Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Słowo o Bożym Miłosierdziu

Ks. Mariusz Karaś – kanclerz Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu zainaugurował 7. edycję Diecezjalnej Akademii Rodziny. Pierwsze tegoroczne spotkanie odbyło się 12 marca, tradycyjnie w auli Wydziału Nauk o Ziemi UŚ w Sosnowcu. Głównym prelegentem była s. Faustyna Olszewska ze Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach, która mówiła o orędziu zapisanym w „Dzienniczku” św. Faustyny Kowalskiej

Niedziela sosnowiecka 13/2016, str. 5

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Piotr Lorenc

S. Faustyna Olszewska wyjaśnia symbolikę obrazu Jezusa Miłosiernego

S. Faustyna Olszewska wyjaśnia symbolikę obrazu Jezusa Miłosiernego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Siostra Olszewska przedstawiła istotę nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego, wyjaśniła symbolikę obrazu „Jezu, ufam Tobie” oraz znaczenie Koronki do Miłosierdzia Bożego i Godziny Miłosierdzia. – Obraz Jezusa Miłosiernego należy do najbardziej znanych we współczesnym świecie wizerunków Chrystusa Zmartwychwstałego. Jest on niezwykły nie tylko z tego względu, że jest najbardziej rozpowszechniony, ale przede wszystkim dlatego, że jego współautorem jest sam Pan Jezus, który właśnie w takiej postaci ukazał się św. Faustynie 22 lutego 1931 r. Obraz powstał więc z woli samego Jezusa. Jest znakiem i zarazem wizualną syntezą całego orędzia o Bożym Miłosierdziu – powiedziała s. Olszewska.

Cudowny wizerunek

Prelegentka szczegółowo opisała znaczenie obrazu. – Niektóre elementy tego obrazu Pan Jezus dodatkowo wyjaśnił w kilku objawieniach w Wilnie w 1934 r., gdy w pracowni Eugeniusza Kazimirowskiego powstawał pierwszy wizerunek malowany według wizji płockiej. Na pytanie o znaczenie promieni Jezus powiedział: „Te dwa promienie oznaczają krew i wodę. Blady promień oznacza wodę, która usprawiedliwia dusze; czerwony promień oznacza krew, która jest życiem dusz. Te dwa promienie wyszły z wnętrzności miłosierdzia Mojego wówczas, kiedy konające serce Moje zostało włócznią otwarte na krzyżu”. Niewłaściwe wydaje się malowanie tych promieni jako światła, które rozchodzi się we wszystkie strony, także go góry. Te promienie wychodzą z uchylenia szaty na piersiach w okolicy serca, jednak na obrazie serce Jezusa ma być niewidoczne. Kolejny szczegół rysunku dotyczy spojrzenia Jezusa. „Spojrzenie Moje z tego obrazu jest takie jako spojrzenie z krzyża” – takie słowa Pana Jezusa zanotowała w „Dzienniczku” s. Faustyna – wyjaśniała s. Olszewska. Podpis „Jezu, ufam Tobie” kazał s. Faustynie umieścić sam Pan Jezus.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Obietnice i wyzwania

Obraz przedstawiający miłosierdzie Boga przypomina zarazem ewangeliczne wezwanie, aby stawać się „na obraz Boga” przez spełnianie aktów miłosierdzia wobec bliźnich. – Do tak rozumianego kultu obrazu Pan Jezus przywiązał wielkie obietnice. Już przy pierwszym objawieniu obrazu zapewnił, że dusza, która czcić będzie ten obraz, nie zginie, a więc dał obietnicę wiecznego zbawienia. Obiecał także duże postępy na drodze chrześcijańskiej doskonałości, łaskę szczęśliwej śmierci – powiedziała s. Olszewska.

Modlitwy do Miłosierdzia Bożego

Siostra przestrzegła także przed błędami w upowszechnianiu i praktyce nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego. – Często w praktyce i publikacjach powtarza się opinię, że o trzeciej po południu trzeba odmawiać Koronkę do Miłosierdzia Bożego i że Koronka odmawiana o tej porze ma szczególną moc. Takie myślenie wynika z nieznajomości nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego w formach przekazanych przez s. Faustynę i być może z potrzeby korzystania z gotowej formuły modlitewnej. Modlitwa w Godzinie Miłosierdzia jest osobną formą kultu Miłosierdzia Bożego, z którą Jezus związał określoną obietnicę i sposoby jej praktykowania. Nigdzie nie powiedział, że w tej Godzinie trzeba odmawiać Koronkę do Miłosierdzia Bożego. Oczywiście, że o trzeciej możemy odmawiać Koronkę, tak jak o każdej innej godzinie dnia i nocy, ale wtedy nie praktykujemy modlitwy w Godzinie Miłosierdzia, tylko odmawiamy Koronkę. Koronka nie może być bowiem modlitwą w Godzinie Miłosierdzia, gdyż jest skierowana do Boga Ojca, a modlitwa w Godzinie Miłosierdzia ma być skierowana wprost do Jezusa – tłumaczyła s. Olszewska. Jak zapewniła, systematyczna praktyka modlitwy w Godzinie Miłosierdzia wprowadza w osobisty, bezpośredni kontakt z Jezusem, bo każe rozważać Jego miłosierdzie objawione w męce, zwracać się do Niego w sposób bezpośredni, jak do kogoś bardzo bliskiego.

2016-03-22 11:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Otworzyć się na Miłosierdzie

Niedziela przemyska 31/2016, str. 8

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Włodzimierz Rędzioch

Podczas ostatniej pielgrzymki na Jasną Górę, w czasie nabożeństwa pokutnego prowadzonego przez siostry serafitki, kilkakrotnie pojawiła się w formie refleksji, ale także jako wezwanie w modlitwie wiernych prośba, aby Pan Bóg okazał miłosierdzie nam samym i dał łaskę, abyśmy umieli wybaczyć sobie. Bóg, jak to już wielokrotnie wyartykułował Ojciec Święty Franciszek, nie męczy się miłosierdziem, przebaczeniem. Ten dar „niezmęczonego” Boga nie może jednak dotrzeć do naszego serca, ponieważ jest ono uwięzione w okowach pychy, która sprawia, że nienawidzimy samych siebie. Nasze serca podobne są do kościelnych tabernakulów, do których zgubiono klucze. Jezus nie może przyjść, aby nas przytulić do siebie. Na przykładzie naszej dzisiejszej bohaterki chciałbym ukazać, jak ważna jest otwartość człowieka na łaskę przebaczenia i jednocześnie niejako potwierdzić swoje stwierdzenie ujawnione na początku tego cyklu, że na przełomie IX i XX wieku agnostycy, protestanci, ateiści nie dryfowali bezmyślnie na „krach” swoich poglądów, ale starali się dociekać prawdy. To był jakby ich „wkład” w zaistnienie relacji z Bogiem, której owocem były owe nawrócenia.

CZYTAJ DALEJ

Bp Artur Ważny o nowych wyzwaniach, problemach i priorytetach

O nowych wyzwaniach, priorytetach i z czym musi się zmierzyć. "Stąd nie zabieram nic, żadnych mebli, tylko same książki (...). Zabieram tylko całe to dziedzictwo, które noszę - takie duchowe, kulturowe, religijne." - mówi bp Ważny w rozmowie z Radiem RDN.

Cały rozmowa z bp. Arturem Ważnym:

CZYTAJ DALEJ

Warszawska Pielgrzymka Piesza Dziedzictwem Kulturowym

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę trafiła na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Pielgrzymka warszawska nazywana także paulińską, początkami sięga XVIII w. Jej fenomen polega na ciągłości, wierni wypełniali śluby pielgrzymowania do Częstochowy nawet w czasie rozbiorów, wojen i komunizmu. Jest nazywana „matką” pielgrzymek w Polsce.

- Pielgrzymowanie wpisane jest w charyzmat Zakonu i w naszego maryjnego ducha, stąd wielka troska o to dziedzictwo, jakim jest Warszawska Pielgrzymka Piesza. Czujemy się spadkobiercami tego ogromnego duchowego skarbu i robimy wszystko, aby przekazać go nowemu pokoleniu paulinów. To doświadczenie pielgrzymowania zabieramy na inne kontynenty - powiedział o. Arnold Chrapkowski, przełożony generalny Zakonu Paulinów na zwieńczenie pielgrzymki w 2023r.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję