Reklama

Katechezy roku 2001 (3)

Niedziela Ogólnopolska 5/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Gdy spojrzymy na świat i jego historię, to w pierwszym momencie wydaje się nam, jakby powiewał nad nim sztandar wojny, gwałtu, ucisku, niesprawiedliwości oraz degradacji moralnej. Wydaje się nam, jak w wizji z 6. rozdziału Apokalipsy, że przez opustoszałe równiny ziemi biegną rycerze, którzy trzymają bądź to koronę tryumfatora, bądź miecz gwałtu, bądź wagę nędzy i głodu, bądź sierp śmierci (por. Ap 6, 1-8).
Wobec tragedii dziejów i szerzącej się niemoralności, wypada powtórzyć pytanie, które prorok Jeremiasz stawia Bogu w imieniu tak wielu cierpiących i uciśnionych: "Sprawiedliwość jest przy Tobie, Panie, jakże bym mógł dyskutować z Tobą; jednakże chciałbym zadać Ci pytanie o sprawiedliwość: Dlaczego życie przewrotnych upływa pomyślnie? Dlaczego wszyscy przewrotni zażywają pokoju?" (por. Jr 12,1).
W odróżnieniu od Mojżesza, który z wysokości góry Nebo oglądał ziemię obiecaną (por. Pwt 34,1), patrzymy na udręczony świat, w którym z trudem toruje sobie drogę Królestwo Boże.
2.Św. Ireneusz w II wieku wskazywał, że wyjaśnienie tego znajdziemy w wolności człowieka, który zamiast iść drogami Bożego planu pokojowego współistnienia (por. Rdz 2), zrywa więź z Bogiem, człowiekiem i ze światem. Pisał więc biskup Lyonu: "Nie brakuje bowiem Bogu ani mocy, ani sposobu, bo może przecież wzbudzić nawet z kamieni synów Abrahama. Ale ten, kto tych zaproszeń Bożych nie przyjmuje, sam dla siebie jest przyczyną swej niedoskonałości. Światło nie staje się słabe dlatego, że niektórzy sami się oślepiają, ale jest takie, jakie jest, podczas gdy ślepi przez swój błąd i winę pozostają w ciemnościach. Światło nikogo nie przymusza siłą i Bóg nikogo nie przymusza, aby poddał się Jego mocy i sztuce jeśli ktoś tego nie chce" (Adversus haereses IV, 39, 3).
Konieczny jest zatem ciągły wysiłek nawrócenia, który wyprostuje kręte ścieżki ludzkości, aby w sposób wolny wybierała naśladowanie "sztuki Boga", czyli Jego planu pokoju i miłości, prawdy i sprawiedliwości. Jest to sztuka, która objawia się w pełni w Chrystusie i którą nawrócony Paulin z Noli przyjmuje w swoim wzruszającym programie życia: "Jedyną moją sztuką jest wiara, a pieśnią jest Chrystus" (Carmen XX, 32).
3. Wraz z wiarą Duch Święty składa w sercu człowieka również ziarno nadziei. Wiara jest bowiem, jak mówi List do Hebrajczyków, " poręką tych dóbr, których się spodziewamy, dowodem tych rzeczywistości, których nie widzimy" (Hbr 11, 1). Na horyzoncie, często naznaczonym zniechęceniem, pesymizmem, śmiertelnymi wyborami, biernością i powierzchownością, chrześcijanin winien otworzyć się na nadzieję, która wypływa z wiary. Przedstawia to ewangeliczny opis burzy, która rozpętała się nad jeziorem: " Mistrzu, Mistrzu, giniemy!" - wołają uczniowie. A Chrystus ich pyta: " Gdzie jest wasza wiara?" (Łk 8, 24-25).
Dzięki wierze w Chrystusa i w Królestwo Boże nigdy nie zginiemy, zaś nadzieja tego prawdziwego spokoju pojawia się na horyzoncie. Także dla przyszłości godnej człowieka konieczne jest również ożywienie czynnej wiary, która rodzi nadzieję. To o niej napisał poeta francuski: " Nadzieja jest drżącym oczekiwaniem dobrego siewcy, jest pragnieniem tego, który dąży ku wieczności" (Ch. PeMguy, Portyk tajemnicy drugiej cnoty).
4. Miłość do ludzkości - ze względu na jej dobro materialne i duchowe, prawdziwy postęp - winna ożywiać wszystkich wierzących. Każdy czyn spełniany dla lepszej przyszłości, aby ziemia była bardziej przyjazna oraz społeczność bardziej braterska, chociaż może w sposób niebezpośredni, powinien się kierować ku budowaniu Królestwa Bożego. Właśnie w perspektywie takiego Królestwa "człowiek żyjący stanowi pierwszą i podstawową drogę Kościoła" (Evangelium vitae, 2; por. Redemptor hominis, 14). Jest to droga, którą przeszedł sam Chrystus, stając się równocześnie sam "Drogą" człowieka (por. J 14, 6).
Na tę drogę jesteśmy wezwani, aby przede wszystkim usunąć lęk przed przyszłością. Często towarzyszy on młodym pokoleniom, prowadząc je do zobojętnienia, zaniedbania obowiązków życiowych, staczania się w narkotyki, w przemoc i apatię. Trzeba, aby radość płynąca z narodzin każdego dziecka (por. J 16,21) sprawiała, że zostanie ono przyjęte z miłością, i aby mu przygotowano możliwość wzrastania w ciele i w duchu. W ten sposób współpracuje się z samym dziełem Chrystusa, który tak określił swoje posłannictwo: "Ja przyszedłem po to, aby owce miały życie i miały je w obfitości" (J 10,10).
5.Na początku wysłuchaliśmy orędzia, które apostoł Jan kieruje do rodziców i dzieci, starych i młodych, aby nadal razem walczyli i mieli nadzieję, pewni, że jest możliwe zwycięstwo nad złem i nad Złym dzięki skutecznej obecności Ojca Niebieskiego. Ukazywanie nadziei jest podstawowym zadaniem Kościoła. Sobór Watykański II pozostawił nam w związku z tym tę oświecającą uwagę: "Słusznie możemy sądzić, że przyszły los ludzkości leży w ręku tych, którzy potrafią podać następnym pokoleniom motywy życia i nadziei" (Gaudium et spes, 31).
W tej perspektywie chciałbym powtórzyć apel ufności, który skierowałem w przemówieniu do ONZ w 1995 r.: "Nie powinniśmy lękać się przyszłości. (...) Mamy w sobie zdolność mądrości i cnoty. Z tymi darami i przy pomocy łaski Bożej możemy budować w nadchodzącym wieku i w nadchodzącym tysiącleciu cywilizację godną osoby ludzkiej, prawdziwą kulturę wolności. Możemy i powinniśmy to czynić! A czyniąc to, będziemy mogli sobie uświadomić, że łzy tego wieku przygotowały teren dla nowej wiosny ludzkiego ducha" (Insegnamenti XVIII/2 [1995], s. 744).

Z języka włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

XIV Konwencja Stanowa w Polsce - Rycerzy Kolumba

2024-05-19 08:24

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

Facebook/Rycerze Kolumba w Polsce

Rycerze Kolumba zwołali XIV Konwencję Stanową Zakonu, w tym roku odbywa się ona w Licheniu.

W XIV Konwencji Stanowej uczestniczą - z pełnią praw - Delegaci z Rad Lokalnych zarejestrowanych do dnia 1 marca 2024 roku. Każda Rada jest reprezentowana przez dwóch Delegatów.

CZYTAJ DALEJ

Odnaleźć człowieka

Niedziela toruńska 33/2016, str. 7-8

[ TEMATY ]

Toruń

Anna Głos

Za pierwsze zarobione pieniądze nabyć butelkę kosztownego alkoholu. Po pracy wypić piwo, oglądając jednocześnie jego reklamy ze sympatycznymi zwierzakami. Na weselu podać wódkę, bo tak zarządziły mama z teściową. Opić narodziny pierwszego syna i wnuka. Niektórzy nazywają to tradycją. Jednak, gdy ta tradycja zaczyna zamieniać się w dramat uzależnienia od alkoholu, wówczas traci swój urok, a zamienia się w problem, o którym trudno mówić
Z ks. Dawidem Szymaniakiem posługującym wśród osób z uzależnieniem alkoholowym rozmawia Joanna Kruczyńska

JOANNA KRUCZYŃSKA: – Z jakim nastawieniem rozpoczynał Ksiądz posługę duszpasterską wśród uzależnionych od alkoholu w Wojewódzkim Ośrodku Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w podtoruńskich Czerniewicach?

CZYTAJ DALEJ

Papież zachęca do codziennego czytania i rozważania słowa Bożego

2024-05-19 12:43

PAP/EPA/CLAUDIO PERI

Do codziennego czytania i rozważania słowa Bożego zachęcił papież Franciszek w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Regina caeli”, jaką odmówił z wiernymi zgromadzonymi na placu św. Piotra w Watykanie w uroczystość Zesłania Ducha Świętego.

Papież przypomniał, że Jezus w Ewangelii mówi nam, że Duch Święty powie nam „o wszystkim, cokolwiek usłyszał”. „Są to słowa wyrażające wspaniałe uczucia, jak miłość, wdzięczność, zawierzenie, miłosierdzie. Słowa, które pozwalają nam poznać piękną, jasną, konkretną i trwałą relację, jaką jest wieczna miłość Boga. Słowa, którymi zwracają się do siebie Ojciec i Syn. Są to właśnie przemieniające słowa miłości, które Duch Święty w nas powtarza, i które dobrze nam czynią, gdy je słuchamy, gdyż powodują, że w naszym sercu rodzą się i wzrastają te same uczucia i te same intencje” - wskazał Franciszek. Dlatego ważne jest, żebyśmy się nimi karmili na co dzień, czytając fragment z kieszonkowej Ewangelii, wykorzystując do tego krótkie dogodne chwile.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję