Echo donośnie brzmiącego dzwonu sanktuarium fatimskiego dotarło 13 maja do bazyliki mniejszej Świętych Erazma i Pankracego, w której po procesji z figurą Matki Bożej Fatimskiej w 96. rocznicę objawień odprawiono pierwsze w historii nabożeństwo fatimskie
Uroczystość rozpoczęła się przed południem w kaplicy św. Anny, gdzie przed Najświętszym Sakramentem wierni odmówili wszystkie tajemnice Różańca. O godz. 17 ruszyła procesja z figurą Matki Bożej Fatimskiej przywiezioną jako wotum przez uczestników ubiegłorocznej pielgrzymki do Fatimy. Figurę poświęcono jesienią ub.r. i już wówczas zapowiedziano, że w jeleniogórskiej bazylice będą odprawiane nabożeństwa fatimskie. I tak właśnie stało się 13 maja.
W poprzednich latach zdarzało się, że parafię nawiedzał wizerunek fatimskiej Pani podczas peregrynacji. Teraz wspólnota może już regularnie uczestniczyć w nabożeństwach dziękczynnych, przebłagalnych i prosić o łaski Najświętszą Panienkę. Objawienia fatimskie, jak zaznaczył podczas uroczystości proboszcz ks. Bogdan Żygadło, były jednym z ważniejszych wydarzeń dla Kościoła w XX wieku. Wydarzeniom nadaje się, zwłaszcza ostatnio, jedynie apokaliptyczny wymiar zapowiedzi ogromnych katastrof i zniszczenia, pozostawiając w cieniu temat ostatecznego zwycięstwa Niepokalanego Serca Maryi. W homilii ks. Kamil Iwanowski, wikariusz bazyliki, skupił się na rozważeniu pierwszego orędzia fatimskiego, które Najświętsza Maryja Dziewica skierowała przed 86 laty do trojga pastuszków w Cova da Iria, miejscu objawień.
Nabożeństwa fatimskie będą odbywały się w bazylice mniejszej od maja do października 13. dnia każdego miesiąca. Będzie to swego rodzaju most duchowy, łączący naszą świątynię ze wszystkimi miejscami kultu Pani z Fatimy na całym świecie. Warto podkreślić, że Portugalczycy są przekonani, iż dzięki nawróceniu i słuchaniu Matki Bożej, która wzywała do pokuty i modlitwy różańcowej, ich kraj dotknięty okropnościami I wojny światowej ominęły fronty i nieszczęścia II wojny światowej. Dziś, kiedy Kościół w Portugalii musi stawić czoła ateistycznej propagandzie, podobnie jak inne kraje Europy i świata, katolicy na nowo okrywają znaczenie przesłania Najświętszej Panienki z Fatimy.
Historia pokazuje wyraźnie, że tam, gdzie zabrakło zdrowej pobożności maryjnej, gdzie wykluczono z wizji Kościoła jego Matkę, dochodziło do rozłamów, schizm, powstawania sekt.
O Kościele mówimy, że jest naszą matką. A w Litanii Loretańskiej przyzywamy opieki Maryi jako Matki Kościoła. Czy to są różne macierzyństwa?
Ostatnia niedziela roku liturgicznego, nazywana Niedzielą Chrystusa Króla, opisuje scenę ukrzyżowania Jezusa. To musi dziwić. Nie widzimy Chrystusa królującego w chwale, potężnego, wszechmogącego, Sędziego żywych i umarłych, ale ukrzyżowanego.
Gdy ukrzyżowano Jezusa, lud stał i patrzył. A członkowie Sanhedrynu szydzili: «Innych wybawiał, niechże teraz siebie wybawi, jeśli jest Mesjaszem, Bożym Wybrańcem». Szydzili z Niego i żołnierze; podchodzili do Niego i podawali Mu ocet, mówiąc: «Jeśli Ty jesteś Królem żydowskim, wybaw sam siebie». Był także nad Nim napis w języku greckim, łacińskim i hebrajskim: «To jest Król żydowski». Jeden ze złoczyńców, których tam powieszono, urągał Mu: «Czyż Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas». Lecz drugi, karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież – sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił». I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa». Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś będziesz ze Mną w raju».
Nie ustaje przemoc w ostatniej palestyńskiej wiosce zamieszkanej całkowicie przez chrześcijan. „Te akty wandalizmu i przemocy są nie do przyjęcia i wymagają stanowczego potępienia” – podkreśla proboszcz parafii w Taybeh, o. Bashar Fawadleh.
Zniszczone budynki i samochody, podpalenia, szkody w uprawach: przemoc i ataki izraelskich osadników w Palestynie nie ustają. Nie ma już spokoju nawet w Taybeh, niewielkiej wiosce oddalonej o kilka kilometrów na północ od Jerozolimy i na wschód od Ramallah, znanej jako ostatnia palestyńska miejscowość zamieszkana w całości przez chrześcijan. „W ostatnich dniach doświadczyliśmy nowych ataków ze strony osadników” – wyjaśnia mediom watykańskim o. Bashar Fawadleh, pochodzący z Aboud, kolejnej małej wioski w okolicach Ramallah, od 2021 r. proboszcz parafii w Taybeh. W wiosce, liczącej niewiele ponad tysiąc mieszkańców, są aż trzy kościoły: prawosławny, melchicki i obrządku łacińskiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.