Reklama

Z dziejów kultu Matki Bożej w Zamościu i na Zamojszczyźnie (6)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na terenie naszej diecezji istnieje bardzo wiele miejsc kultu maryjnego. Należy podkreślić, że jedna trzecia spośród znajdujących się na tym obszarze świątyń nosi obecnie wezwania maryjne, zaś niemal wszystkie pozostałe posiadają specjalne ołtarze z obrazami Matki Bożej, otaczane szczególnym nabożeństwem. Nie można pominąć też licznie rozsianych przy drogach i na skraju pól kamiennych figur i kapliczek. W baroku, będącym okresem rozkwitu maryjnej pobożności, ten odsetek poświęconych Matce Bożej świątyń był jeszcze większy. Świadczy o tym zachowana do dziś bogata ikonografia maryjna świątyń szeroko rozumianej tu Zamojszczyzny. Każdy z obrazów ma swoją szczególną historię. Niektóre z nich, jak np. wizerunek Maryi Niepokalanej z ołtarza w kościele w Józefowie, to ilustracje całych traktatów mariologicznych, z których wydawania słynęła drukarnia Akademii Zamojskiej.
Zatrzymamy się na wybranych miejscach kultu maryjnego, w których otaczane czcią wizerunki wyróżnione zostały w sposób szczególny, poprzez uwieńczenie ich złotymi koronami, nałożonymi podczas obrzędów koronacyjnych przeprowadzonych na mocy dekretów papieży i biskupów diecezjalnych.
Najstarsze maryjne sanktuarium na Zamojszczyźnie znajduje się w Krasnobrodzie. Jego początki sięgają 1640 r., kiedy w święto Matki Bożej Śnieżnej, 5 sierpnia, miało miejsce objawienie Maryi mieszkańcowi Szarowoli, Jakubowi Ruszczykowi, podczas którego otrzymał on polecenie postawienia na miejscu objawień figury, jako wotum za cudowne uzdrowienie. Figurę tę zaczęto otaczać szczególną czcią, a w dowód doznanych łask umieszczano na pobliskiej sośnie liczne i cenne wota. W 1648 r., podczas wojen kozackich, figurę Matki Bożej zniszczono. Zrabowano też zawieszone na drzewie cenne przedmioty, zaś przybijane tam również liczne papierowe obrazki wdeptano w ziemię. Gdy po zakończeniu działań wojennych okoliczni mieszkańcy powrócili na miejsce kultu zastali zniszczoną figurę, a przy ściętej sośnie zbutwiałe i zniszczone obrazki wotywne. Jeden wszakże maleńki papierowy obrazek pozostał nienaruszony, mimo deszczy i śniegów. Zabrano go z wielką czcią do Zamościa, gdzie na dworze ordynackim otrzymał bogatą srebrną oprawę i ozdoby z drogocennych kamieni. W miejscu, gdzie stała figura, wystawiono drewnianą kaplicę, a do opieki nad miejscem kultu sprowadzono ojców dominikanów, którzy szerzyli nabożeństwo do Matki Bożej, zakładając w wielu kościołach bractwa różańcowe. Umieszczony w kaplicy obrazek ponownie narażony był na ziszczenie w roku 1673, podczas spalenia sanktuarium przez zapuszczony tu zagon Tatarów, jednak znów ocalał. Powołana w rok później komisja teologiczna złożona z profesorów Akademii Zamojskiej uznała obraz za łaskami słynący. Gorliwą czcicielką Maryi w krasnobrodzkiej rycinie była królowa Maria Kazimiera Sobieska, fundatorka istniejącej do dziś murowanej świątyni.
Wizerunek Maryi z Krasnobrodu to mały dewocyjny obrazek odbity techniką miedziorytu na papierze. Jest on kopią obrazu z końca XV wieku, będącego jednym z licznych wizerunków Madonn, namalowanych przez malarza bolońskiego Francesco Raiboliniego. Oto co o obrazach tego artysty pisał przed przeszło stu laty wybitny niemiecki historyk sztuki, Anton Springer: "Znając choćby jeden z jego obrazów z Madonną, na widok wszystkich innych doznawać się będzie tego samego wrażenia, wywołanego łagodnym, marzycielskim rysem typu kobiecego, pełnego wdzięku i wyrazu pobożności". Odnosi się to zarówno do obrazów, w których Madonna stoi przed Dzieciątkiem w skupieniu pobożnym, jak i do licznych wyobrażeń Madonn, przedstawiających cichą radość szczęścia rodzinnego. Ta radość rodzinnego szczęścia emanuje również z codziennie adorowanego w wielkim ołtarzu krasnobrodzkiego sanktuarium malutkiego obrazka, z którego kieruje Maryja na swój lud łagodne i pełne matczynej miłości spojrzenie - to samo spojrzenie, jakim obdarza leżące u Jej stóp Dzieciątko. Niesłabnący od wieków kult Maryi w Jej krasnobrodzkim obrazie uwieńczony został nałożeniem na cudowny wizerunek papieskich koron, co miało miejsce 5 lipca 1965 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Beata Kempa dla portalu niedziela.pl: Przyglądałam się temu szaleństwu Zielonego Ładu z niedowierzaniem

2024-04-25 10:01

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Beata Kempa

Archiwum Beaty Kempy

Beata Kempa

Beata Kempa

Ostatnia kadencja Parlamentu Europejskiego obfitowała w szereg absurdalnych dyskusji - powiedziała portalowi niedziela.pl Beata Kempa. Jak podkreśliła europoseł Suwerennej Polski kompletną aberracją było m.in. ponad sto debat, które łajały Polskę tylko dlatego, że w naszym kraju były konserwatywne rządy.

Beata Kempa dodaje, że w Europie jest sporo problemów gospodarczych spowodowanych nie tylko wojną na Ukrainie, ale także Zielonym Ładem. A to pcha elity europejskie, bojące się teraz własnych wyborców, do debat, które mocno elektryzują społeczeństwa ideologicznie.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

List pasterski z okazji jubileuszu diecezji lubuskiej

2024-04-25 16:00

[ TEMATY ]

jubileusz

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

List Pasterski

diecezja lubuska

Karolina Krasowska

bp Tadeusz Lityński

bp Tadeusz Lityński

Bp Tadeusz Lityński skierował do diecezjan list pasterski z okazji jubileuszu 900-lecia utworzenia diecezji lubuskiej. Poniżej publikujemy pełną treść słowa Biskupa Diecezjalnego, które w kościołach i kaplicach diecezji zielonogórsko-gorzowskiej zostanie odczytane w niedzielę 28 kwietnia 2024.

Drodzy Diecezjanie, Bracia i Siostry,

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję