Reklama

Akademia odpowiedzialności

Obserwując życie współczesnej polskiej szkoły, można zauważyć zarówno wiele pozytywnych, jak i negatywnych zjawisk. Media coraz częściej informują o zaskakujących wydarzeniach, jakie mają miejsce w środowisku szkolnym, przedstawiając nie najlepszy obraz sytuacji, niestety, często odpowiadający rzeczywistości. Wydaje się, że wyobraźnia młodych ludzi niekiedy nie ma granic. Rodzina - najważniejsze środowisko w życiu każdego człowieka, musi stać się też siłą szkoły.

Niedziela Ogólnopolska 17/2007, str. 25

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Negatywne zachowania młodzieży z czasów szkolnych często utrwalają się w dorosłym życiu, a braki w wychowaniu i edukacji prowadzą do wytworzenia się coraz większej przepaści pomiędzy ludźmi wykształconymi i zamożnymi a ludźmi niewykształconymi i biednymi - przepaści zwykle niepokonywalnej. Dlatego współczesna polska szkoła musi szukać rozwiązań i pomysłów, które choćby w najmniejszy sposób przyczynią się do poprawy sytuacji - wszczepią młodym ludziom zapał do nauki i rozwoju, a człowieka uczynią odpowiedzialnym za swoje życie. Aby osiągnąć ten cel, konieczne jest pokazanie młodym ludziom wzorca prawidłowej rodziny (jeśli nie mają go w domu) bądź umocnienie już posiadanych, pozytywnych rodzinnych doświadczeń. Szkoła w tym zakresie musi wspierać rodzinę w trzech perspektywach: rodzinę funkcjonującą w doświadczeniach i wspomnieniach młodych ludzi, rodzinę taką, jaka jest - tu i teraz, oraz rodzinę przyszłości, jaką w perspektywie uczniowie założą i która będzie szansą na poprawę sytuacji całego społeczeństwa.
Bardziej od akcji potrzebne są rozwiązania systemowe, angażujące wszystkie podmioty zainteresowane procesem edukacji. Celem ich działania powinno być uświadomienie młodym ludziom faktu, że pomimo trudnej sytuacji materialnej lub rodzinnej, a w konsekwencji utrudnionym dostępie do edukacji, można przezwyciężać trudności. Każdy mały krok w tym kierunku jest ważny i potrzebny, bo przybliża do osiągnięcia celu. Jednym z przykładów takich inicjatyw jest nowy projekt realizowany przez Centrum Służby Rodzinie w Łodzi, które w 1998 r. powołał Arcybiskup Łódzki. Jak większość programów Centrum, ten również finansowany jest przez dotacje publiczne pozyskiwane w konkursach dla organizacji pozarządowych. Tym razem instytucją wspierającą jest Ministerstwo Edukacji Narodowej, które dystrybuuje środki Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt nosi nazwę „Szkolna Akademia Innowacji i Odpowiedzialności” i zdobył pierwsze miejsce w konkursie, na 65 podmiotów zakwalifikowanych do oceny merytorycznej.
Głównym celem trwającego 13 miesięcy projektu jest wsparcie wybranych szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenu miasta Łodzi. Projektem objęta zostanie zarówno infrastruktura szkoły, jak i nauczyciele, uczniowie i rodzice. Projekt jest inspirowany nauczaniem Jana Pawła II oraz zawiera wiele elementów systemowych rozwiązań prorodzinnych, wypracowanych z udziałem różnych środowisk w Centrum Służby Rodzinie. Wszystkie działania mają zmierzać do zmiany oblicza placówek na miejsca przyjazne rodzicom, uczniom i nauczycielom.
W ramach „Szkolnej Akademii Innowacji i Odpowiedzialności” dla uczniów organizowane będą m.in. zajęcia pozalekcyjne i warsztaty - jednym z tematów jest odpowiedzialne rodzicielstwo. Tym uczniom z biednych rodzin, których nie będzie stać na dojazd na zajęcia pozaszkolne i warsztaty, Centrum zrefunduje koszty przejazdu. Również nauczyciele będą mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach przygotowanych specjalnie dla nich, dotyczących np. edukacji przez zabawę, radzenia sobie z trudnymi uczniami, współpracy szkoły z rodziną. Dla szkół zakupiony zostanie sprzęt sportowy, książki i inne pomoce dydaktyczne. Zostaną też wydane publikacje, m.in. poradnik dla uczniów, w którym poruszone będą najważniejsze zagadnienia dotyczące młodych ludzi. Znajdziemy tam zarówno informacje na temat metod rozpoznawania płodności, jak i radzenia sobie w sytuacjach najtrudniejszych.
Liczymy na to, iż efektem programu będzie wyrównanie szans między uczniami biednymi a bogatymi oraz pochodzącymi zarówno z rodzin dysfunkcyjnych, jak i prawidłowych, aby wszyscy mogli zrealizować pragnienia dotyczące własnej rodziny i pracy, bez względu na ograniczenia. Jeśli nie podejmiemy żadnych działań, skutkiem może być porzucanie szkoły, niechęć do dalszej nauki, a ostatecznie niezdolność do uczenia się w przyszłości. Takie konsekwencje wpływają na zdolność do założenia silnej rodziny, a to w prostej linii przekłada się na kondycję całego społeczeństwa.
Stawiamy na dobrze pojmowaną innowację i odpowiedzialność: rodzice odpowiedzialni za szkołę, nauczyciele - za uczniów, uczniowie - za swoje życie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst

2024-04-26 11:28

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W odcinku odkryjemy historię tragicznego życia i upadku Friedricha Nietzschego, filozofa, który ogłosił "śmierć Boga", a swoje życie zakończył w samotności i obłędzie, nazywając siebie "biednym Chrystusem

Chcę Ci pokazać , jak życiowe wybory i niewiedza mogą prowadzić do zgubnych konsekwencji, tak jak w przypadku Danniego Simpsona, który nie zdając sobie sprawy z wartości swojego rzadkiego rewolweru, zdecydował się na desperacki napad na bank. A przecież mógł żyć inaczej, gdyby tylko znał wartość tego, co posiadał. Przyłącz się do naszej rozmowy, gdzie zagłębimy się w znaczenie trwania w jedności z Jezusem, jak winna latorość z krzewem, i zobaczymy, jak te duchowe związki wpływają na nasze życie, nasze wybory i naszą przyszłość.

CZYTAJ DALEJ

Premier Włoch: papież weźmie udział w szczycie G-7

2024-04-26 18:35

[ TEMATY ]

Włochy

papież Franciszek

grupa G7

PAP/GIUSEPPE LAMI

Papież Franciszek weźmie udział w szczycie G7 w dniach 13-15 czerwca, który odbędzie się w Borgo Egnazia w Apulii - ogłosiła premier Włoch Giorgia Meloni. Włochy obecnie przewodniczą Radzie G7.

Jak wiadomo, Stolica Apostolska nie należy do G7. Papież weźmie zatem udział w sekcji poświęconej krajom zaproszonym, która zajmie się sztuczną inteligencją. Stolica Apostolska wezwała do powołania światowego organu ds. sztucznej inteligencji na ostatnim Zgromadzeniu Ogólnym ONZ, a papież Franciszek poświęcił temu tematowi orędzia na Światowy Dzień Pokoju i Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu w 2024 roku.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Patronki narodu polskiego 3 maja

2024-04-26 20:46

[ TEMATY ]

Jasna Góra

3 Maja

BPJG

O obecności Maryi, zarówno w naszej historii, ale również w osobistej historii życia wielu Polaków przypomina uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. To jedno z największych świąt maryjnych w Polsce i jeden z największych odpustów na Jasnej Górze.

Częstochowskie sanktuarium to miejsce, gdzie od ponad sześciu wieków czczona jest Matka Chrystusa uważana za patronkę i orędowniczkę polskiego narodu. Jedną z głównych intencji zanoszonych w tym roku 3 maja będzie modlitwa o pokój. Do udziału w uroczystościach, które są znakiem, ale i wezwaniem do budowania jedności, zapraszają paulini.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję