Zbliżał się rok znaczący w historii kraju, rok obchodów milenium chrztu Polski i milenium państwowości. Choć dla obecnie żyjących obie te rocznice oznaczają tożsame historyczne zdarzenia, to pamiętać należy, że w 1966 r. z niezwykłą starannością i precyzją były one przez władze rozdzielane. W tych oto jakże niesprzyjających warunkach zrodził się festiwal niezwykły, dzięki któremu na nowo zaczęto odkrywać bogactwo dawnej kultury muzycznej - krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Bizancjum, kultury ściśle związanej z chrześcijańską tradycją. Zarówno pierwsza, jak i kolejne edycje Festiwalu MAEO, wzbogacone kongresami naukowymi, pokazały - przede wszystkim gościom przybywającym zza żelaznej kurtyny - spuściznę kulturową, jaką pozostawili nasi przodkowie. Co trzy lata, za sprawą MAEO, Bydgoszcz staje się wyspą przepełnioną duchem wspólnych dla naszej cywilizacji korzeni, ongiś wyspą jedyną na podzielonym sztucznie kontynencie, niczym magnes przyciągającą naukowców i artystów, zarówno ze Wschodu, jak i z Zachodu. Tak zrodziła się idea integracji europejskiej w muzyce, choć sformułowana niedawno, tak naprawdę przyświecająca bydgoskim Festiwalom i Kongresom MAEO, tworząca ich niepowtarzalną atmosferę od samego początku, czyli od roku 1966.
Rozpoczęty 8 września br. Festiwal przebiega pod hasłem: Dwa
tysiące lat muzyki chrześcijańskiej Kościoła wschodniego i zachodniego.
Dedykowany jest Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II. Podczas 12 festiwalowych
wieczorów możemy podziwiać dzieła muzyczne charakterystyczne dla
poszczególnych tradycji. W programie znajdą się zarówno chorał gregoriański,
śpiewy sakralne rodem z Armenii - jednego z najstarszych państw chrześcijańskich,
jak i muzyka anglikańska. Z pewnością ogromnym zainteresowaniem cieszyć
się będą hymny w wykonaniu Egipskiego Chóru Koptyjskiego, nad którym
duchową opiekę sprawuje papież Szenuda III, głowa Kościoła koptyjskiego.
Równie egzotyczne dla słuchaczy będą śpiewy liturgii maronickiej
w wykonaniu Chóru Konserwatorium w Bejrucie. Sporym zainteresowaniem
cieszyć się będzie, jak zwykle, muzyka prawosławia, której w programie
MAEO zabraknąć nie może. Wśród wykonawców z kraju spotkamy na estradzie
znane z poprzednich edycji Festiwalu zespoły: Bornus Consort, Cappella
Medi Aevi (Dekameron), Affabre Concinui czy wreszcie orkiestry bydgoskie:
Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej i Capellę Bydgostiensis. W gronie
gości specjalnych znaleźli się m.in.: Narodowa Orkiestra Symfoniczna
Polskiego Radia w Katowicach pod mistrzowską batutą Antoniego Wita,
Chór Cerkiewny z Nowosybirska, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie,
The Tallis Scholars - legendarny już zespół śpiewaków z Londynu,
jak i znakomite Poznańskie Słowiki ze swym twórcą - prof. Stefanem
Stuligroszem, który w tym roku obchodzi swe 80. urodziny. Podobnie
jak w latach minionych, koncerty festiwalowe zaplanowano na trzech
estradach Filharmonii Pomorskiej i w zabytkach architektury sakralnej
regionu kujawsko-pomorskiego, a będą to kościoły w Strzelnie, Nieszawie,
kolegiata w Kruszwicy i oczywiście zabytkowa konkatedra w Bydgoszczy.
Towarzyszący Festiwalowi Kongres tym razem obraduje w dwóch sekcjach:
slawistycznej i muzykologicznej. Pierwszej z nich przewodniczy prof.
dr hab. Adam Bezwiński z toruńskiego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Przygotowane tematy to: Tysiąc lat chrześcijaństwa w kulturze Słowian
i Polskie słowianoznawstwo dwóch ostatnich dziesięcioleci. Międzynarodowemu
komitetowi muzykologów przewodniczą pospołu prof. dr hab. Irena Poniatowska
z Uniwersytetu Warszawskiego i ks. prof. dr hab. Jerzy Pikulik z
Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Tematy dyskusji również
i w tej sekcji są ściśle związane zarówno z koncertową stroną MAEO,
jak i jego hasłem przewodnim, a brzmią następująco: Tradycje muzyczne
Kościołów chrześcijańskich Wschodu i Zachodu oraz Między tradycją
a nowatorstwem w różnych formach i gatunkach muzyki religijnej od
średniowiecza do czasów współczesnych. Swój udział w Kongresie zapowiedziało
ponad 60 naukowców z ośrodków uniwersyteckich w Oxfordzie, Cambridge,
Calgary, Regensburgu, Monachium, Kijowie, Wilnie, Lwowie, Sofii,
Moskwie, Waszyngtonie, Kopenhadze, Kolonii, Kairze, Bejrucie, Erywaniu,
Atenach, Zagrzebiu i z uniwersytetów polskich. Owocem tych międzynarodowych
spotkań będą kolejne już księgi kongresowe Acta Musicologica i Acta
Slavica, o które zabiegają liczące się w świecie biblioteki.
W dniach 8-29 września 2000 r. Bydgoszcz jest centrum
muzyki chrześcijańskiej, zarówno tej dawnej, jak i najnowszej. Okazja
to niebywała, by zapoznać się z jej różnorodnością w formie i wspólnotą
treści. Na różne sposoby bowiem chrześcijanie chwalą pieśnią swego
Pana. Dzięki temu Festiwalowi dostrzec możemy to, co łączy nas wszystkich.
Szczegóły w Internecie: http://www.maeo2000.pl
Pomóż w rozwoju naszego portalu