Reklama

„Poznali go po łamaniu chleba...”

Niedziela Ogólnopolska 12/2008, str. 21

Emaus, Sanktuarium Łamania Chleba
Stanisław Markowski

Emaus, Sanktuarium Łamania Chleba<br>Stanisław Markowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy zajął z nimi miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. Wtedy otworzyły się im oczy i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu (Łk 24, 30-31).
W Ewangelii wg św. Łukasza czytamy też: „Tego samego dnia dwaj z nich byli w drodze do wsi, zwanej Emaus, oddalonej o 60 stadiów od Jerozolimy. Rozmawiali oni ze sobą o tym wszystkim, co się wydarzyło” (Łk 24, 13-15)
Mimo tak dokładnego opisu w różnych okresach trzy miejscowości rywalizowały o tytuł ewangelicznego Emaus. W XII stuleciu rozpoczęto poszukiwania właściwego miejsca, które by odpowiadało parametrom, o których mowa w Ewangelii wg św. Łukasza. I tak „los” padł na zamek Fontenoid (biblijna nazwa: Kiriat-Jearim). Teoria ta nie przyjęła się jednak na długo.
W XIV wieku zwrócono uwagę na wioskę „El-Qubeibeh”, usytuowaną przy drodze z Jafy do Jerozolimy. Tego rodzaju tradycję przyjęli Ojcowie Franciszkanie, którzy w 1335 r. przybyli do Ziemi Świętej, aby opiekować się miejscami uświęconymi obecnością Chrystusa. Franciszkanie zapoczątkowali m.in. organizację pielgrzymek do tej miejscowości. Celem pielgrzymek były ruiny zamku, a szczególnie kaplica zamkowa.
W 1861 r. teren ten zakupiła markiza Paulina de Nicolay. Odbudowano z ruin zamek, adaptując go do celów kultowych. Następnie odbudowano lub dobudowano kilka pomieszczeń mieszkalnych i w takim stanie markiza obiekt ten przekazała Kustodii Ziemi Świętej.
W czasach późniejszych, zwłaszcza w latach 1940-44, przeprowadzono dokładniejsze prace wykopaliskowe, dzięki czemu można było już ustalić pewną chronologię. W taki to sposób stwierdzono, że już w czasach Chrystusa istniała tam wioska, a dom Kleofasa, o którym mowa w Ewangelii, został włączony w strukturę budowy kościoła.
Obecna świątynia została wzniesiona na miejscu poprzedniego kościoła z okresu średniowiecza, 12 października 1902 r. została konsekrowana. Budowla składa się z trzech naw. W lewej nawie znajduje się prostokątny obiekt. Tradycja podpowiada, że to właśnie był dom ucznia Kleofasa. W tym domu uczniowie przy stole rozpoznali Chrystusa Zmartwychwstałego po łamaniu chleba.
Malowidła, obrazy, witraże w tym kościele tematycznie związane są z wielkanocnym wydarzeniem w Emaus. Trzy obrazy w antepedium przedstawiają Pana Jezusa, św. Kleofasa i św. Szymona. W absydzie nad ołtarzem płaskorzeźba przedstawia moment „łamania chleba”.
Podczas spotkania z uczniami Jezus Zmartwychwstały jawi się jako prorok i wyjaśnia konieczność swego cierpienia, śmierci i zmartwychwstania. „...On rzekł do nich: «O, nierozumni, jak nieskore są wasze serca do wierzenia we wszystko, co powiedzieli prorocy! Czyż Mesjasz nie miał tego cierpieć, aby wejść do swojej chwały?». I zaczynając od Mojżesza, poprzez wszystkich proroków, wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego” (Łk 24, 25-27).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Jak rozumieć świętych obcowanie?

2025-10-02 21:00

[ TEMATY ]

Credo

Adobe Stock

Punkty Credo są niczym drogowskazy na drodze wiary, które dzięki książce „Credo. Krok po kroku” możemy dostrzec i jeszcze pełniej zrozumieć.

Ksiądz prof. Janusz Lekan, dogmatyk i duszpasterz, profesor na Wydziale Teologii KUL, autor licznych publikacji naukowych i popularyzatorskich, tym razem dotyka spraw fundamentalnych dla ludzi wierzących – w sposób jasny i przystępny analizuje Wierzę w Boga, czego owocem jest książka „Credo. Krok po kroku”. Publikacja ta staje się w Roku Świętym 2025 zaproszeniem do przejrzenia się w „zwierciadłach wiary”. Autor dotyka elementarnej dla wierzących kwestii, czyniąc to z niezwykłą wrażliwością duchową i pedagogicznym zacięciem. Autor wyjaśnia krok po kroku przebogatą treść Credo. Książka ks. prof. Lekana stanowi istotną pomoc w ukazaniu ludziom wiary sensu tego, w co wierzą, i poszczególnych prawd wiary.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Zmarł ks. kan. Kazimierz Gniot. Miał 72 lata

2025-10-02 21:00

[ TEMATY ]

Pszenno

śmierć kapłana

kapłan diecezji świdnickiej

ks. Kazimierz Gniot

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

ks. kan. Kazimierz Gniot (1953-2025)

ks. kan. Kazimierz Gniot (1953-2025)

We wtorek 2 października w Świdnicy zmarł ks. kan. Kazimierz Gniot, wieloletni proboszcz parafii św. Mikołaja w Pszennie.

Urodził się 21 kwietnia 1953 r. w Leśnej. Po ukończeniu Technikum Górniczego w Zgorzelcu w 1973 r. wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego we Wrocławiu. Po sześciu latach studiów filozoficzno-teologicznych 19 maja 1979 r. z rąk bp. Wincentego Urbana otrzymał święcenia kapłańskie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję