Reklama

Wiara

homilia

Trud wasz nie pozostaje daremny w Panu

Niedziela Ogólnopolska 9/2019, str. 33

[ TEMATY ]

homilia

Mal. Eugeniusz Mucha/fot. Graziako

Mądrość Syracha, opracowana pod koniec czasów Starego Testamentu, zawiera przemyślenia, które wyrosły z doświadczenia życiowego motywowanego wiarą w Boga. Proste pouczenia zwracają uwagę na to, co najważniejsze, ostrzegając przed skutkami popełniania zła i wskazując właściwą drogę. Wiara w Boga nie ogranicza się do wewnętrznego przekonania, lecz znajduje wyraz w wyborach, których dokonujemy, oraz w prawym postępowaniu. Pierwsze czytanie mszalne zawiera mądrość, która ukazuje znaczenie mowy jako drogi odsłaniającej tajniki wnętrza i sumienia: „Jak o uprawie drzewa świadczy jego owoc, tak mowa o zamyśle serca człowieka”. Warto i trzeba wsłuchiwać się uważnie w to, co ktoś ma do powiedzenia, bo jego słowa pozwalają poznać, z kim naprawdę mamy do czynienia.

Czytanie z Pierwszego Listu św. Pawła do Koryntian uwypukla przemijalność doczesnej egzystencji i jej ukierunkowanie ku wieczności. Ustawiczne przypominanie tej prawdy stanowi trwałe zadanie Kościoła. Ludzkie życie jest naznaczone wieloma przeciwnościami, które mogą skutkować znużeniem i zniechęceniem oraz osłabieniem i utratą nadziei. Apostoł zachęca do wytrwałości, której wartość jest tym większa, im bardziej piętrzą się trudności i przeciwności. Czasami mamy wrażenie, że podejmowane wysiłki i praca nad sobą pozostają daremne, ponieważ końcem wszystkiego jest śmierć. Jednak zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, który pokonał śmierć, nadaje ostateczny i rozstrzygający sens naszemu życiu i trudom, z jakimi się zmagamy. Podstawą niezłomnej nadziei jest, że „to, co śmiertelne, przyodzieje się w nieśmiertelność”, zatem już teraz odnosimy zwycięstwo, które stało się udziałem ukrzyżowanego i zmartwychwstałego Pana.

Wiara chrześcijańska nie jest jedynie czymś, co służy osobistemu dobru tych, którzy ją wyznają. Ma wymiar społeczny i wspólnototwórczy, co sprawia, że jedni drugich brzmiona nosimy. Wydaje tym lepsze owoce, im bardziej przemienia życie ku dobremu. Dopiero wtedy możemy służyć skuteczną pomocą innym, gdy sami doświadczamy bogactwa i głębi wiary wyrażającej się w dobrym postępowaniu. Gdyby było inaczej, sprawdzą się słowa Jezusa: „Czy może niewidomy prowadzić niewidomego? Czy nie wpadną w dół obydwaj?”. Brak wzroku to obraz większej i groźniejszej ślepoty, która pojawia się wskutek utraty wrażliwości moralnej na własne złe czyny, maskowanej pouczeniami i wymaganiami kierowanymi pod adresem innych, często lepszych i gorliwszych niż ten, kto ich poucza. Ewangelia podejmuje i rozwija myśl obecną w Mądrości Syracha: „Dobry człowiek z dobrego skarbca swego serca wydobywa dobro, a zły człowiek ze złego skarbca wydobywa zło”. Warto i trzeba wsłuchiwać się w to, co ludzie mówią, by rozpoznając i ceniąc owoce mądrości, według nich układać swoje życie oraz strzec się tych ludzi, których słowa są skażone skutkami zła i nieprawości.

2019-02-27 10:36

Ocena: +27 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kwestia samotności

W świetle dzisiejszej Liturgii Słowa możemy postawić kwestię samotności i zadać pytanie o jej sens i wartość.

Czy samotność jest zła czy dobra? Czy samotność jest celem życia czy tylko jego epizodem? Czy samotność była od początku czy tylko weszła przez zatwardziałość serca? Spróbujmy zmierzyć się z tymi pytaniami.

CZYTAJ DALEJ

Matka ofiarowująca

2023-01-23 17:34

Niedziela Ogólnopolska 5/2023, str. 12-13

[ TEMATY ]

Matka Boża Gromniczna

Archiwum prywatne

Czy można Bogu ofiarować Boga? Czy Matka Boża ma taką moc, aby obronić nas przed skutkami burz i piorunów? To pytania, które niesie ze sobą święto celebrowane w liturgii jako Ofiarowanie Pana Jezusa w świątyni, a w wierze ludu nazywane świętem Matki Bożej Gromnicznej.

Jaką tajemnicę celebrujemy: Ofiarowanie Jezusa w świątyni czy Matki Bożej Gromnicznej? Wcale nie trzeba przeciwstawiać sobie obu tych rzeczywistości. Spójrzmy na to, co nam przynosi biblijny opis. Kluczem do tej lektury jest fakt, że poszczególne wydarzenia biblijne trzeba rozważać w całości tajemnicy miłości Boga do człowieka. Scena ofiarowania w świątyni opisana przez św. Łukasza stawia w centrum Mesjasza, Boga mocnego, Wybawcę. Ludzkimi oczami widzimy małe Dziecię, które zostaje przyniesione do świątyni, z kolei oczom wiary ukazuje się wszechmocny Zbawiciel człowieka. W centrum tej sceny jest więc Jezus, a nie Maryja i Józef. Rozgrywa się ona w ramach tradycji żydowskiego prawa, które nakazywało wykupić pierworodnego ze służby Jahwe w świątyni (por. Wj 13, 12-13). Nigdzie jednak w Ewangelii nie znajdziemy wzmianki, że Józef uiścił taką zapłatę. Może autor zaznaczył w ten sposób, że Syn Boży całkowicie należy do Boga, dlatego nie może w żaden sposób zostać „wykupiony”...

CZYTAJ DALEJ

Opłatek pielgrzymów

2023-01-28 23:54

ks. Łukasz Romańczuk

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję