wydaje się zatem rzeczą konieczną dokładne przestudiowanie danej księgi biblijnej. Dobrze też byłoby posłużyć się przy tym studium odpowiednimi opracowaniami lub komentarzami, które się do niej odnoszą.
Na zakończenie - kolejny cytat z Biblii, który warto zapamiętać: „Bądźcie mocni i mężnego serca, wszyscy, którzy pokładacie ufność w Panu!” (Ps 31, 25).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież: niech Kościół nie służy pieniądzom ani sobie samemu, lecz Królestwu Bożemu

2025-10-04 18:18

[ TEMATY ]

Leon XIV

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Papież Leon XIV zachęcił do modlitwy o to, by Kościół nie służył pieniądzom ani sobie samemu, lecz Królestwu Bożemu i jego sprawiedliwości. Podczas sobotniej audiencji dla pielgrzymów przybyłych z okazji Roku Świętego mówił, że jest to dla wszystkich czas wyboru, komu służyć: Bogu czy pieniądzowi.

W czasie audiencji na placu Świętego Piotra papież powiedział, że Rok Święty jest czasem konkretnej nadziei, w którym można znaleźć przebaczenie i miłosierdzie, by zacząć wszystko od nowa.
CZYTAJ DALEJ

Jak zapobiegać samobójstwom? – po debacie u arcybiskupa Galbasa

2025-10-04 15:31

[ TEMATY ]

samobójstwo

Milena Kindziuk

dr Milena Kindziuk

Red

Kiedy przekroczyłam próg Domu Arcybiskupów Warszawskich, czułam, że to nie będzie spotkanie, które można „odbębnić” i wrócić do codzienności. Tytuł – „Nie pozwólmy znikać bez słowa” – brzmiał boleśnie, zwłaszcza w świetle statystyk, o których mówił później abp Adrian Galbas: prawie pięć tysięcy samobójstw w Polsce w ubiegłym roku. Prawie pięć tysięcy ludzkich dramatów. Prawie pięć tysięcy rodzin, w których rany nie zabliźnią się już nigdy. Liczba to przerażająca, ale jeszcze bardziej poruszająca jest cisza, która po nich zostaje. Cisza, w której brzmi echo ich samotności.

Abp Galbas zaczął od Psalmu 23, który znają chyba wszyscy wierzący: „Choćbym chodził ciemną doliną, zła się nie ulęknę, bo Ty jesteś ze mną”. Lecz w jego ustach pojawiła się wersja tragiczna: „Jestem w ciemnej dolinie i nikogo nie ma ze mną. Nie ma Cię ze mną, Boże. Nie ma cię ze mną, bracie”. Te słowa zapadły w pamięć. Widziałam twarze uczestników – nikt nie patrzył w telefon, nikt się nie wiercił. W tym momencie zrobiło się naprawdę ciszej.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: możliwy nowy początek, nie tylko w Ziemi Świętej

2025-10-05 09:26

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Adobe Stock

Jerozolima, Stare Miasto

Jerozolima, Stare Miasto

Łaciński Patriarcha Jerozolimy kieruje w niedzielę 5 października list do wszystkich wiernych, w którym wyraża optymizm i nadzieję na długo oczekiwany pokój w Ziemi Świętej. „Możliwy koniec tej strasznej wojny, który wydaje się już bliski, może wreszcie oznaczać nowy początek dla wszystkich - nie tylko Izraelczyków i Palestyńczyków, ale także dla całego świata” - pisze w liście kard. Pierbattista Pizzaballa.

W związku z pojawiającą się szansą na zaakceptowanie przez strony konfliktu planu pokojowego w Ziemi Świętej patriarcha łaciński Jerozolimy pisze, że po raz pierwszy po dwóch latach tragedii docierają wiadomości o możliwej nowej, pozytywnej karcie: o uwolnieniu izraelskich zakładników, części więźniów palestyńskich oraz o zakończeniu bombardowań i ofensywy militarnej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję