Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Wakacyjne wędrówki po diecezji

Czesław Dźwigaj – artysta wszechstronny

Znany najbardziej z twórczości rzeźbiarskiej Czesław Dźwigaj, napisał kiedyś, pośród wielu swoich wierszy: „Informuję, że/ poskromiony codziennością/ wynajduję w sobie nadsiły/ wypełniam swoją niszę/ zapominając o biologii/ Na forum życiowej bitwy/ jak sekundowy Syzyf/ zaciekle walczę by/ Ptaki śpiewały dalej/aktorzy nie byli widzami/ reflektory nie wyręczały słońca/ dorośli trwali dorosłością/ Nie chcę przyprawiać obłoków/ nie potrzebuję oceniać innych/ nie mam prawa wytyczać dróg/ Jednak zwyczajnym pacierzem/ wznoszę błagalne petycje/przypominając starą prawdę/ o potrzebie bycia człowiekiem”. Kryje się w tych słowach prawda o nim samym…

Tworząc godne uwagi dla jednych, a zarazem kontrowersyjne dla niektórych dzieła, pisząc utkane życiem słowa, składając barwne szkła w całość tętniącą swoim życiem, Czesław Dźwigaj chce przekazać to, co najważniejsze: prawdę o Bogu i człowieku.

Jego prace zna niemal cały świat. W diecezji sosnowieckiej zawdzięczamy mu całościową aranżację i wyposażenie wnętrza kościoła św. Rafała Kalinowskiego w Dąbrowie Górniczej-Gołonogu, nowy wystrój prezbiterium kościoła św. Tomasza Apostoła w Sosnowcu-Pogoni oraz papieskie spiżowe drzwi, zrealizowane do kościoła św. Magdaleny w Gołaczewach.

Reklama

– To człowiek, który idealnie realizuje się w swej twórczości i przeżywa sztukę. On nie udaje. Operuje środkami i formą łatwą w odbiorze, co czyni go zrozumiałym dla odbiorców. Jednocześnie w swej dosadności i prostocie realizacji kryje się jakaś transcendencja i tajemnica, którą chce się odkryć. Jego twórczość jest pełna symboli odnoszących nas do Boga i mówiąca o człowieku. Zachwyca bogactwem pomysłów rzeźby monumentalnej oraz małych form, np. medalierskich. Nieobce mu są przestrzenie gotowe do aranżacji i pełne ekspresji pomysły dotyczące witraży. Zaskakuje i inspiruje – stwierdza Bogdan Czesak, uczeń Czesława Dźwigaja.

Czesław Dźwigaj urodził się w 1950 r. w Nowym Wiśniczu. W 1977 r. ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom zrealizował w pracowni prof. Antoniego Hajdeckiego. Jako profesor nadzwyczajny kieruje Pracownią Rzeźby w Ceramice na krakowskiej ASP, piastuje również stanowisko kierownika Katedry Sztuki na Uniwersytecie w Rużomberok (Słowacja), w latach 1994–2011 był wykładowcą Uniwersytetu Papieskiego im. Jana Pawła II w Krakowie.

W swym dorobku ma kilkadziesiąt pomników, m.in.: „Grudzień’70” w Szczecinie, „Synom tej Ziemi” w Świątnikach Górnych, pomniki gen. Leopolda Okulickiego i Stanisława Fischera w Bochni. Zrealizował blisko 70 pomników Jana Pawła II w kraju i za granicą, m.in. w: Chicago, Phoenix, Wyandotte (USA), Posadas (Argentyna), Hanowerze i Herdorf-Dermbach (Niemcy), Rzymie, Dux (Liechtenstein), Fatimie (Portugalia), Lourdes (Francja), Wilnie, Siluva, Kownie (Litwa) i La Laguna-Teneryfa (Hiszpania). Jest autorem kompleksowych aranżacji obiektów sakralnych, ponad 40 monumentalnych drzwi ze spiżu, ponad 100 witraży oraz licznych małych form rzeźbiarskich i ponad 600 medali i plakiet. Jest również twórcą realizacji rzeźbiarskich, takich jak: „Epitafium Cypriana Kamila Norwida” w katedrze na Wawelu, płaskorzeźby „Dawid w Betlejem”, cyklu „Via Santa”, cyklu „Nadzieje i Lęki” oraz kilkudziesięciu tablic pamięci i popiersi.

Reklama

Na wyjątkową uwagę zasługuje wystrój kościoła św. Rafała Kalinowskiego w Dąbrowie Górniczej-Gołonogu, autorstwa Profesora. Jak stwierdził proboszcz, ks. kan. Antoni Idasiak, wystrój nawiązuje do nowoczesnego stylu i do tradycji. Zawiera wiele symbolicznych treści. W głównym ołtarzu jest 13 sylwetek współczesnych i dawnych świętych, m.in.: św. Rafała Kalinowskiego, św. Brata Alberta, bł. Matki Teresy, czy św. Ojca Pio. Na szczególną uwagę zasługują: stacje drogi krzyżowej, chrzcielnica, kropielnice, figury Ewangelistów, figura Chrystusa Króla – pamiątka zawierzenia parafii i miasta Chrystusowi Królowi, aniołowie oraz krzyż przy głównym ołtarzu w kształcie kotwicy. Wszystkie wymienione prace są wykonane w brązie. Ponadto imponujące są drzwi spiżowe poświęcone m.in. stworzeniu świata, Matce Bożej, św. Janowi Pawłowi oraz historii Polski – „Polonia Semper Fidelis”.

W głównych drzwiach kościoła autor przedstawił historię opartą na Księdze Rodzaju, kiedy Bóg stwarza świat oraz pierwszych rodziców, Adama i Ewę. Jest tam również ukazana historia wypędzenia z raju, potopu czy Kaina i Abla. W drzwiach bocznych, tzw. maryjnych, Profesor zawarł prawdę o wybraniu Najświętszej Maryi Panny na matkę Zbawiciela oraz fakty z Jej życia wyrażone w tajemnicach Różańca. W drzwiach tzw. papieskich można zobaczyć działanie Chrystusa w sakramentach kościoła i dar Boga dla Kościoła, jakim jest św. Jan Paweł II. Z boku świątyni znajdują się drzwi opowiadające historię naszej ojczyzny i Kościoła w Polsce. Zachwycają pięknem kompozycji oraz wspaniałym powiązaniem wydarzeń z życia świętych i błogosławionych – synów i córek naszego narodu.

Prace prof. Czesława Dźwigaja są przesiąknięte patriotyzmem i wiarą. Mogą stanowić wymowną pomoc dla tych, którzy chcą przez sztukę zbliżyć się do Boga, bo, jak pisał Cyprian Kamil Norwid, „piękno na to jest, by zachwycało do pracy – praca, by się zmartwychwstało”.

2015-08-13 10:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Malarstwo, które uwrażliwia na piękno

Niedziela częstochowska 10/2014, str. 3

[ TEMATY ]

sztuka

Wojciech Mścichowski

Godnym odnotowania wydarzeniem kulturalnym Częstochowy początku 2014 r. stała się zaprezentowana w Pałacu Ślubów wystawa malarstwa pędzla Gabrieli Polaczek, członka Częstochowskiego Stowarzyszenia Plastyków im. J. Dudy-Gracza. Od 21 lutego do 2 kwietnia br., odwiedzający budynek stanowiący relikt PRL, pełniący funkcję Urzędu Stanu Cywilnego, mogą podziwiać piękno natury przeniesione na płótno za pomocą techniki sztalugowej olejnej, pasteli i akwareli autorstwa częstochowskiej artystki. Ściany Sali Reprezentacyjnej na I piętrze ożywiły się kolorytem polskich kwiatów i łąk. Zachwycają stare chaty pośród zieleni pól, pełne słonecznych barw wzgórza, wodospady, leśne dróżki, pejzaże zimowe, zaciszne uliczki, stare młyny i fragmenty architektury miejskiej. Jest to malarstwo, które wzrusza, zmusza do refleksji nad pięknem dzieł Stwórcy, uspokaja, zachęcając do głębokiej zadumy, ale także szokuje grą świateł, kolorystyką i precyzją przedstawienia detali. Wydaje się, że ze względu na przeznaczenie budynku, który dzięki tego typu wystawom stał się kolejną galerią sztuki w Częstochowie, eksponowane prace mogą stanowić doskonałą okazję do zaopatrzenia się w niepowtarzalne prezenty ślubne.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio i epidemie

2021-07-13 12:51

[ TEMATY ]

O. Pio

św. o. Pio

"Głos Ojca Pio"

Zakon Braci Mniejszych Kapucynów, Prowincja Krakowska

Ani epidemia hiszpanki, która dotknęła Włochy, nie omijając nawet Ojca Pio, ani plaga gąsienic, która dotarła do San Giovanni Rotondo, rujnując zbiory migdałów, nie odebrały Stygmatykowi wiary w Opatrzność Bożą. Odwołując się do Boga, który jest Panem historii i całego stworzenia, wierzył w moc Jego łaski, czyniącej cuda.

Poważny wirus grypy pandemicznej, zwanej hiszpanką, który pojawił się w 1918 roku i w krótkim czasie rozprzestrzenił się po całym świecie, pod pewnymi względami był podobny do dzisiejszej epidemii koronawirusa. Ze względu na jego początkowo niską śmiertelność nie zaalarmowano we właściwy sposób opinii publicznej.

CZYTAJ DALEJ

Odpowiedź Ministra Edukacji i Nauki na list Przewodniczącej Komisji Kultury i Edukacji Parlamentu Europejskiego

2021-07-23 17:46

[ TEMATY ]

list

parlament europejski

Przemysław Czarnek

polityka antypolska

Karol Porwich/Niedziela

Przemysław Czarnek

Przemysław Czarnek

Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek odniósł się do listu przewodniczącej Komisji Kultury i Edukacji Parlamentu Europejskiego, Pani Sabine Verheyen. W swoim piśmie minister przytoczył bolesne karty antypolskiej polityki Niemiec w okresie międzywojennym, dramat września 1939, okupacji niemieckiej i zakłamania historii w czasach panowania komunizmu, ale także współczesne próby zniekształcania obrazu dziejów m.in. w niemieckich mediach.

- Po zagarnięciu ziem Polski we wrześniu 1939 roku w propagandzie niemieckiej przedstawiano Polskę jako kraj zacofany, nieprzygotowany do wojny. Za przegraną we wrześniu 1939 roku obwiniano władze polskie i sojusz Polski z Anglią i Francją. Podobnie postępował okupant sowiecki, który brutalny atak na Polskę 17 września 1939 roku i zajęcie wschodniej części naszego kraju usprawiedliwiał obroną życia i mienia ludności białoruskiej i ukraińskiej – napisał minister Przemysław Czarnek. – Po wojnie narzucone Polsce władze komunistyczne nie oszczędzały w krytyce przedwojennej Polski, umniejszały polski wkład w walkach w czasie II wojny światowej, a pomnik Powstańcom Warszawskim w Warszawie postawiono dopiero w 1989 roku, 45 lat od powstania – dodał minister.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję