Reklama

Michniów - historia, symbol, modernizacja

Niedziela kielecka 31/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na ile zmodernizowane mauzoleum w Michniowie stanie się czytelną i chętnie „odbywaną” tutaj lekcją historii? Rokroczne obchody pacyfikacji Michniowa podtrzymują pamięć o symbolu martyrologii polskich wsi, ale zadaniem muzeum na miarę czasów będzie przekazanie nienaruszonej historii kolejnym pokoleniom. Jest to zrazem odpowiedź na próby relatywizowania prawdy o II wojnie światowej i stawiania katów w miejsce ich ofiar. A stróżowanie prawdzie historycznej jest w Polsce coraz trudniejsze.

Michniów - zbrodnia

Działalność partyzantów oraz pomoc wsi polskiej oddziałom leśnym była tłumiona przez Niemców z bezwzględnością. W samym Michniowie od 1939 r. działała komórka konspiracyjna, a pojawienie się „cichociemnych” z Janem Piwnikiem „Ponurym” (którego oddział stacjonował na pobliskim Wykusie) i liczne partyzanckie akcje dywersyjne w okolicy, w tym atak na pociąg niemiecki w Łącznej - poskutkowały zmasowanym terrorem okupanta. 8 lipca 1943 r. na naradzie w Radomiu zapadła decyzja o pacyfikacji wsi. 12 lipca ciasny kordon żandarmów uniemożliwił ucieczkę masowo aresztowanym... Pacyfikacja Michniowa trwała 12 i 13 lipca 1943 r. Niemcy w ciągu dwóch dni wymordowali 204 osoby: 103 mężczyzn - w większości spalonych żywcem, 53 kobiety i 48 dzieci, aż dziesięcioro z nich miało mniej niż 10 lat. Najmłodszą ofiarą rzezi był 9-dniowy Stefanek Dąbrowa, wrzucony przez niemieckiego żandarma do płonącej stodoły.
„…13 lipca. Obok nas sąsiad Jan Materek wynosił ze zgliszcz swojego domu ludzkie korpusy. Układał je delikatnie na trawie. - Janku - powiedział do ojca - to moja rodzina - to szczątki syna Władysława, siostrzenica Janina, a te malutkie żeberka to moja wnuczka. Ona nie miała trzech lat - krzyczał płaczącym głosem” (w T. Obara, S. Durlej, „Męczeństwo i pamięć”, Kielce 2001, s. 12).
Wymordowanie mieszkańców wsi było odwetem za ich pomoc dla oddziałów partyzanckich oraz przynależność do Armii Krajowej i Batalionów Chłopskich. Niemcy nie zamordowali 11 osób, wobec których mieli konkretne podejrzenia o podziemną działalność. Osoby te zostały wywiezione do KL Auschwitz, gdzie 6 z nich zginęło. 18 młodych dziewcząt wywieziono na przymusowe roboty do Rzeszy. Wieś po ograbieniu została doszczętnie spalona. Zabroniono odbudowy i uprawiania pól w Michniowie. Szczątki zamordowanych spoczywają w zbiorowej mogile, na której zaraz po wojnie postawiono kamienną tablicę z nazwiskami ofiar.
Sprawcami rzezi w Michniowie były pododdziały III batalionu 17 pułku policji SS, 22 pułku policji SS oraz żandarmeria z Częstochowy, Skarżyska, Starachowic, Ostrowca i okolicznych posterunków oraz gestapo z Kielc.
Tragedia Michniowa urosła do rangi symbolu wszystkich miejscowości spacyfikowanych, których w obecnych granicach państwa jest 817.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Michniów - 68. rocznica pacyfikacji

Od przypomnienia martyrologii Michniowa - m.in. przez marszałka Adama Jarubasa i Mszy św. polowej przy zbiorowej mogile 204 osób zamordowanych przez Niemców, rozpoczęły się 12 lipca br. Obchody 68. rocznicy pacyfikacji Michniowa.
Wojewoda świętokrzyski Bożentyna Pałka-Koruba przypomniała, że pacyfikacja była zemstą Niemców na mieszkańcach Michniowa za aktywną współpracę z partyzantami. Marszałek Adam Jarubas podkreślił symbolikę Michniowa - nie tylko dla regionu świętokrzyskiego, ale dla całego kraju, co szczególnie zobowiązuje do pamięci o tragicznych wydarzeniach.
W homilii podczas Mszy św. przy pomniku, celebrowanej za ofiary zbrodni przez proboszcza parafii Wzdół ks. Stanisława Pichetę, ks. Edward Nocoń, emerytowany proboszcz z pobliskiej św. Katarzyny w Górach Świętokrzyskich, przypominając bolesne dzieje michniowian i m.in. śmierć najmłodszej ofiary, kilkudniowego Stefanka Dąbrowy, ochrzczonego w dniu, w którym zginął w płomieniach - nazwał grób ofiar „skarbem”. - Grób 204 męczenników na terenie parafii to skarb, przez który Bóg coś ważnego nam mówi - podkreślił. Zwrócił także uwagę na przekaz świadectwa męczeńskiej śmierci, symbolikę michniowskiej Piety i Golgoty Krzyży Michniowa.
Po Mszy św. bardzo liczne delegacje, m.in. władz wojewódzkich, powiatowych, lokalnych, delegatury IPN, partii politycznych, placówek szkolnych, muzeów i kombatantów z całej Polski - składały wieńce pod mogiłą zbiorową. Obchody uświetnił występ Chóru Seniora z Suchedniowa, który zaprezentował repertuar religijno-patriotyczny. W Domu Pamięci Narodowej otworzono wystawę „Ruch ludowy na Kielecczyźnie w latach 1939-1947”, prezentującą historię ludowców w dwóch etapach: podczas okupacji niemieckiej i w latach powojennych. Można było nabyć nowe publikacje tematyczne, np. album „Mauzoleum martyrologii wsi polskich. Michniów” autorstwa Ewy Kołomańskiej, zawierający sporo niepublikowanych dotąd materiałów zdjęciowych.
W obchodach rocznicowych uczestniczyli m.in.: wojewoda świętokrzyska Bożentyna Pałka-Koruba, marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas oraz wicemarszałkowie, starosta kielecki Zdzisław Wrzałka, Marek Lasota z IPN - Kraków i Leszek Bukowski - naczelnik delegatury IPN w Kielcach, senatorowie i posłowie ziemi świętokrzyskiej oraz licznie przybyli mieszkańcy świętokrzyskich wsi.

Michniów - Mauzoleum jako „pochodnia pamięci”

Michniów jako miejsce pamięci zmieni wkrótce swoje oblicze wskutek przebudowy muzeum w tradycyjnej formule - w nowoczesną multimedialną placówkę. Autorem koncepcji architektoniczno-rzeźbiarskiej Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskiej w Michniowie jest pracownia Nizio Design International, która projektowała m.in. Muzeum Powstania Warszawskiego.
Projekt nowego Mauzoleum zawiera przesłanie symboliczne w warstwie zarówno architektonicznej, jak i wystawienniczej. Nawiązuje do obrazu chaty wiejskiej, niszczonej przez kolejne etapy zbrodni. Krzyżowe nacięcia na zdeformowanych ścianach chat - to „nacięcia” na organizmie historii, na pamięci. Nocą poprzez grę światła i cienia monument przypomni płonące chaty, zaś we dnie, do każdej z „chat” przez nacięcia wkroczy światło - symbol życia i nadziei. Głównym materiałem będzie zaimpregnowane spalone drewno, wydzielające charakterystyczny zapach pożogi. Cały budynek Mauzoleum odzwierciedli historię pacyfikacji, a krzyże w liczbie 817 upamiętnią spacyfikowane wsie. Ekspozycja powstanie w oparciu o najnowsze rozwiązania multimedialne: ekrany, projektory, panele dotykowe.
W założeniu koncepcji architektonicznej Mauzoleum, jest włączenie elementów istniejących obecnie na terenie obiektu: grobu zbiorowego pacyfikacji wsi Michniów, Piety Michniowskiej autorstwa Wacława Staweckiego oraz Domu Pamięci Narodowej.
Na realizację pierwszego etapu przedsięwzięcia Muzeum Wsi Kieleckiej - gospodarz obiektu - uzyskało wsparcie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie 1, 5 mln zł. Samorząd Województwa dołożył kolejne 1,7 mln zł. Środki wydatkowane w pierwszym etapie stanowią wkład własny w całość finansowania zadania inwestycyjnego ze środków unijnych. Następnym etapem projektu będzie budowa nowoczesnego obiektu wystawowego mieszczącego m.in. kaplicę i sale wystawowe z aparaturą multimedialną. Koszt całości projektu wraz z modernizacją i przebudową wynosi 21,5 mln zł i będzie finansowany w znacznej części ze środków unijnych.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Marek, Ewangelista

[ TEMATY ]

św. Marek

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)
CZYTAJ DALEJ

Mokrsko. Maryja przywitana wierszem

2024-04-25 15:27

[ TEMATY ]

peregrynacja

parafia św. Stanisława BM

Mokrsko

Maciej Orman/Niedziela

Kolejnym etapem peregrynacji kopii obrazu Matki Bożej Częstochowskiej była parafia św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Mokrsku.

W imieniu wspólnoty Maryję w kopii jasnogórskiego wizerunku powitał proboszcz ks. Zbigniew Bigaj. Duszpasterz jest poetą, wydał cztery tomiki ze swoimi utworami: „Po życia drogach”; „Aniele, przy mnie stój”; „Po drogach wspomnień” i „Mojej Mamie”. Do Matki Bożej zwrócił się słowami wiersza pt. „Mama”.

CZYTAJ DALEJ

Bp Milewski: nie możemy ustawać w głoszeniu Ewangelii

2024-04-25 19:23

[ TEMATY ]

Ewangelia

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

Wielu powie, że głoszenie Ewangelii to niemożliwe zadanie. Trzeba nam jednak ją głosić i się nie zniechęcać, choć przeszkód i problemów tak dużo - uważał bp Mirosław Milewski w Nasielsku w diecezji płockiej, w święto św. Marka Ewangelisty. Zachęcił także wiernych, aby „pozostawali wierni sobie i wierni Bogu”.

W święto św. Marka Ewangelisty, ucznia Pana Jezusa, towarzysza św. Piotra i św. Pawła, apostoła - misjonarza, bp Milewski stwierdził, że dzięki jego Ewangelii poznajemy czyny miłości Boga wobec ludzkości. Naoczny świadek życia Jezusa swoją księgę zaadresował do ludzi do środowiska chrześcijan, którzy nie urodzili się Żydami. Symbolem ewangelisty stał się skrzydlaty lew, zwierzę symbolizujące potęgę i działanie, moc i odwagę, siłę ducha.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję