Reklama

Kultura

Muzea Watykańskie i wspólnota Żydów pokażą wystawę o menorze

Menora, bez wątpienia najważniejszy symbol religijny judaizmu będzie tematem wystawy organizowanej przez Muzea Watykańskie wraz ze społecznością żydowską Rzymu. Ponad 100 kultowych siedmioramiennych świeczników z różnych epok oraz towarzyszących im informacji o ich znaczeniu historycznym i religijnym zostanie zaprezentowanych w dniach 15 maja - 23 lipca.

[ TEMATY ]

wystawa

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza wspólna wystawa Muzeów Watykańskich i społeczność żydowskiej Rzymu jest czymś więcej niż tylko wydarzeniem kulturalnym. Ekspozycję, którą będzie można oglądać w Braccio di Carlo Magno, w skrzydle kolumnady przy placu świętego Piotra oraz w pomieszczeniach przy synagodze nad Tybrem, ma być również impulsem w dialogu katolicko-żydowskim.

Menora jest państwowym godłem Izraela. Ale jest też częstym symbolem występującym w tradycji żydowskiej i chrześcijańskiej. Średniowieczne siedmioramienne świeczniki można znaleźć w chrześcijańskich świątyniach m. in. w mediolańskiej katedrze, w kościołach od Essen i Brunszwiku w Niemczech aż po estoński Tallin. Nowoczesne przedstawienia menory to częsty motyw m. in. obrazów Marca Chagalla.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Według jednej z teorii siedmioramienny świecznik ze starożytnej Świątyni Jerozolimskiej znajduje się w Watykanie. Były izraelski minister ds. religijnych Szimon Shetreet w 1996 r. stwierdził, że to Watykanie znajduje się menora, która została przywieziona do Rzymu po zniszczeniu świątyni w 70 r. n.e. przez rzymskiego konsula, a później cesarza Tytusa Flawiusza, a potem znalazła się w Bibliotece Watykańskiej. Podczas audiencji poprosił Jana Pawła II aby ten wszczął dochodzenie w sprawie miejsca przechowywania menory. Po wizycie współpracownicy ministra tłumaczyli, że był to zwykły żart.

Reklama

Obecnie uznaje się, że świecznik został zabrany, podobnie jak inne przedmioty żydowskiego kultu, podczas złupienia Rzymu przez Wandalów w 455 r. Wcześniej po upadku Jerozolimy Tytus przywiózł do Rzymu różne przedmioty kultu z Świątyni Jerozolimskiej. Menorę i zdobyte łupy przedstawia relief na Łuku Triumfalnym Tytusa w Wiecznym Mieście.

Jak mówią eksperci wszystkie łupy będące skarbami sztuki początkowo złożone zostały w rzymskiej Świątyni Pokoju. Według podań podczas pożaru ok. roku 190 menora została uratowana. Później król Wandali Genzeryk (390-477) wywiózł ją do Kartaginy. Następnie świecznik trafił do Konstantynopola gdzie ślad po nim zaginął. Jednak na początku XIX wszczęto dużą kampanię w poszukiwaniu menory w nurtach przepływającego przez Rzym Tybru.

Dokładny opis wykonania świecznika podyktowany Mojżeszowi przez Boga znajduje się w rozdziale 25. Księgi Wyjścia. Wykonana ze złota menora towarzyszyła Izraelitom w czasie ich 40 letniej wędrówki z Egiptu do Ziemi Obiecanej a później została złożona w Świątyni Jerozolimskiej.

2017-02-21 19:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza po Tondosie

[ TEMATY ]

wystawa

Maria Bocheńska

Z wystawami jest jak z medalami - mówi Łucja Kłańska Kanarek (w środku z bukietem kwiatów)

Z wystawami jest jak z medalami - mówi Łucja Kłańska Kanarek (w środku z bukietem kwiatów)

Na wernisaż bardzo krakowskiej wystawy została zaproszona nasza redakcja do Holu Kamiennego w Urzędzie Miasta Krakowa, przy pl. Wszystkich Świętych 3 - 4. I w poniedziałek 16 października było dokładnie tak, jak zapowiadał tytuł ekspozycji – „Po krakosku” . Zebrani na wernisażu mogli podziwiać najnowsze prace inspirowane Krakowem, jego pięknem, historią i legendą Na ścianach wyeksponowano przepiękne, mieniące się kolorami obrazy , w tym m.in. „Anielska dorożka”, „Kazimierz biały”, „Pod sklepieniem mariackim”, Krakowski mędrzec XXI wieku”, „Pan Twardowski musi być”, „Opowieści z Kazimierza”, „Koncert wawelski”, „Dudziarz Mistrza Matejki”, „Mój Kraków” „Wawel” i wiele, wiele innych. Jak znam ich autorkę, Łucję Kłańską – Kanarek, to powstały one najpierw w jej wyobraźni, a potem zmaterializowały się na jej obrazach.

Ale ich tematyka to niejedyny krakowski element ekspozycji. Na jej wernisaż stawili się, a jakże, zacni, znani krakowianie, a wystawę otworzył sam prezydent UMK Jacek Majchrowski, który powiedział m.in. : - Z artystką i jej twórczością miałem możność zapoznać się kilka lat temu. Jestem nią oczarowany. Znaczy nimi; i artystką, i twórczością. Mogę powiedzieć, a obecna tu moja żona może to poświadczyć, że mamy w domu obraz pani. Dodał, że twórczość malarki nasuwa mu dwa skojarzenia: - Jest pani może pierwsza po Tondosie ( Stansiław Tondos – malarz z przełomu XIX i XX w., przedstawiający na swych pejzażach miejskich najczęściej Kraków – przyp. red.), która nasze miasto opisuje w malarstwie. Ponadto tak mi się nasuwa skojarzenie z Chagallem.

CZYTAJ DALEJ

Oprócz apostołów, Bóg powołuje także innych uczniów – nas wszystkich

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mk 16, 15-20.

Czwartek, 25 kwietnia. Święto św. Marka, ewangelisty

CZYTAJ DALEJ

List pasterski z okazji jubileuszu diecezji lubuskiej

2024-04-25 16:00

[ TEMATY ]

jubileusz

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

List Pasterski

diecezja lubuska

Karolina Krasowska

bp Tadeusz Lityński

bp Tadeusz Lityński

Bp Tadeusz Lityński skierował do diecezjan list pasterski z okazji jubileuszu 900-lecia utworzenia diecezji lubuskiej. Poniżej publikujemy pełną treść słowa Biskupa Diecezjalnego, które w kościołach i kaplicach diecezji zielonogórsko-gorzowskiej zostanie odczytane w niedzielę 28 kwietnia 2024.

Drodzy Diecezjanie, Bracia i Siostry,

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję