"Bóg wezwał nas przez Ewangelię, abyśmy dostąpili chwały naszego Pana Jezusa Chrystusa" (por. 2 Tes 2, 14). Powyższy werset z dzisiejszej Liturgii mszalnej nabiera szczególnej wymowy w kontekście zakończenia Wielkiego Jubileuszu Wcielenia. Ukazuje on bowiem w świetle Ewangelii nasze chrześcijańskie powołanie do pełni wspólnoty i chwały z Jezusem Chrystusem, naszym Panem i Zbawicielem. Streszcza tym samym trafnie główny cel Wielkiego Jubileuszu, za który pragniemy dziś wypowiedzieć Bogu Najwyższemu nasze uwielbienie i dziękczynienie.
Jubileusz rokiem łaski od Pana
Wezwanie do świętości, do której zachęca dzisiejsza Ewangelia
- to przecież ta sama Radosna Nowina, od której Chrystus, posłany
przez Ojca i namaszczony Duchem Świętym, rozpoczął w synagodze w
Nazarecie swoją publiczną działalność, ogłaszając ubogim, więźniom,
niewidomym i uciśnionym "rok łaski od Pana" (Łk 4, 19). Słowa proroka
Izajasza, od którego została zaczerpnięta powyższa zapowiedź (por.
Iz 61, 2), Chrystus dopełnił stwierdzeniem: "Dziś spełniły się te
słowa Pisma, któreście słyszeli" (Łk 4, 21).
"To ´dziś´ trwa nieustannie od dnia, w którym Syn Boży
przyszedł na ziemię. Po Jego śmierci i zmartwychwstaniu to ´dziś´
trwa w Kościele, w którym Chrystus jest obecny, aż do skończenia
świata" (Jan Paweł II, Przemówienie do Polaków, 6 lipca 2000 r.).
To "dziś" trwa, ponieważ trwa Chrystus uwielbiony i zmartwychwstały,
trwa Jego zbawcze dzieło, które On sprawuje za pośrednictwem łaski.
Istota owego "dziś" nie wyczerpuje się w samym trwaniu, albowiem "
to ´dziś´ dokonuje się w każdym z nas, którzy przez chrzest zostaliśmy
włączeni w Chrystusa" (Jan Paweł II, tamże).
Ewangeliczne "dziś" obejmuje także Jubileuszowy Rok Zbawienia,
zamknięty uroczyście w polskich kościołach katedralnych w przededniu
Święta Objawienia Pańskiego, a w wymiarze ogólnokościelnym - przez
Jana Pawła II - 6 stycznia br.
Chrystus Bramą, Ośrodkiem i Kresem pielgrzymki wiary
Roku Jubileuszowego
Dzisiejsza druga niedziela po uroczystości Objawienia
Pańskiego stanowi dla nas wszystkich stosowną okazję, aby jeszcze
raz w duchu przebyć symboliczną pielgrzymkę wiary dziejów naszego
narodu. W Polsce Wielki Jubileusz obejmuje bowiem nie tylko dwutysiąclecie
całego chrześcijaństwa, ale także tysiąclecie istnienia Kościoła
hierarchicznego na naszych ziemiach. Czynimy to w tym celu, aby pełniej
uświadomić sobie motywy wdzięczności za wielkie, a w głębszym sensie
nawet niepowtarzalne dary tego podwójnego Jubileuszu.
Wielki Jubileusz 2000 Roku zwany jest "wielkim" nie tylko
ze względu na jedyną chwilę dziejową, która wprowadza nas w nowe
stu-, a nawet tysiąclecie, ale także przez to, że dane nam było realizować
program ewangelizacyjny nakreślony przez Jana Pawła II, jedynego
jak dotychczas Papieża z rodu Polaków, zawarty w liście apostolskim:
Tertio millennio adveniente i w bulli Incarnationis misterium. Do
tej wyjątkowej okazji z łaski i dobroci Miłosierdzia dane nam było
pod przewodnictwem Ojca Świętego przeżyć aż dwie pielgrzymki apostolskie
w roku 1997 i 1999. Katecheza apostolska Jana Pawła II, stanowiąca
formę nowej ewangelizacji, ukazała nam Jezusa Chrystusa jako jedynego
Zbawiciela świata "wczoraj, dziś i na wieki" (por. Hbr 13, 8), który "
ku wolności wyswobodził nas" (Ga 5, 1). Przesłanie błogosławionych
Kazania na Górze stało się z kolei źródłem inspiracji i programem
ewangelijnym dla chrześcijaństwa w nowym, XXI wieku.
Z okazji wielkich rocznic śmierci i kanonizacji św. Wojciecha
- pierwszego Patrona Polski w 1997 i 1999 roku Papież wskazał na
Chrystusa jako fundament i jako klucz do zrozumienia naszych ojczystych
dziejów. Jednocześnie pod przewodnictwem Jana Pawła II mogliśmy raz
jeszcze przebyć duchową pielgrzymkę wiary, począwszy od chrztu Mieszka,
śmierci i męczeństwa św. Wojciecha, przez dzieje Piastów i Jagiellonów
z Panią Wawelską - Królową Jadwigą, aż do heroicznych świadków i
męczenników najnowszych czasów: św. Maksymiliana Kolbego, bł. bp.
Michała Kozala oraz 108 nowych błogosławionych - Męczenników
II wojny światowej. Nieocenioną łaską, którą otrzymaliśmy
jako drogowskaz na nowe tysiąclecie, jest dar kanonizacji s. Faustyny
- piewczyni Bożego Miłosierdzia, a także beatyfikacja 11 Sióstr Nazaretanek
z Nowogródka.
Kontynuacją tej dziejowej pielgrzymki było jubileuszowe
pielgrzymowanie i kolejne celebracje. Prowadziły one od kolebki kościelnych
i narodowych dziejów, od Poznania, poprzez pierwszą stolicę metropolitalną
- Gniezno, Kraków, Wrocław, a następnie Katowice, Częstochowę, Warszawę,
Łódź, Białystok, Olsztyn, Przemyśl, Gdańsk, Lublin, Kołobrzeg i wszystkie
pozostałe diecezje Polski. Widzialnym owocem celebracji jubileuszowych
jest ożywienie wielu indywidualnych i zbiorowych inicjatyw, w tym
także współpracy z samorządami. Punktem kulminacyjnym duchowej pielgrzymki
wiary była narodowa pielgrzymka do ziemskiej ojczyzny naszego Pana
w dniach 14-21 marca oraz do serca chrześcijaństwa i korzeni wiary
Apostołów Piotra i Pawła - do Rzymu, w dniach 6-10 lipca. Tu mieliśmy
okazję jako naród wyśpiewać dziękczynne Te Deum za przynależność
do Kościoła i łaski otrzymane w ciągu tysiącletnich dziejów naszej
Ojczyzny. Trwałą pamiątką Wielkiego Jubileuszu pozostaną na zawsze
wota narodowe: świątynie Opatrzności Bożej w Warszawie, Miłosierdzia
Bożego w Krakowie Łagiewnikach oraz Matki Bożej w Licheniu.
Pielgrzymka wiary i przejście przez Bramę, którą jest
Chrystus, symbolizuje wyraźnie czas Jubileuszu otwarty przez Papieża
oraz ukazuje "pielgrzymkę do wewnątrz", do pełnej wspólnoty z Jezusem
Chrystusem. "Przejść przez tę bramę znaczy wyznać, że Jezus Chrystus
jest Panem, a zarazem pogłębić wiarę w Niego, aby żyć nowym życiem,
którym nas obdarzył" (Jan Paweł II, tamże). W perspektywie Wielkiego
Jubileuszu Jan Paweł II wezwał nas wszystkich do podjęcia tej "podróży
do wewnątrz", której "celem jest oderwanie nas od tego wszystkiego
- w nas i wokół nas - co jest sprzeczne z prawem Bożym, abyśmy byli
w stanie spotkać się w pełni z Chrystusem, wyznając naszą wiarę w
Niego i otrzymując obfitość Jego miłosierdzia" (Jan Paweł II, O pielgrzymowaniu
do miejsc świętych, nr 12).
Otwarta brama Jubileuszu programem ewangelizacyjnym na nowe tysiąclecie
Wszystko, co zostało zapisane jako program ewangelizacji na
trzecie tysiąclecie i wyrażone w symbolu otwartej bramy, przypomina,
że zapis ten nie może pozostać martwą literą, ale musi być podjęty
przez wszystkich i realizowany z oddaniem i wytrwałością.
Pierwszym zadaniem, jakie powinniśmy realizować wkraczając
w nowe tysiąclecie chrześcijaństwa, jest wewnętrzne nawrócenie. Stanowi
ono wymierny owoc rachunku sumienia, który w Roku Jubileuszowym czynił
zarówno Kościół powszechny, jak i Kościół w Ojczyźnie naszej. Jest
to nieodzowny warunek podjęcia, głoszenia i świadczenia o Ewangelii
Chrystusa z nową siłą i mocą Ducha Świętego. Dotyczy ono wszystkich
wiernych, tak duchownych, jak i świeckich, albowiem my wszyscy ochrzczeni
w imię Jezusa Chrystusa powołani zostaliśmy do tego, aby w codziennym
życiu dawać świadectwo Ewangelii zbawienia w życiu osobistym, rodzinnym
i publicznym.
Świadectwo chrześcijańskie najpełniej objawia się przez
dzieła czynnej miłości wobec ubogich, uciśnionych, osamotnionych,
chorych, bezdomnych. Czas łaski Jubileuszu uświadomił nam obfitość
strumieni Bożego miłosierdzia, jakich dostąpiliśmy w tym niepowtarzalnym
czasie łaski. Doznane miłosierdzie przynagla nas do podejmowania
konkretnego działania na rzecz ubogich i potrzebujących, a szczególnie
bezrobotnych.
Pierwszorzędnym przedmiotem nowej ewangelizacji muszą
pozostać ludzie młodzi, którzy są nadzieją Kościoła i świata wchodzącego
w trzecie tysiąclecie. Trzeba wkładać wiele wysiłku, by Kościół był
obecny wśród młodzieży, która staje w obliczu trudnych wyborów życiowych.
Zakłada to także poszukiwanie "tych wszystkich, którzy odchodzą lub
odwracają się od Chrystusa i Kościoła na skutek moralnego zagubienia,
doznanych zawodów czy rozczarowań" (Jan Paweł II, Ad limina Apostolorum,
2 lutego 1998). Trzeba podjąć nowy wysiłek, aby Ewangelia przez świadectwo
ludzi wierzących była obecna także w życiu publicznym i kulturze
narodu.
U progu nowego tysiąclecia, przeżywając czas Wielkiego
Jubileuszu, mogliśmy sobie uświadomić, że Chrystus - "nadzieja chwały" (Kol 1, 27) jest ciągle jedynym Zbawicielem świata "wczoraj, dziś
i na wieki" (por. Hbr 13, 8). "Przez powstanie z martwych zrodził
nas do żywej nadziei" (1 P 1, 3). Jest to zwycięska nadzieja, która "
zawieść nie może" (Rz 5, 5), ponieważ stanowi ona uczestnictwo w
zwycięstwie Zmartwychwstałego nad złem, nienawiścią i nad śmiercią. "
Przyszłość należy do tych, którzy potrafią dać ludzkości motywy nadziei
i przetrwania" (Jan Paweł II, O pielgrzymowaniu do miejsc świętych). Naszym zadaniem i powołaniem jest być wiarogodnymi świadkami tejże
właśnie zwycięskiej nadziei. Będziemy nimi tylko wtedy, gdy jako
chrześcijanie wejdziemy w nowe stulecie bardziej zespoleni i podejmiemy
nowe wysiłki zmierzające do pełnego zjednoczenia wszystkich chrześcijan.
Ewangeliczne "dziś" Wielkiego Jubileuszu sprawia, że
ciągle trwają także kościelne i narodowe gody, na podobieństwo godów
w Kanie Galilejskiej. Chrystus dokonał tutaj pierwszego znaku w obecności
i na prośbę Matki Najświętszej. Ożywieni głęboką ufnością w skuteczność
i wstawiennictwo Matki Bożej, "prośmy Bogurodzicę Dziewicę, Królową
Polski i Panią naszą Jasnogórską, aby wyjednała nam u Swego Syna
wiarę dojrzałą i bogatą, żebyśmy mogli nią promieniować i dawać świadectwo;
wiarę żywą, wyrażającą się w życiu i kształtującą naszą codzienność;
wiarę twórczą, zdolną przemieniać nas samych oraz świat, w którym
żyjemy. Niechaj dopełni ją miłością, uczyni wrażliwą na znaki czasu
i na potrzeby bliźnich" (Jan Paweł II, Przemówienie do Polaków, 6
lipca 2000 r.).
Ubogaceni łaskami Wielkiego Jubileuszu i ożywieni nadzieją
- wchodzimy w nowe tysiąclecie. Na wierne i odważne świadectwo chrześcijańskiego
życia od tronu Jasnogórskiej Pani i Królowej wszystkim z serca błogosławimy.
Kardynałowie, Arcybiskupi i Biskupi polscy zebrani na 309. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski
Częstochowa - Jasna Góra, 30 listopada 2000 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu