Reklama

Uczniowie na rekolekcjach, a gdzie nauczyciele?

Niedziela przemyska 51/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dobrą tradycją w wielu szkołach podstawowych i średnich stały się szkolne rekolekcje wielkopostne czy adwentowe. Pomimo różnych sposobów ich prowadzenia, główny cel pozostaje ten sam. Jest nim duchowe przygotowanie dzieci i młodzieży do godnego przeżywania Świąt, a także zachęta do przestrzegania zasad moralnych, którymi w życiu powinien kierować się każdy chrześcijanin. Niestety, coraz bardziej powszechne staje się dzisiaj narzekanie na niewłaściwe postępowanie młodego pokolenia. Często celem życia młodych stają się wzorce ukazywane w filmach sensacyjnych, gdzie wszechobecna jest przemoc, pogoń za pieniędzmi i władza, a także zupełny brak zasad moralnych. Młody człowiek spędzając po kilka godzin dziennie przed telewizorem i oglądając drastyczne, brutalne sceny, staje się mniej wrażliwy na dobro i piękno. Natomiast trzydniowe rekolekcje stanowią dla niego pewnego rodzaju oderwanie od szarej, codziennej rzeczywistości i pozwalają skoncentrować się na poszukiwaniu sensu życia. Autentyczny udział w rekolekcjach staje się dla wielu młodych osób źródłem głębokich przeżyć duchowych prowadzących często do nawrócenia i zmiany grzesznego sposobu myślenia, a także postępowania. Dlatego rodzicom, nauczycielom i katechetom powinno zależeć na tym, aby społeczność szkolna wyniosła jak najwięcej korzyści z tych duchowych ćwiczeń.

Obecnie wiele szkół docenia znaczenie rekolekcji dla społeczności uczniowskiej i nauczycielskiej, a także podchodzi dość odpowiedzialnie do działań związanych z ich organizowaniem. Dyrekcja, nauczyciele i wychowawcy szkół, w których uczy się młodzież katolicka, uczestniczą w różnym stopniu w rekolekcjach. Znaczna grupa nauczycieli pomaga katechetom w opiece nad dziećmi i młodzieżą. Również czuwają oni nad porządkiem i bezpieczeństwem uczniów podczas drogi ze szkoły do kościoła. W takich szkołach nie ma poważnych problemów związanych z udziałem młodzieży w praktykach religijnych. Doświadczeni pedagodzy wiedzą, że oni sami mają być pierwszym i najważniejszym wzorem do naśladowania dla swoich wychowanków. Przecież młode pokolenie poszukuje autorytetów i najczęściej w oparciu o nie buduje własny system wartości. Rekolekcje szkolne są niewątpliwie dobrym sprawdzianem wzajemnego zrozumienia i współdziałania między osobami odpowiedzialnymi za wychowanie młodzieży i dzieci.

Mając na uwadze liczne dobrodziejstwa płynące z pełnego uczestnictwa w rekolekcjach należy postawić trudne i może kłopotliwe pytanie - dlaczego w niektórych szkołach oprócz katechetów, tak mało osób jest zainteresowanych udziałem w nich uczniów. Wynikiem tej bierności są fakty, z których wynika, że wielu nauczycieli pozostaje w tym czasie w szkole lub w domu, wykorzystując dni wolne od nauki do robienia przedświątecznych porządków. Natomiast znaczna część młodzieży biorąc przykład ze swoich pedagogów również nie uczestniczy w rekolekcjach. Nie ulega wątpliwości, iż takie postępowanie jest niezgodne z etyką nauczyciela, a także nie ma nic wspólnego z poczuciem dobrze rozumianej odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów, którzy biorąc udział w rekolekcjach są na zajęciach poza szkołą i mają prawo do opieki. Przecież dni rekolekcji stanowią dla nauczycieli normalny okres pracy pedagogicznej i wychowawczej z młodzieżą, a nie są czasem płatnego urlopu bez żadnych zobowiązań. Nie można przecież całą odpowiedzialnością za przygotowanie i przeprowadzenie rekolekcji obarczać jednego czy dwóch katechetów, gdyż bez pomocy nauczycieli nie będą oni w stanie poradzić sobie z grupą liczącą nieraz kilkuset uczniów.

Konieczna zatem staje się wzajemna współpraca, zrozumienie i pomoc w trudnym dziele wychowania dzieci i młodzieży. Rekolekcje adwentowe są jednym z wielu sposobów duchowego formowania uczniów przez ukazywanie im trwałych i niezmiennych zasad moralnych będących podstawą życia każdej zdrowej etycznie społeczności ludzkiej. Przecież od młodego pokolenia będzie zależeć przyszłość Ojczyzny i Kościoła. Dlatego też troska o jego wychowanie jest wspólnym i najważniejszym obowiązkiem rodziny, szkoły i Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katecheci przeciwko zmianom zasad organizacji religii w szkołach

2024-05-21 16:42

[ TEMATY ]

katecheta

Bożena Sztajner/Niedziela

Nauczyciele ze Stowarzyszenia Katechetów Świeckich krytykują propozycję MEN zmian w zasadach organizacji lekcji religii w szkołach. Według nich spowodują one utratę pracy przez część katechetów. Opowiadają się za natomiast za wprowadzeniem obowiązkowych dla uczniów lekcji religii lub etyki.

Pod koniec kwietnia do konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zaproponowano w nim uelastycznienie możliwość organizacji nauki religii i etyki. Łatwiej niż dotychczas będzie można tworzyć grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.

CZYTAJ DALEJ

Największą wartością człowieka jest służba innym

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mk 9, 30-37.

Wtorek, 21 maja. Dzień powszedni albo wspomnienie świętych męczenników Krzysztofa Magallanesa, prezbitera i Towarzyszy

CZYTAJ DALEJ

Katecheci przeciwko zmianom zasad organizacji religii w szkołach

2024-05-21 16:42

[ TEMATY ]

katecheta

Bożena Sztajner/Niedziela

Nauczyciele ze Stowarzyszenia Katechetów Świeckich krytykują propozycję MEN zmian w zasadach organizacji lekcji religii w szkołach. Według nich spowodują one utratę pracy przez część katechetów. Opowiadają się za natomiast za wprowadzeniem obowiązkowych dla uczniów lekcji religii lub etyki.

Pod koniec kwietnia do konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zaproponowano w nim uelastycznienie możliwość organizacji nauki religii i etyki. Łatwiej niż dotychczas będzie można tworzyć grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję