Reklama

Śpieszą ze wsparciem... dla kolegów

Kiedy powstawali, wcale nie myśleli o formalnej rejestracji. Najzwyklej w świecie pośpieszyli z pomocą potrzebującym kolegom.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Zaczęło się od sprzedaży świec Caritas i kartek świątecznych w 2001 r. Uczniowie rozprowadzali w szkole wśród swoich kolegów świąteczne pamiątki. Nie było jednak w tych działaniach nic spektakularnego ani dziwnego" - wspomina Magdalena Wieczorek, pedagog szkolny. Niemniej jednak akcja przeprowadzona w szkole uświadomiła wszystkim prawdę znaną od lat. W placówce, tak jak w każdej instytucji oświatowej, znajduje się wiele osób wymagających pomocy. Na co dzień nie są zauważani. A skoro pomogło się raz, to dlaczego nie można pomóc po raz drugi? Można. I będzie to czynić organizujące właśnie struktury formalne koło Caritas przy Zespole Szkół Zawodowych nr 4 w Sosnowcu.
"Zdumiała nas liczba uczniów włączających się w dzieła charytatywne. Z 600 podopiecznych 150 wzięło udział w ostatniej akcji przeprowadzonej w hipermarkecie Hipernova w Sosnowcu. Akcja polegała na tym, że uczniowie pomagali pakować zakupy klientom sklepu. Za pomoc otrzymywali drobne datki. Cieszy nas również i to, że w działania charytatywne włączają się nauczyciele i wychowawcy. Oni też poświęcają swój czas i energię - powiada ks. Grzegorz Nalepa, inicjator przedsięwzięcia. - Ponadto to oni motywują, zachęcają i w końcu koordynują działania uczniów. Mają też satysfakcję z efektów ich pracy, bo łatwo je zauważyć. Za większość zarobionych pieniędzy przygotowano paczki świąteczne dla uczniów i ich rodzin. Pozostałą kwotę przeznaczono na doraźną pomoc". "Ciekawostką jest, że dzieci, które brały udział w zbiórce, otrzymały później paczki, czyli sami będąc w trudnej sytuacji, wpierw pomogli komuś innemu. To szlachetna postawa godna naśladowania" - podkreśla Edyta Rostowska, nauczyciel przedmiotów zawodowych. Agnieszka Komenda, Elżbieta Krawczak, uczennice IV klasy Liceum Zawodowego od początku brały udział w działaniach charytatywnych. Wcale tego nie żałują. Mają nadzieję, że znajdą następców, gdy opuszczą mury szkoły. "Czułam taką potrzebę i nie było istotne, że poświęcam swój wolny czas. Radość moich kolegów z otrzymanych paczek wynagrodziła wszelkie trudy. A ponadto było to nowe doświadczenie" - opowiadają dziewczyny.
"Do czasu, gdy działania koła były spontaniczne i okresowe, nie trzeba było przygotowywać formalnych struktur. W momencie, gdy wolontariusze wyszli poza mury szkoły, konieczne jest sformalizowanie działań. Koło Caritas musi po pierwsze budzić zaufanie, a także mieć jasno sprecyzowane cele" - powiedziała Niedzieli Małgorzata Raczyńska, wicedyrektor Zespołu Szkół Zawodowych w Sosnowcu. Dlatego w najbliższym czasie zostanie wybrany zarząd i utworzony statut koła Caritas.
A już teraz pojawiły się nowe plany działań. "Nie chcielibyśmy, aby koło ograniczało się tylko do pomocy finansowej - mówi Małgorzata Raczyńska - na początku roku można przecież zorganizować giełdę podręczników. Starsi uczniowie mogą przecież ofiarować lub sprzedać za symboliczną kwotę używane książki. To także byłaby forma pomocy. Wiemy przecież, ile kosztują nowe podręczniki". Ks. Grzegorz Nalepa zapowiada także nawiązanie bliższej współpracy z Caritas Diecezji Sosnowieckiej. Współpraca ta otwiera nowe możliwości i horyzonty pracy charytatywnej w ciągu roku szkolnego i w czasie wakacji. Należy pamiętać, że młodzież nauczona wrażliwości, bezinteresownej pomocy i otwartości wykorzysta tę naukę w dorosłym życiu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francja: znikną nazwy szkolnych wakacji odwołujące się do świąt chrześcijańskich?

2025-10-02 13:17

[ TEMATY ]

Francja

nazwy szkolnych wakacji

święta chrześcijańskie

Adobe Stock

Krajowa Rada Edukacji we Francji przyjęła propozycję jednego z lewicowych związków zawodowych, by zmienić tradycyjne nazwy okresów wakacyjnych w szkołach i na wyższych uczelniach, odwołujące się do świąt chrześcijańskich i zastąpić je określeniami świeckimi. Gdyby tak się stało, ze słownika zniknęłyby takie określenia jak: „wakacje wielkanocne” (vacances de Pâques), „wakacje bożonarodzeniowe” (vacances de Noël) czy „wakacje Wszystkich Świętych” (vacances de la Toussaint).

Z tą inicjatywą wystąpił związek zawodowy FSU-SNUipp. Jego zdaniem dotychczasowe nazwy nie są już odpowiednie dla dzisiejszej edukacji narodowej. Na posiedzeniu Krajowej Rady Edukacji 1 października wniosek został przyjęty 44 głosami „za”, przy 7 głosach „przeciw”.
CZYTAJ DALEJ

Służą – strzegą – prowadzą

Są jednymi z najbardziej tajemniczych istot pojawiających się na biblijnych kartach. Uczestniczą w najważniejszych momentach historii zbawienia. Interweniują w naszym życiu niczym agenci do zadań specjalnych i nie afiszują się ze swoją obecnością. Kim są, czym się zajmują i jak wyglądają?

Anioły znajdują się nie tylko w niebie, choć wydaje się, że jako dla istot czysto duchowych jest to dla nich naturalne miejsce. Ich najważniejszymi zadaniami są poznawanie, wielbienie, chwalenie i miłowanie Boga. Pełnią jeszcze jedną funkcję: opiekują się ludźmi. Poznajmy Bożych posłańców przez ich czyny na Ziemi.
CZYTAJ DALEJ

Quo vadis, European education? Debata w Parlamencie Europejskim o przyszłości szkoły

2025-10-02 19:41

[ TEMATY ]

szkoła

parlament europejski

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

1 października 2025 r. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła się międzynarodowa konferencja „Quo vadis, European Education?”, poświęcona konsekwencjom i ryzykom związanym z projektem Europejskiego Obszaru Edukacji. Wydarzenie zorganizowała europoseł Małgorzata Gosiewska (ECR), która w swoim wystąpieniu otwierającym wskazała na zagrożenia, jakie niesie ze sobą unifikacja systemów edukacyjnych w Europie.

Konferencję otworzyła poseł do Parlamentu Europejskiego Małgorzata Gosiewska, zwracając uwagę, że projekt Europejskiego Obszaru Edukacji może prowadzić do osłabienia tożsamości narodowych. Podkreśliła, że edukacja to nie tylko wiedza, ale również fundament kulturowy i aksjologiczny, bez którego Europa może utracić swoje korzenie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję